Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Reyier

Vad ska man byta/kolla på motor som stått i 5år?

Rekommendera Poster

Hej, har tänkt fixa till båten vi har hemma, en runnö 19 med 120hk johnson från mitten på 80 talet tror jag. Motorn och båt har stått i varmgarage sedan 2007 men hade tänkt lägga i den i år, vad bör jag byta i motorn samt kolla upp?

Mvh

Hampus

Senast ändrad av Reyier | 25 maj 2012 | 17:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle skruva loss tändstiften, spruta in lite olja i varje cylinder och dra runt motorn för hand några varv för att försäkra mig om att den inte sitter fast någonstans. När stiften ändå är ute skulle jag kontrollera dem och ställa elektrodavståndet. Sen skulle jag byta impellern och kanske kolla termostaten. Om det finns ett bränslefilter skulle jag rengöra det.

Efter detta skulle jag provstarta motorn och varmköra den för att sedan byta växelhusoljan. Om allt gått bra så skulle jag köra med motorn utan större oro.

Om något strular så är det troligaste att det är skit i förgasarna med rengöring som åtgärd.

Lycka till!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, ska kolla lite på den i veckan nu, hur bra håller biltemas impellrar? Eller är det bara dumsnålt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ang biltemas impellrar har jag hört (inte tittat själv) att de ska vara lite plastigare än original vilket gör att de är mindre lämpade. Men de kan ju ha utvecklat dem sedan dess. Åk och känn är mitt råd. Tycker du den känns som en original så kanske det är ett vettigt alternativ till en dubbelt så dyr originalimpeller.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...