lillemadz 0 Postad 27 Maj , 2012 Halloj! Klantiga jag slog i drevet i sten körde i ca 4-5 knop. Drevet lyftes och jag fällde ner det igen. när jag efter det skall lägga i backen lyfts drevet. detta händer ett flertal gånger. Framåt går det bra. Vad har hänt och går det att fixa så att inte drevet lyfts när jag lägger i backen? Jag har ett Aq 100 drev nybörjaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Maj , 2012 Inlägget raderat av moderator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 Maj , 2012 lillemadz, På något sätt har backspärren skadats eller hakat upp sig. När du lägger i backen så finns det en hake som automatiskt fälls ned och låser drevet mot skölden så att drevet inte ska fara upp av propellerkraften. När du sedan lägger i neutral eller framväxel lossar denna hake igen för att drevet ska kunna fara upp vid en grundkänning. Troligen får du ta upp båten på land så att du kan se vad som händer med denna hake när någon medhjälpare växlar mellan fram och back. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 27 Maj , 2012 Det kanske inte är så illa som det låter. Utan att veta exakt hur ett 100 drev är konstruerat så är det vanligt på 280 drev att backhakarna slits ut. Dessa går att byta men det billigaste är att montera av backhakarna och svetsa/slipa till dom till rätt form. Annars kan det ju också vara nån annan del i mekanismen som ramlat av eller gått sönder. När mina backhakar gav sig stelopererade jag drevet för säsongen och tog tag i bekymret när båten togs upp på land. Då blir det förstås än viktigare att man inte går på grund igen. Kolla på sprängskiss på marineparts. Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 27 Maj , 2012 Tackar för svar. hoppas inte det blir allt för dyrt :-( Senast ändrad av lillemadz | 27 maj 2012 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 27 Maj , 2012 Tack för ditt konstruktiva trevliga inlägg Ha en trevlig sommar du med /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Maj , 2012 Det finns två kategorier båtfolk; De som gått på grund och de som kommer att göra det. Jag spelar i den senare divisionen så det är kanske bara en tidsfråga... Glad båtsommar till dig oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 27 Maj , 2012 lägger in en bild som kanske kan bekräfta att det är ett AQ 100 drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 Maj , 2012 Japp, det är ett 100-drev. Tydligast syns det på den karakteristiska avgasstöveln. Du ser ut att ha ganska klart vatten och en ganska stor del av drevet ovanför vattenytan så du borde kunna se hur backspärren lirar. Ta hjälp av någon som sköter växelreglaget (med motorn avstängd!!) samtidigt som du kikar vid drevet. Att spana på en sprängskiss innan är bra så du vet vad du ska titta efter. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 28 Maj , 2012 tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 31 Maj , 2012 någon som har tips om hur man kan steloperera drevet, som en föreslog nedan, så man slipper ta upp båten för lagning. Dock måste man ju vara än mer försiktig då, vilket också nämdes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 31 Maj , 2012 Hej, Jo det var jag som delgav mina erfarenheter kring detta. Det sker på egen risk dock (detta är inget som rekommenderas av penta). Jag hoppade i plurret och låste drevet med spännband har jag för mig (det var några år sen så jag minns inte riktigt). Renoverade mina backhakar när båten togs upp för vinterförvaring. Det funkade fint för mig. Lycka till! Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 31 Maj , 2012 Tackar för tipset. blir nog att testa detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 31 Maj , 2012 Hej. Känn med handen på framsidan av drevet mitt för där änden på reglagekabeln sitter fast. Där finns en backhake som lyfts av en fjäder. Om du har friläge eller fram i ska du kunna trycka haken nedåt och den ska fjädra upp när du släpper den. Om den inte gör det har nog fjädern lossat eller gått av. Det kan vara så att den lilla tappen som spärrar backhaken vid back har ändrat läge och behöver justeras om. Känn även efter så att pinnen som haken greppar tag i inte är skadad eller borta. Det här kan du kolla utan att ta upp båten. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser