urni 0 Postad 25 Maj , 2012 Jag har precis köpt min första båt som fungerar utmärkt när den väl går igång :-). Den är fullservad i höstas, nytt batteri men problemet är att jag har oerhört svårt att start motorn när den är kall. Kanske har jag fel teknik när jag startar??? All hjälp och/eller erfarenheter uppskattas väldigt mycket. Motorn en utombordare Mercury 75 hp från 2006. När motorn väl är varm så är det inga som helst problem att starta igen. Följande procedur använder jag när jag försöker starta 1) Handpumpa fram bensin 5-6 gånger. 2) Ibland har jag halvgas på ibland inte men med samma resultat :-( 3) Trycker in tändningen (chokar) och vrider tändningen. 4) motorn brukar hosta till och så får jag hålla på minst 20-30 minuter tills den går igång. 5) NÄr jag märker att den startar så ger jag handgas och efter det är det inga problem. Kan det vara problem med startmotorn eftersom den är så segstartad. Motorn sprutar vatten (impellern) med en gång så det verkar fungera. Är lite osäker på hur länge man ska vrida tändningen försöker vrida 5-10 sekunder. Vrider jag för länge så verkar allt lägga av vilket inte känns helt hälsosamt dvs tjuter till i motorn (svårt att förklara). Som sagt all hjälp mottages tacksamt. Mvh Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Maj , 2012 Är det en 2-T eller 4-T? Om det är en 2-T har den antagligen primer och då skall nyckel hållas in ett antal sekunder innan start, släppas ut och motorn kan sedan startas. Med chokespjäll hålls nyckeln in under start. Merc 90 4-T 2001 viken jag tror är samma som Merc 75 4-T 2001 har automatisk anrikning. På dessa har intryckning av nyckel ingen som helst funktion. Det är bara att vrida på nyckeln för att starta. På dessa 2001:or är allt under kåpan egentiligen Yamaha. Merc tog senare fram sina egna 4-T Power Units. Jag vet inte om 2006 är Merc eller Yamaha, men även de av Merc konstruerade motorerna bör ha automatisk anrikning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 25 Maj , 2012 Jag hade en Mecury 75 ELPTO som var riktigt svårstartad när den var varm. Motorn köpte jag ny 2006. Tydligen var den för snålt ställd. De flesta verkstäder kände till detta problem och åtgärdade det ganska enkelt. Vet ej om man behövde byta modell på stiften också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
urni 0 Postad 25 Maj , 2012 Tack för inläggen. Det är en 2-T med nya stift också. Jag antar jag har en primer då jag kan trycka in nyckeln någon centimeter? Tror inte jag har något chokspjäll, var sitter det i så fall? Vid nästa tillfälle ska jag prova trycka in nyckel några sekunder innan start och se om det fungerar. Ska nyckeln även vara intryckt (prima) under själva start tillfället också eller det kanske inte spelar någon roll? Om man märker att motorn håller på att starta ska man prima (några snabba tryck) för att vara säker på att den går igång eller är det handgas som gäller? Ska man både prima och ge handgas samtidigt (halvgas ungefär) eller blir motorn bara sur i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 25 Maj , 2012 Tryck in nyckeln samtidigt som du vrider om och startar motorn. När du sen får igång motorn kan du testa att trycka in nyckeln (för att choka). Du kommer då att märka att varvtalet ökar. Det är ett bra sätt för att få en känsla för hur choken funkar. Senast ändrad av FredrikW | 25 maj 2012 | 15:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Maj , 2012 På min Merc V6 2T med primer höll jag nyckeln intryckt i 3 sek, därefter släppte jag ut nyckel helt och startade. Tiden kan nog variera. Jag höll den så kort som möjligt för att slippa rök och ändå kunna starta utan handgas. Den kunde behöva några korta primningar direkt efter start för att inte dö, sen gick den lungt och fint. Med handgas blir det lätt rusning av kall motor vilket bör undvikas. Att med primer hålla nyckeln inryckt under start aser jag vara fel. Det gäller för choke men inte för primer. Med primer tappar man då kontrollen över hur mycket bränsle man släpper in i motorn och den kan lätt bli sur. Det är kanske just det som hänt när du haft problem. Då är det ingen prime och full handgas som gäller och seda att vara snabb att ra av gasen när motorn startar. Se till att det sitter standardstift NGK BxHS i motorn och inte ytgnistgap, detta bidrar också till möjligheterna att starta. Jag lyckades starta denna ganska stora motor utan vare sig rökmoln eller rusning. Det bör du också kunna om allt funkar som det skall. Utöver prime finns det en luftventil i toppen som via en slang påverkar en ventil i en eller flera förgasare som fettar upp blandningen tills motorn är varm. Så var det på V6 och sannolikt även din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
urni 0 Postad 28 Maj , 2012 Var ute i helgen och nu går motorn i gång utan problem när jag kallstartar :-) Vad jag gör är följande: Primar först ca 2-3 sekunder och fortsätter trycka in primern när jag vrider på tändningen. Har på handgas och då startar motorn utan problem. Jag upplever inte att motorn rusar med handgasen men ska även försöka experimentera genom att bara använda primern och utan handgas och se om det går lika bra. Tack för informationen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser