Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Connyq

Startproblem

Rekommendera Poster

Godagens,har fått kondensvatten i dieseltankarna.tömde ut detta före start.(Första start för säsongen)Båten har ett stort typ förfilter med trassel under ena tanken(dubbla tankar)Tömde detta tills ren diesel kom igenom.Vid start så rusade motorn, slår stopp direkt och vid kontroll så var glaskoppen under regulatorn fylld med vatten.Tydligen fick jag då inte ut allt.Tömmer nu samtliga bränsleledningar samt byter filter och luftar allt.Tar även loss inkommande rör till spridarna och sitter brevid maskin och kör startmotorn tills bränsle kommer.Men nu vägrar den gå igång,någon som har nå´ t tips?

Motorn är en Bolinder 1114 Marinkonverterad 64hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Om det var du som ryckte ut stoppeeglaget så kan reglageaxeln i pumpen ha fastnat i stoppläge. Prova att knacka på pumpen. Vilket fabrikat av insprutningspump sitter det där, Simms, Bosch eller injektor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,har funderat på detta,ska kolla stoparmen i olika lägen med vajern loss.

Det är en bosch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

OK, Bosch är förmodligen inte trycksmord och skall bytas/fyllas med olja några ggr per år, den är speciellt känslig för fukt och vatten och kan kärva/hänga sig både på gas och stopp om den stått länge, speciellt om man fuskat med nämnda olja? Kanske kärvade den på högt pådrag och om du då lite hastigt stoppade den så kärvade den sen fast i stoppläget. Vanligt på gamla traktorer som körs lite och har Bosch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hur gick det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortfarande samma problem,blir omständligt då jag bor på Åland och måste till Norrtälje varje gång för att skruva på maskin.

Olika bud från folk med insikt i dieselproblematik,hoppas på att det trots allt bara är luft men har nu luftat så många gånger så det känns inte som om det är problemet.

Kan det vara så att pumpen ger för lite bränsle och i så fall varför?

Det kommer ju diesel fram till spridarna men inte igenom.Och den gick ju när jag stängde av den så jag har svårt att tro att det är spridarna,men dom va torra när jag tog upp dom.

post-10014871-1394237126,8506_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...