pseudonym 1 167 Postad 27 Maj , 2012 Finns nu en app som lirar med AIS-systemet via internet i mobilen. Den heter mAIS och har man inget mmsi-nummer får man ett id när man har registrerat sig på marinetraffic.com. Gör att man kan se familj och vänner smidigt. Finns på appstore och Google play. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 27 Maj , 2012 Skojar du lr? Har denna app nånting med det riktiga AIS-systemet att göra, eller är det ett helt separat system? För mig förefaller det som det är nån kul grej där man kan se vänner osv men inte riktiga fartyg. Jag har kollat både på marinetraffic.com och på google play och där nämns det inget om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 27 Maj , 2012 Nej. Lek AIS kan inte ersätta riktig AIS. Det är viktigt att veta/ha skillnad på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Maj , 2012 http://www.marinetraffic.com/ais/se/iais.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 27 Maj , 2012 I högsta grad ett kvasi-AIS, att användas när man inte har fungerande riktig AIS. Det sägs uttryckligen att detta är inte ett AIS, bara ett rapportverktyg för att visa på en internet-karta var man är. Data skickas inte till andra fartyg och man syns således inte på deras displayer. Du måste ha tillgång till Internet för att kunna skicka data och den som ska titta måste också ha internet. Kul leksak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Maj , 2012 Jag skrev aldrig att andra fartyg kunde se dig via de frekvenser som AIS-systemet använder. Jag skrev att man med internet kunde se om man var inkopplad via mobilen. Det är skillnad. Att det inte är ett riktigt AIS stämmer således, men om man har släkt och vänner som undrar var du är kan detta fungera tillfredställande ändå. Så tänkte jag. Men förlåt då det ska inte upprepas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 28 Maj , 2012 Finns en annan lek ais som heter Virtual Ais Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 28 Maj , 2012 Finns också en variant på samma tema som heter Latitude, då är det bara internt mellan (android-)telefonerna för de som kopplat upp sig mot varandra. Ingen offentlig visning av sin position alltså. Använder sig av mobilmaster, vlan och gps för att positionsbestämma sin mobil och som då är tillgänglig för sina vänner och släktingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 28 Maj , 2012 La ut tips om detta för någon månad sedan då jag tycker det är en skit kul grej, är man ett gäng så kan man ju adda varandra på Marintraffic och sedan ha koll på vart ens vänner befinner sig. Men jag fick samma reaktion som du fick, detta är tydligen inte alls intressant för båtfålket som håller till här inne. Men grattis till dig att du hittat en klockren App, andvänd den och ha skoj det gör jag =) Ha en trevlig sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 28 Maj , 2012 Man kanske inte vill använda sina pengar på en proffsig AIS-mottagare och tillhörande möjlighet att få en bild, t.ex. på plotter, av läget. I sådant fall kan man ladda ner Ship Finder till sin iFåne. Det är givetvis bättre än ingen information alls. *Men* man måste inse och veta att det finns vita fläckar. D.v.s. områden där ingen av de använda markbaserade AIS-mottagarna har täckning. Jag har hittat minst en sådan vit fläck i storStockholmsområdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 Maj , 2012 Jag roade mig med att videofilma plottern med nallen intill både i morse och nu ikväll när jag passerade Vaxholm. Nallen har ship finder och plottern är en Garmin. Stillaliggande fartyg stämde men shipfinder visade rörliga fartyg som inte fanns och de rörliga jag såg visuellt och på Garmin fanns inte. Tyvärr hade jag kurs upp på Garmin så jag har inte gjort något med klippen men ska försöka filma igen i morgon. En kul grej är det iaf.med mobiler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 29 Maj , 2012 Det är inte säkert att uppdateringstiden stämmer. Följde under förra sommaren en kamrat som var skeppare ombord på ett fartyg från Gotland till Göteborg och på http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx stämde det inte med var hon befann sig just då för stunden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 30 Maj , 2012 Tyvärr lite båtar ute och så ser man bara en klump med båtar vid Rindö på Garmin pga 0,3 zoom. Fullt ljus på båda. http://www.youtube.com/watch?v=0GY11tlYsBE Ändrat länken Senast ändrad av 666D3 | 01 juni 2012 | 21:10 Senast ändrad av 666D3 | 01 juni 2012 | 21:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 1 Augusti , 2012 Jag har nu kunnat kolla marinretraffic.com i 10 dagar genom att jag har AIS på min båt och en kompis (och jag) har följt mitt spår på marinetraffic. Det är helt klart glapp i rapporteringen, vissa geografiska områden täcks inte in, t ex mellan Hunnebostrand och Hamburgsund. Där försvann alla AIS-båtar och återkom söder resp norr om dessa platser. Innanför Orust är täckningen bristfällig, jag hade flera båter på min plotter som inte fanns på marinetraffic.com. När jag för en gångs skull syntes kunde min symbol vara fastfrusen i några timmar, jag kom i hamn flera timmar efter verklig ankomst. Men det står också på deras hemsida: Fartygspositionerna kan vara upp till en timme gamla eller inkompletta. På min GPS-plotter var uppdateringen sekundsnabb och det är så systemet ska fungera mellan fartyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 2 Augusti , 2012 Jag bestämde möte i Stockholms skärgård med en kompis för att sen gemensamt fortsätta ner till Nynäshamn. Vi använde denna app för se vart vi var och det fungerade jättebra. Körde mAIS för sändning och Marinetraffic för att titta. Senast ändrad av Havskatt | 02 augusti 2012 | 07:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser