Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
ljunghall

Hur lång är oljestickan på VP TAMD41B

Rekommendera Poster

Jag har, visar det sig, olika långa oljestickor på mina två motorer, Volvo Penta TAMD 41B. Minst en är inte original. 

(Jag vet exakt hur dåligt det är, så den diskussionen kan vi lämna därhän.)

Problemet jag har nu är att jag inte vet vilken som är originalstickan. Den jag tror och hoppas är originalet är 64 cm från spetsen till kragen som hidrar stickan att komma in för långt i röret. Dessa 64 cm inkluderar alltså några cm plast i handtaget.

Hur lång ska den vara?

Förtydligande bild finns här:

http://storebro34.se/wp/2012/05/26/olika-langa-oljestickor/

Senast ändrad av ljunghall | 26 maj 2012 | 14:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter bara markeringen för oljenivån på samma ställe mätt från överdelen  på stickorna så har ju totallängden ingen större betydelse.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ja du, Ljunghall, vilket knepigt och samtidigt onödigt problem. Man kan undra hur den tidigare ägaren kunde vara säker på oljenivån...

Let´ s hope for the best!

Mvh/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska åka ut till båten och mäta min sticka i morgon, återkommer.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Som sagt är det en B motor är det nog den röda. 

Jag har en TAMD41P (AQAD41P) och jag har den gula stickan, höll på att sätta i kaffet i halsen när jag såg att det skulle vara röd sticka till 41 motorn men troligtvis skiljer det på vilken bokstavsbeteckning man har. Den gula stickan har artikelnummer 861087 och är bla till P motorn. Kolla om det står det under tapen du har sitter där på den gula stickan. 

Det verkar skilja på oljetrågen med, så det kan nog vara därför det är olika stickor. så det kan faktiskt vara så att du har rätt oljestickor i respektive motor.

Säkert någon som vet detta HELT säkert...

//Snurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, jag ska kolla det. Men jag rätt säker på att det är samma motor på båda sidorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tog till slut den korta stickan och filade till nya markeringar på den långa så länge.

Nu är båten hemkörd och ligger äntligen vid hemmabryggan. Det var fanimig inte en dag för tidigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...