Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Soumi_batti

Kvinnor och båtliv

Rekommendera Poster

Vi måste leva i olika världar. På vårt varv är det ganska vanligt med tvåkönad vårrustning. Tycker det är härligt att se dessa riktiga kvinnor jobba och slita tillsammans med sina partners och ofta tillsammans med hela familjen. Men så ligger också varvet i en småstad. Finns det kanske en skillnad på storstads- och landsbygdsdamer? Tur i så fall att råkade ragga i rätt kategori en gång för snart femtio år sedan!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jankens inlägg ovan kom mig att tänka på ytterligare en aspekt i sammanhanget. Det är lite från ursprungsämnet men tillhör ändå diskussionen tror jag.

En sak som jag och min sambo har problem med är att båten är min ögonsten. Jag tror att min sambo vill mer än hon vågar men hon är rädd att göra något som skadar båten. Detta gäller både att fixa med den och att framföra den. Hon vet hur noga jag är med båtens skick och skulle hon då göra ett misstag, t ex slipa/såga lite snett eller repa fribordet vid tilläggning, så tror hon att jag skulle bli arg, ledsen, besviken eller sur. Då tycker hon att det är bättre att jag gör allt så det blir rätt gjort, där rätt betyder så som jag vill.

Detta är ju helt galet och något jag måste se till att ändra på! Båten är bara en sak och i princip allt går att laga om det går sönder. Dessutom är båten inte min utan vår gemensamma och då är det helt snett att det är mina känlsor som ska diktera villkoren.

Dock tror jag att det är ganska vanligt att vi karlar har större känslomässig koppling till båten som pryl medan damernas känslomässiga koppling är mer företeelsen att ha båt och det man kan göra med den.

Sen vet jag att min sambo inte har samma intresse att fixa med båten som jag har. Hon vill gärna hjälpa till men hon tänker aldrig ut några egna projekt eller förbättringar. Detta på grund av att hon helt enkelt inte är så intresserad av det och hon tycker att jag gör det så bra själv.

Vi måste inse att vi människor är olika och det viktiga är att vi lyssnar på varandra, har kompromissvilja och har överseende med att misstag begås. Som Janken skriver; misstag måste man begå för att lära sig...det var så vi lärde oss gå en gång i tiden...vi reste oss ju inte en dag och började spatsera runt på en gång.

Målet måste ju vara att båtlivet ska skänka så mycket glädje som möjligt för alla parter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cia 

Du som är en förståndig kvinna.

De karlslokarna som du försökte uppfostra i sjölivets hemligheter. Fanns det något du kunde göra eller som du kunde gjort annorlunda eller var det kört redan från början. Då menar jag det där med båtar och segling. Man kan ju va bra som människa och ha många fördelar även om man inte gillar sjölivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju va bra som människa och ha många fördelar även om man inte gillar sjölivet.

Kan man??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill bestämt ta kvinnorna i försvar och anser att i fallen där båtintresset inte är delat så är har det inte med att göra att hon är kvinna, tror mer på att intresset aldrig riktigt funnits eller svalnat av olika orsaker. Det finns många kvinnor som uppskattar båtlivet lika mycket som män. Jag känner igen den nedsättande jargongen hos en del män i båtklubben och bland bekanta där jag vet att mannen alltid har varit den som styrt och ställt med båtlivet, kvinnan förväntas vara den som hänger med. Det är däremot inte lika vanligt att kvinnan har ett brinnande intresse för båtliv och mannen inte har det och hellre vill göra annat-en orsak till att den här vanföreställningen finns hos vissa (män).

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi vet nog alla var problemet ligger, vi pratar inte samma språk och upplever saker olika. Synd att vi båda inte kan samsas på vattnet med och älska samma saker ;)

Det vanligaste problemet är kanske att Grabbar (Män) gillar teknikprylar och allt annat tekniskt som motor. plotter, jaga vind eller vad som helst.

Min problematik var att jag hade en liten segelbåt (Monark 606) som svarade bra och det kändes att man åkte båt, inga bekvämligheter och jag hittade små saker att förbättra/ förändra hela tiden - Vilket gjorde henne komplett galen!

Nu har vi en husbåt, eller flottte eller pontonbåt eller vad man nu vill kalla det och hon älskar att ligga och sola och njuta med vänner - man kan säga att vi flyttat fiket ut på sjön :D
Hon är lycklig och jag får komma ut på sjön, inte helt rätt men helt OK 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säkeert saker jag kunde gjort annorlunda. Genast lämnat över befälet tex då viis killar kan ha lite svårt med kvinnliga chefer. När man är novis på sjön är det mindre lämpligt att ha vetorätt om det inte gäller ren säkerhet - man ska inte skrämma sina gastar med busväder tex.

Nej det största felet jag gjorde var att leta på fel ställe. Det är inte på krogen du säkrast hitta dom som gillar friluftsliv.

Min man hittade jag på bryggan där han hade sin båt 5 båtar från min. Och jag behövde hjälp med lite popnitande laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte detta är i grunden en genusfråga utan handlar mer om olika intresse.

I min familj är det jag som i stort tappat lusten för detta med båtar och min fru som gärna vill behålla den.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan variant är att köpa ett sommarhus långt i skärgården på en ö.

Då måste man åka båt för att ta sig dit.yes

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl nästan alltid en part i giftemålet som är mer intresserad av båtpyssel, båtåkande och båtliv än den andre. Då tycker jag att det är rimligt och rättvist att man låter den minst intresserade välja så mycket som möjligt när man köper båten så att båten passar deras behov. För vi som är mest intresserade är ganska nöjda ändå...

Kan vara som med lägenheter också. Om 2 personer ska bli sambo, så är det nog alltid lite knepigt om den ena flyttar hem till den andra. Det är lättare att båda är nöjda om man kan hitta en tredje lägenhet och båda flyttar dit tillsammans.

Min fru och jag har köpt 3 båtar tillsammans och alla tre gångerna var det hon som valde modell. Första gången var det kajak, som jag surfade runt och letade -- hon valde den hon tyckte var snyggast. Andra gången var det en liten styrpulpet, hon valde den första vi provkörde.

När vi köpte vår nuvarande båt hade hon om jag minns rätt 5 krav: hela familjen kan sova i båten, HT-tak, toalett med dörr, taxidörr fram, en stor badbrygga.

Jag seglade mycket med min pappa när jag växte upp och hade gärna istället köpt en segelbåt. Men det är viktigare att hela familjen vill följa med ut -- och jag är ganska nöjd även med vår motorbåt (fast barnen växer, den börjar bli trång). Så hon fick så klart sina 5 krav.

Senast ändrad av Davidius | 29 maj 2012 | 16:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom på en sak som kan ställa till det och göra damerna ointresserade av båtliv. Har inte själv någon erfarenhet men har sett det ute på sjön många gånger:

Mannen står  i solen och kör båten glad och semesterledig. Kvinnan, jag hon ägnar sig åt allt det där hon gör när hon inte har semester men med större besvär. Diska är obekvämt, matlagning blir svårare för att inte tala om att hålla småbarn som tröttnat på gott humör på några kvadratmeter och utan TV.

Inte allas syn på en trevlig semester vilket till och med jag kan förstå. Nu har det mesta av denna sorts betteende till min glädje rättat till sig på hemmaplan men när man kommer ut på sjön sätter osäkerheten in och könsfördelningen blir mer gammaldags.

Har man en partner som är det minsta intresserad av båtliv innan så gör man alltså bäst i att från början se till att båda kan allt ombord så inte bara en behöver göra vardagssysslor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast så är det inte i vår familj. Om min fru nån gång till äventyrs följer med ut på sjön, så gör hon ingenting av det du räknade upp. Ombord står jag för all markservice.

Jag har nog konstaterat att vissa människor inte är intreserad av sjölivet och det får man nog bara acceptera. Så länge barnen var små, så gick det till nöds om man tog det väldigt försiktigt och nästan aldrig seglade. Nu får det va väldigt fint väderom vi skall ta oss en tur. Och man får ta det väldigt försiktigt.

Om jag inte misstolkade ditt förra inlägg så har du alltså gått på en nit. Är det Magnus han heter. Vad jag förstod på dig var det en Populär nit. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nummer ett är bekvämlighet. Gör båten till en flytande version av en sommarstuga. Och två, låt frugan få försöka. Spelar ingen roll om det gå fel.

En del tjejer, inte alla (OBS!), har en tendens att öva in moment på en båt ungefär som glosorna i skolan. Först gör man så, sen gör man så, slutligen så. Problemet med den metoden är när det kommer ine en störning, något oförutsätt, då blir det trubbel. Var i den inövade kedjan ska jag mappa in det här handgreppet nu då? Och vi killar blir irriterade. Mitt råd: skit i det! Var stöttande och snäll. Bara för att vi tror oss vara något form av under i logisk slutledningsförmåga behöver det inte betyda att frugan vil ha påpekande hela tiden i allt hon gör. Tvärtom, ju mer du sitter på nålar och är på väg fram för att ta över, desto mer osäker blir hon och desto mindre vill hon ut i båten igen.

Nej en skön dyna med ryggstöd och läskyddat, ett glas vitt vin och en bok. Så ska det vara, inte vindpinad kryss, vattnet slår in på däck, gubben vrålar åt allt och alla.

Sol, vind och vatten som Ted Gärdestad sa. Inte regn, rusk och sura gubbar.laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appappapp, nu ska vi inte dra alla över en kam! wink

Är själv kvinna, sist jag tittade iallafall, och älskar sjöliv. Är uppvuxen på sjön men har inte varit ute frekvent på x antal år så jag är väl nybörjare som vuxen kan man säga.

Båten vi har skaffat nu är en gammal träbåt som jag är minst lika engagerad i som min man. Den är under uppfräschning just nu och vi fixar nog lika mycket båda två även om jag inte är så fantastisk på motorer och eldragning men det finns massor av annat att göra. Shoppa nyttiga och onyttiga saker till båten är också sk*tkul.

Dessutom gillar jag att åka fort även om det är trevligt att tuffa fram också!

Har faktiskt börjat blogga om båten också. Hoppas det är ok att lägga ut en länk till bloggen?

http://seacatcecilia.bloggplatsen.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I shot the sheriff *Nynnar*

Dödade jag tråden med mitt inlägg rakt av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja absolut. Det var elakt gjort av dig. wink

Nej jag tror inte att du dödade tråden. Den hade nog självdött ändå. Nu får den kanske nytt liv.

Det där med hur lång tid ett båtjobb tar - all tillgänglig tid. blush  men göstaken blev fin.

Söta katter med förden delen.

Bifogad bild. Vår sista katt Murre som aldrig blev nån sjökatt

post-945-1394237116,2571_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SeacatC satte spiken i kistan, Men jag håller inte med, tycker jag ofta träffar på kvinnor som är lika intresserade av båtar och sjön som jag.

Dessutom snor min fru mina båttidningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja visst var det?

Tackar, ja gösstaken var bara en liiiten del av allt som ska slipas. Har nog inte insett förrän nu hur lång tid allt tar. Typiskt mig som tror att allt tar max en kvart! wink

Murre var en väldigt fin katt också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt fru/sambo/flickvänn till en som gillar båtliv mer än gymmet och blomsterland (vad är det förresten?).

Det finns säkert miljontasl män som inte heller vill ut i båt för annar skulle det finnas ännu flera fritidsbåtar i Sverige än det gör idag. Det gäller att bo ihop med en man eller kvinna som som har liknande intressen helt enkelt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo om det vore så enkelt att man väljer vem man ska bli kär i och bilda ett liv tillsammans med baserat på logiska faktorer. Men tur är väl det kanske att allt inte är så logiskt.

Dessutom har frugan ett ca 100-tal egenskaper som jag totalt saknar, t.ex. förmågan att hålla koll på allt som rör barnens väl och ve i skolsammanhang. Där är jag totalt kass. Och förmåga att laga fantastisk mat. Och sen är hon rätt söt också...blushsmiley Liksom barnen.

Äh jag tror vi stänger här. Ämnet löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...