Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Thule

Mitt skrov är tydligen en dödsfälla?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner, har en båt från 1980 och fick den idag utdömd av en båthandlare. Han påstod att det var en dödsfälla då skrovet kan gå sönder i princip när som helst, jag citerar du vet inte ens om din båt klarar sig ur den här viken om det går lite sjö. Finns det något belägg i detta, enligt mig kvalificerade sälj-skitsnack, eller hur ska man ställa sig? Klart det någonstans i bakhuvudet sås frön av oron hos oss då vi har småbarn ombord. 

Vad säger ni?


Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ger lite mer kött på benen så blir det lättare att svara.

Tex. båttyp, ålder allmänt skick och kanske om handlren grundade sitt uttalande på något speciellt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Nimbus 26, båthandlaren hade inte sett min när uttalandet föll. Tänker mest generellt om plasten kan bli så föråldrad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart kvalificerat BS!!

Jag läste någonstans att någon räknat ut att en glasfiberbåt har en potentiell livslängd på 30.000 år om den sköts väl. Känns väl en aning överdrivet men att den klarar långt över 30 år är det inget snack om! Vår båt är från slutet på 60-talet och den är fortfarande i fullgott skick, trots att den uppenbarligen inte fått speciellt mycket kärlek av tidigare ägare.

Båthandlaren är typexemplet på en idiot skulle jag säga...om nu historien är sann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är iaf. aldrig något jag har hört talas om i så fall. Men det skall bli väldigt intressant att se vad övriga rävar svarar här.

Men det är klart att det går aldrig att utesluta någonting, allt kan hända. Men allt händer väldigt sällan.

Särskilt som handlarn inte sett ditt exemplar och inte kan ha någon egentlig uppfattning tycker jag inte du skall oroa dig nämvärt.

 

Trevlig båtsommar

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

En träbåtsnisse i farten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du för att hjälpa även andra, alla de som har en Nimbus 26, ska ta kontakt med båthandlaren igen och fråga mer exakt vad han menar är problemet. Du behöver ju inte åka dit, ring och fråga.

Skämtade han?

Om inte, be honom berätta exakt vad han tycker är problemet. Har han något exempel på att en Nimbus 26 eller annan liknande båt har gått sönder plötsligt och de ombord dött? Och berätta sedan det för oss andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också bullshit att en glasfiberbåt håller i 30.000 tusen år om den sköts väl. Hur sköter man förresten en plastbåt? Rubbing och båtvax påverkar knappast hållbarheten i skrovet. Årtionden av nötning påverkar även hållfastheten. Det är ju inte helt ovanligt med sprickbildningar i akterspegeln och vid olika förstärkningar. Ofta finns ingjutna drädetaljer på äldre plastbåtar som är väldigt murkna på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sköter man en plastbåt?

Ja, det viktigaste för att skrovet ska hålla är nog hur den förvaras på vintern. Sämst gissar jag är att den får ligga kvar isen, blöt och frusen. En bra bit på väg är att ta upp även plastbåtar tidigt på hösten, och täcka ordentligt (hög täckställning, gärna dubbla press) så att skrovet hinner torka innan frosten biter sig fast på allvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem vet hur gammal en plastbåt kan bli. Har själv haft ett antal båtar från 60 och 70-talet. Den jag har nu är från 1979 och därmed den senast tillverkade av de båtar jag haft. Att den skulle falla sönder nästa gång jag går ut kan jag inte tänka mig. Flyttade en bottengenoföring härom dan. Skrovtjockleken i botten var 15 mm, både där den satt tidigare och på det nya stället.

När man tillverkade plastbåtar på den tiden var plasten billig. Kanske hade man heller inte så mycket kunskap om vilken hållfasthet och livslängd som båtarna skulle få, så man tog i - på gott och ont.

Hade en L32;a byggd 1965. Hela båten var i sanwich. Sittbrunnen hade ett ytterlaminat på 12 mm 22 mm nån sorts skum och 12 mm laminat på insidan. En förfärlig massa vikt på fel ställe. Det hade säkert varit nog med 4 4 mm gasfiberlaminat plus kärna.

Har Thule nån aning om hur tjockt hans skrov är?

Visst kan det finnas sprickor i akterpeglar där man har haft starka snurror och inplastade plyfaskivor som ruttnat och blivit till jord. Jag har sett en hel del sånt genom åren på mina egna båtar. Men att skroven skulle falla samman kanske redan innan jag hinner ur hamnen tror jag inte ett dugg på.

Jag har dessutom testat hållfastheten på alla mina båtar mot den bohuslänska graniten och de skador som uppstått har varit minimala. Nu har jag visserligen bara haft långkölade segelbåtar. För de som har fenköl skall man kanske avråda för en sådan test.

Då är det nog betydligt osäkrare med de båtarna som byggs idag som byggs på marginalen.

Thule

Utan att ha sett din båt mer än på bild.

Om det inte händer nån  olycka eller att båten har exeptionell plastpest kan du säkert köra i ytterligare 30 år utan att riskera att den faller samman. Den svagaste punkten på din båt så väl som på min är överbygget. Men du ger dig väl inte ut på Östersjön vid orkanvindar eller rundar kap Horn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske faller de inte samman rent bokstavligt, men vattensjuka skrov brukar kunna bjuda på minst sagt spännande sjöegenskaper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Fast bäst trivs plastbåten inomhus under vintern, i värme och med andra båtkompisar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra bäst va om man aldrig sjösatte, utan förvarade båten innomhus i rumstemperatur. Man riskerade då heller inte att få ett repigt och solblekt skrov. wink

post-945-1394237084,1619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som hört talas om plastskrov som brutits sönder pga. Ålder och sjunkit. Har sett plywoodakterspeglar spricka mm. Men inga 60-70 tals plastskrov som utmattats och helt plötsligt sjunkit. Åker själv båt från 78 och gjorde ingrepp i akterspegel förra våren. Extremt tjock plast och helt torr efter alla år. Att döma ut en båt utan att se den är oseriöst skitsnack. Larban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt i ek från 1800-talet, Var egentligen slut som båt men hade en fin form. Plastades med minimalt med glasfiberlaminat och topecoat som slipades upp till om inte en perfekt yta så näst intill. På den pluggen bygdes formen till min bohusjulle - lilla bilden till vänster. 

Efter plastningen och formgjutningen seglade pluggen. trotts allt för lite plast runt skrovet, i så där en 40 år. En dag hände nåt med förtljningen i en västlig storm och aktern kom in under bryggan. Plasten var för klen och ekstommen var för rutten för att klara den påfrestningen.

post-945-1394237084,4779_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt intryck är att förvarad inomhus är något som nyrika Stockholmare har hittat på för att slippa förbereda båtens bekvämligheter för vintern (tömma toa-pumpen, tömma VVB, tömma färskvattensystemet, tömma sjövattensystemet, ta in dynor, tömma kylskåpet o s v).

Jag kan ha fattat fel, men tror inte att det är plastskrovet som behöver förvaras inomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalificerat bullshit

Utan närmare undersökning, precis som några tar upp i tråden, är det omöjligt att göra en bra bedömning.

Det finns massor av faktorer som påverkar status på ett skrov.

/Crille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står båten stilla i lugnt vatten är det inte så stora påfrestningar men med fart och starka motorer  ökar påfrestningarna. Jag har observerat att ju risigare båtar desto längre in i de lugna vikarna man kommer  hittar man dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Dumhet klädd i andra ord, tycker jag.

Vi betalar drygt 20.000 per år för att ha vår båt inomhus. Båtvarvet gör exakt samma åtgärder som man skulle gjort om båten skulle stått utomhus i kyla och frusit. Konserverar motorerna, tömmer septiktanken, tömmer vattentankarna samt spolar av botten.

Dynor och annat tar vi hem fast hallen är tempererad, gardiner tar vi hem och till kemtvätt, kapellet åker till kapellmakerskan för tvätt och besiktning och ev. reparationer, anoderna byts och all motorservice i form av oljebyte och annat görs också inför upptagning; ex tvättar ur kylskåp och pentry. När båten sjösätts är den i trim.

Så varför har vi den inomhus då?

För att slippa oroa oss för vad vinterstormarna kan göra.

Slippa åka ner och kolla presenningar och annan skit.

För att det är ett seriöst båtvarv som ansvarar för henne.

För att all mahogny mår bäst av detta.

För att båten mår bäst av detta.

För att vi mår bäst av detta.

För att båten står i samma stad med en transportsträcka med bil: 7 min, buss 30 min, promenad 45min.

För att vi slipper oroa oss och för att öka sannolikheten att kommande båtsäsong kan ske med båt i ordning och väl underhållen.

 



Senast ändrad av Seari | 27 maj 2012 | 00:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumhet -- jaha, nu är jag dum också.

Seari kan säkert förklara även varför förvaring i varmhall inomhus blivit så mycket vanligare i just Stockholm (vilket är det mitt påstående handlar om). Och varför det är just på Lidingö som flera nya varmhallar har byggts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Du är helt säkert inte dum, Jonas, men det var ditt påstående som fick mig att reagera som jag gjorde. Du påstår (more or less) att det är folk som inte bryr sig om båtens underhåll och omvårdnad som väljer båthall... eller hur menar du?

Om man har båten inomhus så tolkar jag detta bara på ett sätt; att man verkligen bryr sig men man kan bry sig exakt lika mycket om man har den utomhus. I grund och botten är det ett val man gör. Handlar det om mer, så säg?

Har du bevis, underlag eller annat som ger tyngd åt ditt påstående att det är folk i Stockholmsområdet som väljer detta? Vet du hur det fungerar i andra delar av landet? Vet du hur mycket båthallar det finns i Skåne?

 

post-10019769-1394237092,9901_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till och med en fattig Bohusläning tycker innomhusförvaring i tempererad lokal inte är så dum. Speciellt inte om man har vissa jobb man måste göra. Tyvärr har jag inte råd att stå innomhus mer än vid enstaka tillfälle. sad

Men jag är ändå inte avundsjuk på dem som har det. wink



Senast ändrad av toaen | 27 maj 2012 | 10:14

post-945-1394237093,1145_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Jonas nu inte själv ligger inomhus , så borde han kanske inte ha så mycke åsikter på andra personers motiv till inomhusförvaring !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Jag kan ha fel (det händer) men verkar det inte som om Jonas åsikter mer handlar om Stockholmare än om fenomenet med inomhusförvaring.

Malmö, mot kontinenten; Göteborg, Sveriges framsida och slutligen Stockholm; utsikt mot de baltiska länderna och helt off när det gäller Europas nav. Kan det förklara begreppet nollåttor?

Kan det förklara Jonas attityd?

Kan det? Kan det? Svara!!! jag måste få veta (sure...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som boende på Lidingö undrar jag lite stilla var alla dessa nya varmhallar har byggts. Kan inte säga att jag har koll på allt som sker i kommunen, men jag har helt missat dessa byggen. Och då har jag ändå sökt efter lösningar för egen del. Sen finns det många marina företag i kommunen. Kanske inte så konstigt, närheten till vatten finns. Som namnet antyder är Lidingö just en ö. Att förlägga ett varv i t.ex. Älvsjö är kanske inte så smart, blir lite krångligt att få dit båten.Läget är dessutom strategiskt, de två farleder som leder in till Stocholm möts nära Gåshaga där det finns ett kluster av marina företag. Vad jag vet dominerar kallhangarer, inte varmhallar. Den firma som vinterförvarade min båt har kunder från hela Stor-Stocholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att en båt som inte används slits mindre än en som gör det.

En båt som ständigt förvaras inomhus, dit solens strålar inte når behåller säkerligen åtminstone ytskiktet betydligt fräschare än en båt där solens ultravioletta strålar plågar plasten.

Full fart i hård skö där skrovet knådas gör att vridstyvheten blir mindre undan för undan.  Plast är dessutom inte något dött material som många tror. Plast innehåller mjukgörare som bryts ned av tidens tand och blir skörare och skörare.

Jag håller med om att en plastbåt håller länge, men den beskrivning man ibland möter, inte minst här på maringuiden, att en plastbåt har evigt liv tycker jag är en grov överdrift. Jag skulle vilja säga att 60- & 70-talarna rent generellt lever på övertid. 80-talarna är på god väg dit. 90-talare och nyare kan man fortfarande hitta som känns hyggligt fräscha.

Vad har jag då själv då? Jo, en 70-talare och kanske är det just därför jag resonerar som jag gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

“Full fart i hård skö där skrovet knådas gör att vridstyvheten blir mindre undan för undan.  Plast är dessutom inte något dött material som många tror. Plast innehåller mjukgörare som bryts ned av tidens tand och blir skörare och skörare. “

Detta tvivlar jag starkt på, glasfiberarmerad poyester innehåller knappast några mjukgörare, en båt är ingen diskmedelsflaska som skall vara mjuk att klämma på. Så länge man inte överskrider glasfibrernas stäckgräns eller brottgräns lär ingen bestående skada ha uppkommit. Själva polyestern bör vara följsammare än vad glasfiberna är. Även skrov från plastbåtarnas barndom på 50-talet verkar fungera ännu, så länge dom inte överges och tillåts stå med vatten i och frysa på vintern så verkar livslängden vara över 60 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett glasfiberskrov kan bli 25000 år läste jag nånstans. Det är inget man kan bekräfta än på ett tag. Lämnar man båten utan skötsel är den nog bortblåst om några hundra år. Sköter man däremot om sin båt ser jag det inte helt omöjligt. Är något trasigt lagar man det. Den gamla delen får livslängd som den ny eller bättre, tex een akterspegel med kärna i trä utbytt mot den i divinycell. Det som begränsar livslängden på den båt är intresset att bevara den. Vill man ha samma båt i 25000 år så går det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...