Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Soumi_batti

Glömma trimplanen i utfällt läge

Rekommendera Poster

Skepp ohoj, någon mer än jag som glömmer trimplanen i max utfällt läge efter typ varje tur?

Jag har fått för mig att det kan börja växa på kolven, vilket sen sliter på packningarna när man drar in dem.

Någon som har något patentknep för att komma ihåg att dra upp dem? Funderar på en stor lapp på panelen, men det är ju litet fult kanske...indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett oerhört bra knep för att komma ihåg saker (när man inte är hemma) är att hänga bilnycklarna på grejen man inte vill glömma. Jag fick lära mig knepet av en kollega när jag jobbade som inspelningsljudtekniker inom film och TV. Vi filmade ibland hemma hos folk och var tvugna att stänga av kylar och frysar så de inte startade under tagningar. Folk blir inte så glada ifall de kommer hem när filmteamet lämnat bostaden och all dyr mat tinat i frysen på grund av glömska ljudtekniker. Därför la jag alltid in bilnyckeln i frysen! Det hände både en och två gånger att jag kom ned till bilen och insåg att jag glömt att slå på frysen! cool

Det kanske är en teknik du kan använda dig av? Det behöver ju inte vara bilnyckeln...det räcker med att det är någon pryl du är tvungen att använda för att kunna lämna båten. Slår du av en huvudströmbrytare? I så fall kanske något som får dig att koppla till trimplanen kan hängas på den...ett litet leksaksflygplan kanske...Alla får hitta sitt eget sätt, bara det funkar så!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste väl gå att sätta ett relä som ser till att trimplanen dras upp när du bryter tändnigen. Jag kan inget om el, men liknande funktioner finns väl i andra sammanhang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som ljunghall skriver så finns det en enkel lösning på detta. Är man lite elkunnig spikar man ihop nåt själv men de flesta trimplansfabrikat har detta som tillbehör eller finns det redan men är inte kopplat. Va har du för fabrikat på trimplanen..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är detta verkligen ett problem? Eftersom båten slingrar mindre och är lättare att styra med trimplanen nere så är de alltid nerfällda när vi lägger till och det får de vara tills vi ska ut ur hamnen nästa gång? Har aldrig haft problem med funktionen.

Tackar för tipset med bilnycklarna. Användbart i många andra sammanhang.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det var i Praktiskt Båtägande jag läste om någon som gjort ett system med trådar och block fram till förarplatsen som indikerade trimplanens position. Kanske inte världens mest eleganta lösning men väldigt praktisk.

Själv funderar jag på om det inte borde gå att fixa någon lösning med stötstänger och trimpotar kopplade till vanliga mätare för lägesinformation. 

Dock löser inte dessa indikatorer problemet med att man glömmer att ta upp planen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta moderna system med trimplan har lägesgivare för respektive trimplan med diodlampor.

Annars är väl bästa knepet för att inte glömma dem nere att aldrig fälla ned dem?

Sedan förstår jag inte varför man åker runt med båda trimplanen längst ned, i vart fall inte om man har trim på drev eller utombordare. Kostar ju bara en massa extra soppa. Trimplan är ju till för att stabilisera i sidled om båten lutar under färd..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid låga farter, som när man närmar sig tilläggning, hjälper max nedfällda trimplan väldigt mycket för att motverka slingrigheten som båtar med drev har. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrivit ovan är problemet lätt att automatisera bort och flera lösningar finns beroende på trimplansfabrikat..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimplanen är av märket Lenco. De är eldrivna, låter som fasiken, men de är bra! Tyvärr är det snik utan trimlägesindikator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla ditt kopplingsschema, tror funktionen finns i Lenco från början..

Orange Wire Connection Options
Standard Tactile Switch (124SSR):
• Connect to a mechanical on / off switch. Do not install the orange and red wire on the same mechanical switch.
• Connect to an engine analog tach signal (Retractor feature activated until tach signal is removed).
• Do not install orange wire and retractor feature will not be operational (it is not necessary for the orange wire to be installed for system to operate).
• 12 Volt system only.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grön sladd är varvräknarsignal och gul sladd är key on power från motorn om det är 64/F200 det gäller, koppla ihop nån av dom med orange sladd från trimplanen så går trimplanen tillbaka när motorn stannar.. Verkar som inte alla Lenco utan lägesindikator har denna ingång men det är ju enkelt o kolla. Finns orange sladd från trimplanens kopplingsbox så är ju saken väldigt enkel o fixa..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en självklarhet, men slutar de surra när de kommer till ändläget?

Klockren lösning, tack!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär finnas nån limitswitch eller kanske bara en tid som gör att trimplanen inte kommer försöka köra upp sej tills nästa gång motorn startar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...