Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
IW23

Köpa jolle

Rekommendera Poster

Går i jolle-skaffar-tankar. Det tänka användningsområdet är att kunna ligga på svaj. Måste man vara beredd att lägga 4 tkr på en jolle eller finns det någon enklare modell? Vore toppen om det fanns något mellanting mellan båttillbehörsbutikernas 4 tkr och leksaksaffärernas badleksaksjolle för 100 kr.

Den måste kunna ta tre (små) vuxna samt vara uppblåsbar. Känns lite väl med 4 papp för det, men det kanske är det dom kostar? Ska alltså inte använda jollen någon längre sträcka utan bara från båten in till land.

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går i samma tankar. Min gamla gummibåt har gått för mycket i sönder för att det skall va ide att reparera.

Biltema har ett mellan alternativ som rekomenderades av en annan seglare i en tråd för ett tag sen. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Gummijolle-250489/

Fast jag tror inte det är något för mig.

Tror mer på de här.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Gummijolle-250490/

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=97&artname=

post-945-1394237092,7773_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är ett krav att den ska vara uppblåsbar antar jag att du inte tänker släpa den efter båten.

Tänk då också på att den ska vara lätt att blåsa upp och tömma och stuva, mycket upp och ner blir det!

Tittat på blocket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket sänker en släpjolle/gummijolle farten vid segling undrar man. Har också funderat på släp men vill inte offra så mycket fart och styrkänsla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fartsänkning sker relativt din båts vikt och vindhastigheten vid just det tillfället kan man säga.

Men för en 31 fotare som väger runt 4 ton blir nog en fartsänkning mellan 0,3-0,5 knop om det blåser under 5 m/sek, blåser det mera tror jag farten minskar mindre, kanske 0,2-0,3 då en V-bottnad jolle går upp och planar istället. En utombordsmotor får aldrig hänga på jollen när man släpar eftersom tyngdpunkten blir såpass högt upp att den förr eller senare kommer att slå runt vid vågor. Slår den runt kommer jollen att slitas sönder vid akterspegeln och motorn tappas i djupet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok så biltemas för 2 500 är det lägsta man kommer i pris om man ändå ska ha nåt vettigt?

blocket har jag kollat massor men ingen jolle där tyvärr. har iof tid på mig. men känns ju bra att köpa ny så man vet att den är hel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fartminskningen beror till stor del hur långt bakom båten du placerar jollen. Kolla var du har dina häckvågor. Justera linan till jollen så att jollens akter hamar på toppen av den våg närmast din akter där hela jollen får plats. (Ju närmare ju större häckvåg.) Får du det rätt så blir påverkan från jollen minimal då den hela tiden åker i nedförsbacke. Beroende på hastighet kan man behöva justera längden på linan en aning för att få optimalt läge på jollen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Är det mindre motstånd i en vanlig jolle än i en gummijolle?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppblåsbara sittkuddar är inte att föredra då det blir betydligt svårare att hålla balansen, speciellt om man ska ro jollen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Balans/komfort etc är inte riktigt en faktor eftersom jollen har två tänkta användningsområden: ligga på svaj eller ro ut ett extra ankare. så det blir väl en sisådär 50 meter eller vad det kan bli, åt gången.

Bra tips med hur långt efter den ska vara när den är på släp!

Rodret: tog dit en bekant som kan mer än mig och som gjorde bedömningen att det alls inte var någon panik och att det kan vänta ett par år. Det var så lite plast som fattades och det kommer in vatten i rodret i vilket fall så det var bara för att stärka upp, och då är det mesta plasten kvar och stärker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...