Sparre 5 Postad 28 Maj , 2012 Vad är det som sker efter 25 tusen år, som då inte skulle ha inträffat tidigare? Själv har jag då kommit i kontakt med gamla 70-talare som känts ungefär lika vridstyva som en gammal halvrutten banan. Vad jag har förstått och hört är att de inplastade gamla spanten har gjort sitt. Troligen har de ruttnat och spruckit från sina infästningar och det är ju inte direkt lätt att laga. Det är ju ungefär liktydigt med att bygga en ny båt. Sedan är det ju förhållandevis vanligt att äldre båtar har sprickbildningar vid köl, mastinfästningar på segelbåtar, sprickor vid akterspegeln på motorbåtar, och som redan påpekats har ju många äldre motorbåtar akterspegel i plywood. Min gamla pärla har gott om krackeleringar egentligen överallt och jag har lite svårt att se att det skulle bero på vanskötsel. Jag tror att det är solen som helt enkelt gjort sitt. Visst, hade den enbart varit förvarad inomhus hade den säkert sett okej ut, men båtar är väl trots allt gjorda för att användas? Lite roligt när man läser mellan raderna här. En båt har evigt liv, bara man byter ut allt som är dåligt och inte använder den och förvarar den inomhus. Ungefär så blir slutsatsen... Min slutsats är snarare att det finns förbaskat mycket skabbiga båtar på svenska marknaden. Båtar som aldrig hade passerat att en båtbesiktning om det hade funnits en motsvarighet till det som våra bilar får genomgå. Ser själv synen framför mig när besiktningsmannen plockar fram fuktmätaren, eller fiberoptiska kameran, eller övergår till att besiktiga el- och gasolinstallationer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Maj , 2012 Ett uttalande av en båthandlare som bara ville kränga en ny båt till dig förmodligen, skulle tro att du har båt livet ut om du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 28 Maj , 2012 Och nasaren skulle nog av ren snällhet ta hand om din livsfarliga båt alldeles gratis.... Senast ändrad av cinc | 28 maj 2012 | 12:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2012 Jo, det där med 25000 år är förstås ett raljerande med båtlivlängd. Det kan ju även bli 30.000 år som jag såg här på MG i en annan tråd. Det finns en hel del båtmänniskor som förbättrar sina båtar allteftersom och vad blir livslängden på en båt som aldrig upphör att förbättras? Svajkölen får kraftiga uppstyvande balkar och femtio kg ny glasfiberplast i kölregionen. Den svajiga dubbelbottnen som endast hade skumfyllnad får nya uppstyvande balkar och ny glasfiberdurk. Motorn byts ut med jämna mellanrum. O.s.v. Håller man på så år efter år, blir då båten sämre med tiden? När har den nått sin livslängd? Givetvis när intresset sviker men då behövs heller ingen båt. Men hålls intresset vid liv håller även båtens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 28 Maj , 2012 Det är en uttorkning process som startar från båten är ny, den blir av med styrenet och blir så smånigom torr och spröd i plasten, dvs plasten kan inte ta upp flex och rörelser lika bra och spricker istället. Styrenet försvinner tydligen efter ca 8-10 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Maj , 2012 Om styrenet är borta efter tio år så kanske det inte blir mycket värre efter det. Det finns ju enorma mängder båtar som är över tio år som mår jättebra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 28 Maj , 2012 Ber om ursäkt Arne, stämmer att jag inte vet vilken temperatur de har i båthangarerna på Lidingö. När jag skrev varmhallar så menar jag bara att de har värme såpass att båtarna håller sig över 0 grader hela vintern. Kanske är det jag som missuppfattat, trodde att om man säljer båtförvaring inomhus så ingår det att hallen är frostfri. Annars försvinner en del av poängen, tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 28 Maj , 2012 Ibland är det lätt att tro lite för mycket , det är därför det är så himla uppskattat när inläggen är mer än bara tyckanden ....... Mina tankar grundar sig lite från inlägget att: stockholmare lämnar sina båtar i varmhall för att slippa konserveringen,tomma vattentank och septin...osv osv ! Du måste inte gör en massa bedömningar på hur andra människor väljer här i livet .... ( blir det inte lite konstigt , även för dig ? ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 28 Maj , 2012 Jag skulle vara intresserad av att läsa om åldrande i GAP. Finns det någon vetenskaplig undersökning? När jag söker på nätet så hittar jag mest inlägg i forum utan källhänvisningar, inget som håller för källkritik. ( det gäller både för anhängare och belackare av Glasfiberarmerad polyester) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 28 Maj , 2012 Detta tvivar jag också starkt på, styrenet behövs när plasten härdar, förr använde man polyester med massor av styren, numer anväder man plast med låg styrenhalt av miljö och hälsoskäl, så man kan fråga sig om dagens plastbåtar har kortare livslängd? Innan sjösättningen i år tog jag bort en gammal summloggsgivare ur min båt, när jag slipade runt hålet för att förbereda igenplastningen kände jag den bekanta doften av styren... båten är från tidigt 70-tal 40 år altså, jag har tydligen mycket livslängd kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 28 Maj , 2012 Text från www.batbesiktning.se När det gäller plastbåtar så finns det ofta en övertro på materialets livslängd.Ett plastskrov mjuknar med åren på grund av de krafter som det utsätts för i form av belastning från stora motorer, grov sjö, grundstötningar, frysskador, köllaster, rigglaster, felaktig vinterpallning med mera.Andra aspekter är fukt i sandwichlaminatet som en följd av felaktigt utförda monteringar av bordsgenomföringar, otätade skruvförband för drev och utombordsmotorer, eller dåligt tätade genomföringar eller skruvförband i däck. Fukt i sandwichlaminat är i princip omöjligt att upptäcka utan fuktsökande specialinstrument, och än svårare att torka ur. Om det sen har varit läckage under många års tid och sandwichmaterialet består av balsa så föreligger det problem. Grundstötningar är frekvent förekommande så är det bara, men det talas inte så mycket om det. Frågan är inte om båten varit på grund, utan snarare hur många gånger båten varit på grund.Medan motorbåtsägaren tvingas till reparation av drev och växelhus, propeller eller stödlagerbock och axel, så är en grundsmäll i en segelbåt tämligen ofta bara en mycket plötslig och därtill obehaglig upplevelse. Segelbåten kanske varken sprang läck eller ens fastnade på grundet, men det blir garanterat skador i laminatet som visar sig vid andra eller tredje smällen. Inte sällan förekommer det också att båtägaren ber att få ersättning av försäkringsbolaget för att själv laga skadan och en del bolag går med på detta i ren ekonomisk vinning. Detta är oftast mindre lyckat då de rådande arbetsförhållandena och kunskaperna som regel inte är varvsmässiga, resultatet blir därefter varpå problemet skjuts vidare till nästa ägare och därmed nästa försäkringsbolag. __________________________________________________________ Konklusion: bara två saker varar tydligen för evigt; dumhet och vår tro på vår odödlighet... Senast ändrad av 2012 | 28 maj 2012 | 22:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Maj , 2012 Nu tror jag inte att någon här påstår att en gammal båt är lika stark som en ny båt, inte ens en gammal båt som aldrig använts. Självklart blir en båt sämre av dålig skötsel, grundstötningar och övermotorisering men det är ju inte riktigt det den här tråden handlar om. En helt ny båt kan köras på grund inom första sjömilen och är därigenom en sämre båt än en gammal som aldrig blivit grundstött. Uttalanden om att gamla båtar är skrotfärdiga är lika felaktiga som att säga att veteranbilar är skrotfärdiga. Givetvis är en sönderrostad japanare från 70-talet skrotfärdig men en renoverad/mycket välskött dylik är inte mer skrotfärdig än en två år gammal Volvo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Maj , 2012 Om man står i en tempererad hall skall nog temeraturen ligga runt 10 grader eller över daggpunkten, samma som om man har värme på i ett fritidshus. Annars är det bättre att det är kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 28 Maj , 2012 I grund och botten pratar vi om båtens struktur, dess rent tekniska uppbyggnad. Den må vara hur renoverad som helst men precis som uppgiften (texten på www.batbesiktning.se) gör gällande så är det den samlade styrkan i ett skrov som ger dess livslängd. En sked som böjs försiktigt går till slut av, en droppe urholkar stenen... Din jämförelse med en ny båt som gått på grund, att den är sämre än en gammal som aldrig gått på grund, ja den uppgiften får stå för dig själv och du får gärna understödja den med mer än din egen utsaga. Varför skulle en grundstötning per automatik göra båten sämre? En bil som krockat; är den sämre än en ny (sedan en plåt bytts ut). Tråden har tappat lite sin mening och det beror väl mest på att ingen vet men ärligt; det finns väl ingen som tror att havets krafter inte skulle försvaga också ett fundamentalt, fantastiskt renoverat plastbåtsskrov. Vem tror det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 28 Maj , 2012 Det var inte resultat av mekanisk åverkan jag efterlyste. Det skadar alla material. Jag önskar info om plastspecifik degenerering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Maj , 2012 Jag trodde att min jämförelse med en grundstött ny båt skulle uppfattas som en rejäl grundstötning men det kanske var lite otydligt...jag menade alltså att man kör på rejält med en ny båt, inte bara skrapar lite bottenfärg mot en sten. Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Edti: Stavfel Senast ändrad av Flintstone | 28 maj 2012 | 23:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 28 Maj , 2012 Tja, du skriver ju att din båt från slutet av 60-talet fortfarande är i fullgott skick. Vad menas med det? Att den fortfarande flyter? (Ursäkta om jag låter lite elak). Nej, jag är bestämt av den uppfattningen att plastbåtar åldras och att denna åldringsprocess har en negativ inverkan på såväl hållfasthet, vridstyvhet som estetiska värden. Sedan kan faktorer som grundstötningar, felaktiga uppallningar, dåliga genomföringar (som leder till vattensjuka) göra att detta åldrande påskyndas, men oavsett skötsel så pågår det. En 25-årig man är generellt mera vital och vridstyv än en 80-årig gubbe med benskörhet. Det finns ingen vårdnad i världen som rår på det faktumet. Detsamma gäller med våra kära plastbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Maj , 2012 Men vänta nu lite här...det går ju inte att jämföra ett i princip dött material som glasfiberlaminat med en biologisk varelse som människan! Lite måtta får det väl ändå vara på argumenten! Jag har aldrig påstått att min gamla båt har kvar hela sin styrka från när den var ny, det är självklart att den inte har det, men en del verkar ju anse att båtar över en viss ålder ska skrotas bara för att de är gamla. Det är det jag vänder mig emot. Båtar som uppvisar tydliga tecken på att vara svaga/veka ska antingen förstärkas eller skrotas medan båtar som fortfarande känns stabila och starka givetvis ska få fortsätta glädja sina ägare. Tråden handar om en båtförsäljare som säger till en kund att hans båt från 80-talet bör skrotas omgående (i andra ord) och det är vi flera som reagerat starkt emot eftersom vi anser att det är rent struntprat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 495 Postad 28 Maj , 2012 När jag läste polymerteknologi fick vi kuriosakunskapen att en plastbåt har en livslängd på 25 000 år om den sköts bra. Sant eller inte? Den som lever får se... Sedan kan naturligtvis alla prylar gå sönder några år tidigare än den beräknade livslängden. Misskötta och felkonstuerade båtar kommer säkert inte att hålla i 25 000 år - kanske inte ens i 25 år - och kanske riskerar de att sjunka när som helst. Med tanke på att väldigt få äldre plastbåtar förliser eller blir skrotade verkar den sannolika livslängden ligga betydligt över 50 år. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Maj , 2012 Jo - men om man jämför tex min båt - 32 år - med hur den kommer att va om tex 100 år om man inte skulle underhålla den - efter min död - och ändå segla hårt och gå på grund med jämna mellanrum, Så kan man nog tänka sig att den börjar bli lite risig. Senast ändrad av toaen | 29 maj 2012 | 06:34 Senast ändrad av toaen | 29 maj 2012 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 29 Maj , 2012 Själv har jag en båt som är 34 år gammal. Om 100 år skulle jag tippa att det på sin höjd återstår en hög med plastpulver, alldeles oavsett om den underhålls. Möjligen att det skulle finnas kvar om den parkeras inomhus och inte utsätts för väder och vind. Det känns nämligen som att nedbrytningsprocessen redan har hunnit en bra bit på vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Maj , 2012 Bra med nån som har lite kunskaper i ämnet. Svårt att googla fram nåt vettigt om syrenens betydelse för laminatets styrka. Nån hade en bestämd uppfattning i tråden ovan som känns lite ovetenskaplig men kanske är sann, när båten äntligen slutat lukta styren är den för svag att segla vidare med. Har han förväxlat styren med mjukgörare i tex PVC? Ingen vill väl åka med en mjuk båt heller. När jag googla fann jag Poly Styrene som dött vid 53 års ålder. Hon var punksångare i X-ray. Kul namn som kunde passat en maringajdare. Undrar om hon dog av ångorna eller var de också borta redan vid 10 års ålder? Kanske var hon en hårding på ålderns höst. Såg att jag skrev syren här ovan men det är rätt tid nu så det får stå bland allt skit jag skriver. Så innerligt svårt att skjuta in ett tecken i den minimala datan jag knappt ser tangentbordet på. Men så. Mackey hur äre med styrenen? Vår båt är 33 år. Gick skapligt på grund i förrgår men den känns fortfarande fast i hullet. The hull of course. Blir det soptippen eller kan jag segla vidare. Båten luktar inte det minsta styren. Tyvärr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 29 Maj , 2012 Det finns massor av vetenskapliga tester där man kopplar styrenets närvaro, eller frånvaro om man så vill, till plastens hållfasthet och flex. Tester visar att med tiden så minskar plastens förrmåga att flexa, eller böja sig markant.(Upp til en halvering efter 10 år) Däremot så är detta mycket beroende på byggnadsteknik, klimat, saltvatten, sol etc. Sedan är det också så att riktigt gammla båtar byggdes med rejält tilltagna dimesioner på skrov etc, så hållfasthets marginalerna var/är mycket större på äldre båtar. Sedan är det jo så att annat material på båten som tex träbalkar, metallförstärkningar etc har en relativt kort livslängd och det är därför viktigt att ha koll på skick etc på dessa material i första hand. Skal man inte använda sin båt till extrema tävlingar, eller åka runt i full storm, så kan du nog lungt åka vidare med din 35 år gammla plastbåt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Maj , 2012 Bara två små OT.reflektioner. Tänk om plasten hade luktat syren -hade inte det varit underbart? Bosse du får inte segla vidare - i alla fall inte än på många år. Men jag är helt övertygad om att din båt kan föra dig vida omkring på havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 29 Maj , 2012 Kan man delta i en diskussion och komma med argument som trodde? Vad är det man passande brukar säga? Tro och stora skor kan man gå på vatten med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 Maj , 2012 Jag ska tänka på det framöver i diskussioner med dig 2012. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 29 Maj , 2012 Tja, själv tycker jag det börjar bli dags att sammanfatta. 1) Åldras plastbåtar? Ja, 2) Blir de sämre med åren? Ja. 3) Riskerar de att sjunka? Troligen nej. 4) Kan sjöegenskaperna förändras till det sämre? Tveklöst ja. 5) Är gamla båtar fulare än nya? En smaksak, men jag svarar ja. Handlar inte enbart om design, utan även att ytskikt slits. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Maj , 2012 Jag skulle vilja påstå utan att veta till 100%, du har haft en del med 2012 att göra under ett annat nick för ett par dagar sedan..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 29 Maj , 2012 Härligt! Det är såna jag vill läsa, har du några länkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 Maj , 2012 Verkar inte helt otroligt...vi får väl se hur det utvecklar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser