Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Gäst Jan Törnquist

Besvikenköpare avTuhatsu TLDI

Rekommendera Poster

Gäst Jan Törnquist

Är det någon annan som har samma problem som jag. Jag köpte på våren 04 en ny Tuhatsu TLDI. Problemet är det kommer in vatten i bränslesystemet. Återförsäljaren har tillsammans med Tuhatsu inte kunnat åtgärda fel på 4 försök. Beslut har tagits av ARN att köpet skall hävas, men återförsäljaren vägrar. Först nu efter 7 månader när jag tappat allt förtroende för Tohatsu och återförsåljaren erbjuder dom mig en ny motor,vilket jag har svårt att acceptera. Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli kul att höra Roddarns syn på detta.. :-D (Roddarn är Tohatsu frälst) Själv tycker jag inte man ska köpa dessa motorer, tror fortfarande det är de mer beprövade märkena som trots allt håller bäst kvalite & klass. Visst lite dyrare, men det kan det vara värt. Hoppas det löser sej så du får köpa dej en riktig motor istället :x-mas: (Yamaha såklart) :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Janne! Jag har en Tohatsu 90 TLDI som jag köpte 04. Har inga som helst problem eller ens antydan till probem. Är fantastiskt nöjd med den så här långt efter 45 timmars körning. Vilken motorstyrka har du på din? Har du fast bränsletank eller en lös? Har du bränslefilter med vattenavskiljare ansluten till motorn? Har ni kunnat utesluta till 100 % så att problemet inte sitter i bensinen/bränsletillförseln och att den verkligen sitter i motorn? Det är synd om du har tappat förtroendet för Tohatsu, men det är ju fullt förståligt. Det är ju lite märkligt om säljaren går emot ARN:s beslut....eller rekommendationer som det ju egentligen är. (ARN beslutar inte...bara rekommenderar. Säljaren beslutar.) Vad är säljaren motivering till att han inte vill häva köpet? Om säljaren erbjuder dig en ny Tohatsu TLDI och samtidigt inte låter köpet hävas är det kanske inte så mycket att göra åt det antar jag. Jag säger antar, för jag kan inte köplagen tillräckligt bra. Men skulle du då ta emot hans erbjudande om en ny motor och du inte har något annat fel som i sin tur orsakar motorfelet, så lär du säkert inte ha samma otur igen! Tohatsu är en förbannat bra motor, men vilket fabrikat man än väljer kan man ha otur att få ett söndagsexemplar. Vill du vara helt garanterad att slippa motorproplem ska du ro med åror! Tycka vad man vill om det påståendet men det är en sanning ingen kan ändra på. Sedan är det ju en helt annan fråga om hur du har blivit behandlad från säljaren och vad du kan acceptera eller inte. Men jag lägger inga som helst värderingar i detta utan överlåter det hela till dig. Hoppas att allt till slut löser sig så att du kommer att känna dig i alla fall någorlunda nöjd! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Det tar säkert ett årtionde att bygga upp ett genuint förtroende för ett varumärke, men detta förtroende kan raseras på mindre än ett år! Därför kan det kanske i ett sammanhang som detta, vara lättare att få ett etablerat märke att följa ARN, eftersom man är mer än väl medveten om värdet av goodwill vid reklamationer! Har personligen god erfarenhet av snyft-mail till kända varumärken i tex vitvarubranchen när tekniken falerat i förtid! Min erfarenhet är att det oftast lönar sig att lägga fram sina argument på ett sakligt sätt direkt till återförsäljaren ... tom ibland direkt mot tillverkaren. Men de som brukar falla till föga är oftast de som ägnat både tid och pengar till att bygga upp ett märkesnamn med kvalitetsstämpel. Dom har inte råd att förlora den stämpeln ... I ditt fall Janne skulle jag faktiskt testa ett väl formulerat mail till Tohatsus huvudkontor i Japan (?) och verkligen framhäva det besvär du gått igenom och att du förväntar dig av dem att fixa en kompenstation värd namnet, som du trots ARN:s utlåtande, förvägrats i 7 månader. Dessa 7 månaders trots mot ARN och svenska konsumentlagen bör kompenseras, om Thohatsu anser sig vara ett seriöst varumärke på den svenska marknaden! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...