Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Krisus_von_batte

Färdigt epoxyspackel VS. blanda själv?

Rekommendera Poster

Ska epoxylaminera och vill då spackla upp en del ojämnheter och annat ofog. -såg att biltema säljer färdigt epoxyspackel bra mycket billigare än om man köper epoxy och själv blandar i sågspån eller sånnadäringa små ballonger....någon som har synpunkter på detta?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar att du ska spackla ojämnheter efter laminering fungerar det säkert bra, men jag skulle inte lägga på ett spackel innan laminering över huvud taget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas epoxyspackel är helt okej tycker jag. Den är omöjlig att slipa innan den är helt genomhärdad. Räkna med MINST ett dygn.

Ska du spackla innan lamineringen behöver du ju inte använda epoxyspackel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tycker du att man skall spackla med då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yepp, det är epoxyspacklet avsett för båtar som jag tänkt använda. Och om jag tolkar er rätt så ska man inte spackla innan laminering, men om man nu gör det har det ingen betydelse om man använder biltemas färdiga eller självblandat....I mitt fall så måste jag oundvikligen spackla för att laminatet ska fästa ordentligt (mellan plywoodskarvar).

Så då köper jag biltemas färdiga och sparar några sköna hundringarcool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det betyder att du laminerar fast plywooden i spacklet, och inte i skrovet om jag förstår saken rätt? Det blir inte speciellt starkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en plywoodbåt du skall plasta med epoxy och väv?

När man ställer en fråga är det bra att ge alla relevanta uppgifter annars blir ju svaret därefter.

Det var bland annat därför jag frågade vilket spackel du menade.

Vilket spakel var det egentligen du menade, för ditt svar ger egentligen inte klarhet på den punkten. wink

Om du skall plasta in en liten plywoodbåt på säg 5x2 meter. Det blir ungefär 15 m2. Plastar du med epoxy så är väven 300 gram/m2 och du behöver väl åtminstyone lägga 3 lager, vilket ger en laminattjocklek på knappt 1 mm. Nu är jag inte riktigt säker, men det går väl åt minst lika mycket plast som väv. Man skall ju sträva efter så mycket glasfiber i laminatet som möjligt, samtidigt får det inte bli för torrt.

Så om det går åt 15 kg glasfiberväv som i exemplet så går det nog åt minst 20 kg epoxy.

Om man då köper epoxyn på Biltema så kostar deras lamineringsepoxy 1099 kr för 4,5 kg http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-252134/

Den produkten jag länkade till var tydligen inget spackel, vilket Freerole länk tydlingen är http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Epoxispackel-30625/

219 kr/kg

1 kg lamineringsepoxy i 4,5 kg förpackning kostar följdakligen 244,23 kr/kg

För att göra spackel krävs det ju tex mikrobalonger. 1 kg kostar 60 kr http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-252130/

Det går ju som du säger att blanda i sågspån, men du måste nog spackla även utanpå laminatet och där tycker jag det är olämpligt med sågspån.

Några sköna hundralappar kommer du nog inte att spara. Det räcker ju nästan att du måste köpa en burk till för att bli klar, så har den förtjänsten farit all världens väg.

Vad är det för jobb du skall göra?

Har du några bilder?

För en del av de fommarna som jag, som häckar på MG, är alla sån här prodjekt intresanta att följa.

En länk till en sida om fiberlaminering som inte är så dum. http://fiber.get.to/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såklart borde jag förtydliga mig lite, jo det är en plywoodbåt som jag ska epoxylamninera i skarvarna. Det satt tidigare en riktigt kraftig eklist utmed linjen där friborden möter botten. Jag har nu tagit bort listen för att den krabbar till det när man ska lyfta båten i stroppar (listen böjer sig).

Iallafall, nu är listerna borta och uppeldad i vårbrasan så där finns det ingen återvändo.

I skarven mellan fribord och botten har jag nu tagit bort, vad jag kan tolka det som, vanligt söndersmulat glasfiberspackel, och det är här det nu har bildats en springa om ca4-5mm som måste fyllas igen för att laminatet inte ska hänga i luften. (såklart så sitter det ju en regel bakom, så springan är väl ca. 12mm djup)

Jag ska laminera 2dm upp/ner från skarven för att få det tätt, jag tänker först grunda med epyxy. Jag har fuskat lite med liknande jobb innan så jag tror mig ha hyfsat bra koll på läget. 2

Att laminera hela botten är inte aktuellt då jag har den uppfattningen att det kan ställa till mer bekymmer i framtiden, bättre att ha koll på och sköta plywooden och just bara använda epoxylaminering i skarvarna för att få det 100% tätt. -Dessutom tror jag försäkringsbolagen inte  hoppar jämnfota av glädje om man nämner att man ägen en plastad träbåt.

Skickar med en bild så ni kan beskåda härlighetenwink

Tack för bra information alla!!

Tjo!

post-10021895-1394237093,6444_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja där kommer det ju tidvis vara blött i skarven så epoxyspackel är ju att föredra. Jag hade av bekvämlighetsskäl använt ett färdigt epoxyspackel. Exempelvis Biltemas.

Frågan är om det kommer att hålla i längden ändå eftersom du ju släpper in fukt uppifrån? Använder man epoxylaminering brukar man ju gå all in och försegla hela konstruktionen så att säga.

Om du vill kunna ångra dig i framtiden är det kanske bättre (och billigare) att använda polyester istället. Det biter ju inte fast så förtvivlat. Med epoxy är risken stor att det översta fanérskiktet eller mer följer med om du river bort det i framtiden.

Arselet bak hur man än vänder sig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast finessen med epoxy är väl att det biter sig bättre fast än polyester. Jag hade definitivt valt epoxy för ett sån jobb.

Å andra sidan är jag så omständig att jag kanpast kunnat komma på att bara plasta 20 cm på var sida om slaget - som man kalla övergången mellan botten och skrovsida. Jag hade plastat hela båten från relingslist till relingslist - sen hade försäkringsbolaget fått säga vad dom vill. indecision

citat;  (såklart så sitter det ju en regel bakom, så springan är väl ca. 12mm djup)

Regeln bakom slaget kallas slagvägare. wink

Sen  finns det slipskivor att köpa på bl.a biltema om man vill ha bort epoxynlaminatet i framtiden. Riva bort är väl ingen bra metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era synpunkter och tips!

Precis som ni skriver så är det ju en avvägning om värdet i att lägga ner extremt mycket arbete/pengar eller en lösning som kommer fungera bra för mig under hyfsat många år framöver. Att hellaminera en båt som är 8x3 meter med fribord höga som kinesiska muren finns lixom inte på världskartan för en heltidsarbetande familjefar som en annan wink .

Har faktiskt oxå suktat lite efter att använda vanlig polyester, men i och med att jag bara ska försegla skarven så kan jag lyxa till det med epoxy.

Tjo!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är övertygad om att du tänker rätt.

Ge oss lite information med bilder om hur det går under arbetets gång.

Senast ändrad av toaen | 28 maj 2012 | 18:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...