p3mp 0 Postad 26 Maj , 2012 Hej, vet inte om jag klantat mig eller ej. Men har lagt ett lager fernissa på helt ny mahogny. Går det fortfarande att betsa till en mörkare färg eller måste jag renskrapa? Fernissan är väldigt tunn, somsagt ett lager endast. Och om det fortfarande går att betsa, ska jag betsa till rätt kulör uppnås, och sedan lägga på kinesisk träolja och efter det, Fernissa vidare?. Väldigt tacksam för svar. Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Maj , 2012 Helt ny mahogny behöver väl knappast betsas om det är någon högre kvalite på den. Är det däremot något ljusare mahognyliknande träslag som du vill ska likna Hondurasmahogny är du sent ute. du kommer säkert att få svar att det går att blanda bets i lacken, men jag tycker att det ser för jäkligt ut, betsen ska vara i träet. Kinesisk tungnötsolja är en utmärkt produkt men inte på lack, utan innan första lacklagret. Mitt råd vill du betsa så renskrapa, slipa, betsa, olja och sedan lack. Eller låt vara och lacka färdigt, allt beroende på vad du har för mahogny. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
p3mp 0 Postad 26 Maj , 2012 Tack för svar, Förstår vad du menar! Men tror du det kommer mörkna likt den andra gamla hyllan på bilden? Som du ser är träet mycket ljust. Kanske borde köpa en mörkare fernissa istället? Mvh. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 26 Maj , 2012 Om du mattslipar fernissan går det att betsa på den. Du måste vara noggrann, har du blanka fläckar blir det flammigt. Lägg på betsen med en svamp invirad i en trasa, att lägga på ned pensel är svårt. Sedan får man vara lite konstnär om man vill få det jämnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 26 Maj , 2012 Den gamla hyllan tycker jag ser ut som teak, inte mahogny. Om du betsar på mahognybitarna med mahognybets så kommer ytan att bli rödaktig, inte gyllenbrun som bitarna till vänster. Det kan var klurigt att se skillnad på teak och mahogny, någon annan kanske kan ha en åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Maj , 2012 Du har helt rätt Flipper. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
p3mp 0 Postad 30 Maj , 2012 i see i see=] struntar i att betsa nu, kör på att fernissa klart allt istället och fortsätta nästa år. tack för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser