Micke100 0 Postad 25 Maj , 2012 Hej. Har fått en spricka i kölen på min snipa. Möjligtvis frostsprängd? Hur lagar man det bäst? Har själv ingen erfarenhet av plastning. Bör jag leja bort det eller fixar man det själv? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2012 Såg i din sjöbod att de har en Myra 21. Var ute på Smögen på morgonen och hjälpte en kille att sätta in en ny bränsletank. Frågade i förbigående vad det var för båt. Det var en Myra 21. Har aldrig ens hört talas om de typen tidigare. Det kan ju bero på att motorbåtar aldrig varit mitt intresse. Och det finns många plastsnipor. I princip är det inte svårt att plasta. Det som är det svåra i det här fallet är ju att få torrt. Sen är det väl inte enkelt att få nån som gör det så här års, utan att båten behöver stå på land över sommaren. Det är inte lätt att ge ett bra svar utan att ha sett en skada i verkligheten. Men generellt. Hade det varit min båt, så hade jag slipat ur ner till laminatet och även slipat ren plattjärnet till rodret några cm vid infästningen. Sen hade jag plastat över det hela med några lager väv och epoxy och försökt få det tätt så att det inte rinner in mera vatten över sommaren. Problemet är om det är så mycket vatten att man inte kan hålla tort medans man plastar. Kanke hade gått att göra en provisorisk tätning med sikafkex. Tagit upp ganska tidigt till hösten slipat bort allt som måste bort. Låtit det torka över vintern, gärna innomhus och med aktiv torkning. Om du behöver hjälp så har ju hantverkare det lungnare på hösten. Just nu är det livet tilllåns. Alla som kunde beställa jobbet i agusti glömde bort det och kommer nu. Man kanske skulle börja göra mindre plastreparationer och andra mindre båtjobb i Stockholmsområdet när man blir pensionär. Var har du båten på ett ungefär. Norr eller söder om. Senast ändrad av toaen | 25 maj 2012 | 12:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 25 Maj , 2012 Tack för svaret! Jag känner att om jag börjar ge mig på det här så kommer nog inte båten i sjön i sommar. En provisorisk lagning kanske är lösningen och sedan upp med båten tidigt på hösten och göra det ordentligt då. Båten ligger på Rådmansö utanför Norrtälje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2012 Inte om du skall göra det ordentligt. Jag skulle som sagt sattsat på en enklare tåtning nu och börjat på en mer genomgripande reparation till hösten. Kommer visserligen upp till min sommarstuga i Brottby norr om Åkersberga sent nästa torsdagskväll. Tyvärr är varje minut av min tid de dar jag är där intecknad. Kunde kanske komma vägen om och tittat till hösten när du tagit upp om du inte får tag på nån som gör jobbet åt dig. Kan behöva en paus och räta på ryggen, även lite längre fram. Håller på med en ny avloppsanläggning, där min del av jobbet är att kila upp en grund rörgrav i smällhårda berget. Lägga rör och återfylla 20 meter. Däri ingår att till att börja med köra upp 10 ton krossgrus. Backen är visserligen bara 40 meter, men så brant att jag nästan inte orkar gå upp själv. Men som tur är finns det minidumprar att hyra. Denna resan beror mest på ett barnbarn som fyller år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 25 Maj , 2012 Oj, tack för erbjudandet Toaen! Det är inte omöjligt att jag hör av mig till hösten för konsultation. Tillsdess, hur skulle du göra? Fylla med sika? Mitt projekt ter sig obetydlig i jämförelse med ditt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2012 Du kan ju skicka mig ett mail på thallatha@hotmail.com Jag är med en viss regelbundenhet i Stockholmstrakten. Om det inte rinner vatten hade jag nog slipat ner till ren glasfiberlaminat. Dvs bort med bottenfärg och gelcoat och även slipat rent järnet som håller underkant på rodret och plastat över med väv och epoxy. Det är klart att det är lätt för mig att säga som är van. Ett alternativ kan ju va att slipa upp lite i sprickan. Jag hade tagit min Dremmel toppslip och gjort ett V-format spår och även runt järnet och tätat i med sika så gott det går. Finns det ingen reparatör eller praktiskt laggd båtägare i närheten som kan titta på problemet för dig, så att det inte är nåt annat som kan ställa till problem i sommar. Det kan ju va detaljer som är svåra att se på en bild. På sått och vis är ditt kölproblem svårare att lösa än arbete med min rörgrav. Jag borra bara några 20 mm hål. Sätter en kil med bleck i varje hål och slår med en slägga och förhoppningsvis försvinner en lite bit av berget. Du måste ju få det både torrt och tätt - betydligt svårare. Senast ändrad av toaen | 25 maj 2012 | 23:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 25 Maj , 2012 Jag håller med Toaen att man skulle fixa till det omgående. Jag har jobbat mycket med plast tidigare i mitt liv och nu sedan jag skaffat båt. Jag hade slipat ett V, d v s utrustat vinkelslipen med en kapskiva och skurit mig in till järnet. Sedan hade jag slipat upp en skåra, smal inne vid järnet och bred ute vid ytan. Efter det arbetet hade jag blandat till epoxi tillsammans med microglasballonger till ett spackel. Sedan hade jag byggt upp inifrån och ut med detta spackel tills det hade varit ca 3 cm kvar. Spacklet hade fått härda och efter det mer epoxi, denna gången med väv ut till den slutliga ytan, låtit det härda, slipat och sedan målat tvåkomponents grundfärg och sedan bottenfärg. Resultat = Pansarkryssaren Potemkin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 26 Maj , 2012 Ok. Det blir nog till att gå lös med vinkelslipen. Sprickan förstår jag hur jag ska slipa, men vid järnet ska jag slipa upp området jag ritat ut, eller har jag missuppfattat det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2012 Låg och tänkte på din båt i gåt kväll innan ja somnade. Var ju nere och hjälpte en kompis att sätta en ny oljeetank på plats. Han fick en gammal länspump för fast montage, som jag hade liggandes, då hans lösa pumpen hade givit upp. Vi tittade på hur han skulle dra slangen och hur lång bit han behövde. Det var det som slog mig i går kväll. Den delen på kölen är ju direkt angränsande till kölskrapet (eller kölsvinet som man lite slavigt och felaktigt säger). På min båt står den delen av kölen inte i direkt förbindels med kölskrapet, utan är ett separat utrymme där det kan stå vatten om det läcker in. Har det tått vatten i kölskrapet under vintern. Du skrev från början möjligtvis en frostsprängning Vill det sig riktigt illa kan det ju va hål rätt in i båten. Är det så kan det possitiva va att laminatet inte är så blött som om det står vatten i ett slutet utrymme Jag skulle slipat ner allt bottenfärg och gelcoat 10- 15 cm fram på kölen på bägge sidor. Även under kölen. Se bifogad bild. Sen skulle jag slipat bort allt löst matrial. Sorken88 beskrivning var ungefär som jag skulle gått till väga. Du måste slipa så mycket att du rensar hela utbredningen på sprickan. När det gäller järnet skulle jag slipat rent för rost med vinkelslipen runt om - även på undersidan. Plasten runt om skulle jag slipat ett V-format spår runt om till rent laminat med Demmeln. Brukar köra med en hårdmetallfräs http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/product/2741/128/strukturtandade-hÃ¥rdmetallfräsar/strukturtandad-hÃ¥rdmetallfräs,-konformad-7,8-mm När du är klar med all slipning på hela kölen och skall börja bygga upp laminatet igen, blanfar du en skvätt epoxy. Slipar av järnet ytterst noggrant igen och målar över den renslipade ytan direkt med epoxy. Nästan inna du hinner lägga från dig vinkelslipen Det är alltså inte läge för varken kaffe eller rökpaus mellan slipning och målning. Inte heller att gå på toaletten - inte ens om du håller på att skita ner dig. Du får väl fotodokumenterar arbete efterhand det framskrider så får vi heja på dig med små glada tillrop. Fast - det är väldigt enkelt att ligga på rygg på sängen med en lapptop på magen och ha åsikter, tycka och påstå. Edit; Brukar använda en Flapdisc kornstorlek 40 när jag slipar glasfber mm http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/ Senast ändrad av toaen | 26 maj 2012 | 12:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 28 Maj , 2012 Tyvärr tittade jag till båten för sällan i vintras. När jag åkte ut till den under valborg upptäckte jag att kölen var vattenfylld. Vet ej hur länge det har stått vatten där men med tanke på skadan på kölen så har det troligen varit sen i vintras. Det rann inte ut något vatten så det är inte hål rakt igenom. Kommer inte komma ut till båten på två veckor så tillsdess fixar jag en vinkelslip med flapdisc. Återkommer med bilder när jag slipat. Tack för alla tips, det är uppskattat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bujo78 0 Postad 28 November , 2023 Gammal tråd men hoppas på svar och återkoppling. Hur gick det med lagningen och vad gjordes? Här nämligen nästan en exakt spricka på min Myra 21, dock på styrbords sida och ca 5 cm förut in på kölen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser