Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
hannes_i_holmen

Ankarspel, funktion?

Rekommendera Poster

Hej!

Skaffade ny båt i höstas och har nu en fundering angående ankarspelet som sitter monterat.

Det är ett STINGRAY ANCHORLIFT och det är kätting till ankaret.

Min fråga är, varför släpps inte ankaret bara ner och matar ut kättingen själv?

Nu måste man hålla ett finger på brytaren på instrumenteringen för att det hela tiden ska mata ut.

Känns otroligt opraktiskt. Eller?

Någon som haft ett liknande spel?

Tacksam för all feed back!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att konstruktionen på ditt ankarspel är sådant.

Det finns frifallsspel på marknaden på markanaden och dom har en något annorlunda konstruktion av kabularet där en plåt går emellan kättingen och kransen.

Men den typen du har är vanligast och mest driftsäker skulle jag vilja säga.

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Det var så enkelt.

Tycker bara man känner sig låst vid den förbaskade knappen då man ska lägga till.

Framförallt om man är själv ute och åker.

På vilket sätt är det sämre med ett frifalls-ankarspel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag förstår dina tankar om din typ av spel. 

Frifallspelen är betydligt dyrare och har mer delar som kan krångla. Den typen du har är ju i grunden en mycket enkel konstruktion som inte kräver något mer än att du har lite koll på korrosion på kabelanslutningar och oljenivå. Frifallspeln utsättsför betydligt större påfrstningar särskilt dom som är avsedda för kätting. Det blir ett betydande ryck när frifallet stoppas och det ställer störe krav på hela instllationen. Blyad lina är lite snällare mot båten. Dessutom så samlas det gärna sjögräs och lera i mekanismen så plåten som lägger sig över kabularet gärna kärvar.

Vad du kan göra för att öka din rörlighet är ju att komplettera med en radiostyrd fjärrmanöver då kan du iaf röra dig över båten samtidigt som du spelar ut kättingen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan mekaniskt få frifall, lossa den stora centrum skruven med en winschhandtag/nyckel. Sådan nyckel följer med spelet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är frifall särskilt optimalt om man bara har kätting? Körde själv på frifallsläget på mitt Lewmarspel i helgen för första gången sen jag bytt från blyad lina till kätting(15m) och treslagen lina(40m) och tyckte det gick utmärkt. Det rasslade ut en aning fortare kan man lugnt säga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...