Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
rooobban

missljud o vibrationer

Rekommendera Poster

Låter o vibrerar i vissa varv lägen.evinrude 60 2takt 82a. Någon som vet vad de kan vara för fel ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en utter virad runt propellern...

Senast ändrad av Flintstone | 26 maj 2012 | 21:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för båt? Jag har haft problem med resonanser i skrovet som resulterat i ljudnivåer på mer än 120db vid vissa farter runt 13-15 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jofa winth 485 evinrude 60.82A.låter inget på låg o hög varv men mittimellan skramlar det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kört utan kåpan? Det kan vara något linkage till gasen eller choken som glappar o skramlar.

Jag har fått lugna ner sånt skammel med en bit lina vid koppling som dämpar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att inte leda motorns vibrationer in i skrovet så är hela motorn är upphängd i akterspegelfästet  via gummibussningar som sitter i svänglagrets infästning i motorn.

Se 70 och 72 i denna sprängskiss.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0221815&path=BRP~A0000023~M0012991~M0013023~M0013026~C0221815&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Jag har varit med omm att den övre infästningen gått sönder och fick då mycket resonansljud i skrovet. För att kolla fästena kan du med motorn nedfälld ta tag i skäddan och dra. Motorn kan vicka något i gummibussningarna, men det skall inte finnas något markant spel där den rör sig lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...