Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Wake155

Vilken olja till ett VP 280 dp?

Rekommendera Poster

Vilken olja häller jag i mitt 280 dp drev?

Måste det vara ett visst märke?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har ett VP280-drev och jag har samma typ av olja som i motorn (cheva 305), halvsynteth

Penzoil 10w-40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De tror jag inte du ska använda om du har dp . Jag har hört att de ska vara en 80/90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Duoprop ska inte ha samma som motorn (singelprop ska det däremot). Då jag själv har singelprop så har jag inte lagt på minnet vilken olja duoprop ska ha. Google har säkert svaret, sök på olja och duoprop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! De finns bara en sort när det är transmissionsolja? Eller går de välja mellan mineral och syntetolja där oxå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom igen nu Wake...lite får du väl anstränga dig...klicka på länken Snurran la in så har du ju svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag sett svaret hade jag inte frågat men glöm de, de löser sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp API GL-5  80W/90 på Biltema så funkar det. Om inte du har Biltema nära dig så köp samma på annat ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! Då fick jag svar på det jag behövde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Hmm... Har för mig att man på tidiga 280DP kunde köra med motorolja, och att man om man väl hade börjat med det skulle fortsätta med just sådan olja. Själv fyllde jag i samband med oljebyte på mitt 280DP på med transmissionsolja enligt Micabs rekommendationer och fick en massa problem med växlingarna, backen hade en fördröjning på sådär en 5s innan den lades ur och liknande. Ett par sköljningar, och senare nypåfyllning, med motorolja och drevet fungerade fint igen.

En kontroll med tidigare ägare visade senare att man hade använt just motorolja i mitt drev.  

Mitt råd: kolla vad du har för olja i nu, innan du fyller på. Man ska inte blanda. Skumbildning ?

Lycka till.

EDIT: Hittade just skrivningen i en oljerekommendation från VP för 280DP-drev: NOTE! If the drive was manufactured before 1986, for a 30- or 40-engine and has previously been operated with engine oil in the drive, engine oil should be used in future.

Det är alltså fel att förutsätta att det ska vara transmissionsolja. Det kan vara motorolja du ska ha. /EDIT 

Senast ändrad av silviasurfarn | 28 maj 2012 | 15:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Det står även på Marionshopens hemsida: http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/VolvoPenta/TipsRÃ¥d/TipsRÃ¥dSidor/Oljerekommendationer/tabid/443/Default.aspx

Själv har jag ett 280DP som har byggts om från 280SP mha någon sats som VP sålde en gång i tiden. Jag gissar att det är användningen av motorolja i drevet på den tiden det var SP som gjorde att man fortsatte med motorolja även efter att det hade byggts om till DP. Motorn är en bensin V8:a.

Oljerekommendationen som jag refererade till i mitt tidigare inlägg har publikationsummer 7738236-4 12-2006.

Senast ändrad av silviasurfarn | 28 maj 2012 | 17:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...