Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
lillemadz

slagit i drevet

Rekommendera Poster

Halloj! Klantiga jag slog i drevet i sten körde i ca 4-5 knop. Drevet lyftes och jag fällde ner det igen. när jag efter det skall lägga i backen lyfts drevet. detta händer ett flertal gånger.

Framåt går det bra.

Vad har hänt och går det att fixa så att inte drevet lyfts när jag lägger i backen?

Jag har ett Aq 100 drev

nybörjaren blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Inlägget raderat av moderator

post-10019769-1394237093,067_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lillemadz,

På något sätt har backspärren skadats eller hakat upp sig. När du lägger i backen så finns det en hake som automatiskt fälls ned och låser drevet mot skölden så att drevet inte ska fara upp av propellerkraften. När du sedan lägger i neutral eller framväxel lossar denna hake igen för att drevet ska kunna fara upp vid en grundkänning.

Troligen får du ta upp båten på land så att du kan se vad som händer med denna hake när någon medhjälpare växlar mellan fram och back.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske inte är så illa som det låter. Utan att veta exakt hur ett 100 drev är konstruerat så är det vanligt på 280 drev att backhakarna slits ut. Dessa går att byta men det billigaste är att montera av backhakarna och svetsa/slipa till dom till rätt form. Annars kan det ju också vara nån annan del i mekanismen som ramlat av eller gått sönder. När mina backhakar gav sig stelopererade jag drevet för säsongen och tog tag i bekymret när båten togs upp på land. Då blir det förstås än viktigare att man inte går på grund igen. Kolla på sprängskiss på marineparts. Larban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar. hoppas inte det blir allt för dyrt :-(

Senast ändrad av lillemadz | 27 maj 2012 | 11:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt konstruktiva trevliga inlägg

Ha en trevlig sommar  du med /Matslaugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det finns två kategorier båtfolk; De som gått på grund och de som kommer att göra det. Jag spelar i den senare divisionen så det är kanske bara en tidsfråga...

Glad båtsommar till dig oxå smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lägger in en bild som kanske kan bekräfta att det är ett AQ 100 drev

post-10020220-1394237093,3156_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det är ett 100-drev. Tydligast syns det på den karakteristiska avgasstöveln.

Du ser ut att ha ganska klart vatten och en ganska stor del av drevet ovanför vattenytan så du borde kunna se hur backspärren lirar. Ta hjälp av någon som sköter växelreglaget (med motorn avstängd!!) samtidigt som du kikar vid drevet.

Att spana på en sprängskiss innan är bra så du vet vad du ska titta efter.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

någon som har tips om hur man kan steloperera drevet, som en föreslog nedan, så man slipper ta upp båten för lagning.

Dock måste man ju vara än mer försiktig då, vilket också nämdes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Jo det var jag som  delgav mina erfarenheter kring detta.  Det sker på egen risk dock (detta är inget som rekommenderas av penta). Jag hoppade i plurret och låste drevet med spännband har jag för mig (det var några år sen så jag minns inte riktigt). Renoverade mina backhakar när båten togs upp för vinterförvaring. Det funkade fint för mig.

Lycka till!

Larban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Känn med handen på framsidan av drevet mitt för där änden på reglagekabeln sitter fast. Där finns en backhake som lyfts av en fjäder. Om du har friläge eller fram i ska du kunna trycka haken nedåt och den ska fjädra upp när du släpper den. Om den inte gör det har nog fjädern lossat eller gått av. Det kan vara så att den lilla tappen som spärrar backhaken vid back har ändrat läge och behöver justeras om. Känn även efter så att pinnen som haken greppar tag i inte är skadad eller borta. Det här kan du kolla utan att ta upp båten.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...