Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Wildboar

Hastighet på selcobåt med Chrysler 55hk

Rekommendera Poster

Hej

Är ganska ny på det här med båtar och har skaffat mig en selco sportbåt, samt en chrysler 55hk motor som jag plockat ihop och nu lagt i sjön.

Mätte upp hastigheten på båten idag till 27 knop, tycker det är lite dåligt borde väl att gå och få upp denna typ av båt och motor i 30 knop iallafall?

Vinklen på motorn i förhållandet till skrovet, hur mycket påverkar det hastigheten?

Har idag motorns vinkel inställd i lägsta hacket, alltså längst in.

Har trimplan monterade på motorn påverkar detta med hastigheten?

 

Trevligt forum det här, har hittat mycket nyttig info här.

 

// Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För evigheter sen hade jag en Selco Riviera Jr, den var 13 fot, och gick i 27 knop med en Johnson 40hk och en rättså konservativt vald propeller (god acceleration, moderat toppfart). En kompis hade en Selco Rival, 15 fot, med en likadan motor, den gjorde 24-25 knop.

Motorn längst fram mot akterspegeln kan ge snabbare planing vid tung last vid men brukar inte vara optimalt. Pröva ett eller två hack ut, så kommer båten att gå lättare och inte ploga sig fram genom vattnet så mycket.

Känns lite overkill med trimplan men det kanske är en lite nyare Selco (än min) med v-botten. Vid sidvind kan man fälla det ena för att båten ska luta mindre, om du har v-botten, som sagt. För du menar trimplan på båten, inte på motorn?

Hursom, i marsch- och maxfart bör du definitivt inte ha båda planen nedfällda, det bromsar.

Kolla i manualen, eller på nätet, motorns rekommenderade fullgasvarvsintervall. Köp eller låna en varvräknare, och om du inte når det rek varvtalet så har du antingen för stor stigning (utväxling) på propellern, eller en sliten motor, eller kass gummikoppling i propellern, eller en havstulpanodling under båten. Kan nog finnas fler motortekniska orsaker till ev dålig effekt, men det får nån som kan mer fylla på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vet inte vilken typ av selcobåt jag har men gissar på en 13 fot Rivera Jr.

Har inga trimplan på båten utan på motorn,

Accelerationen är typ blixtsnabb till 27 knop sedan inte mer, och båten planar direkt. bara att föra reglaget till max framåt och det är max fart.

Ska prova i helgen som du säger att vinkla ut motorn och se vad det gör, återkommer med resultat, snackade med en kille idag som rekomenderade en speciell typ av 2 takts olja som kunde göra underverk enligt honom, ska prova den efter jag fått optimal vinkel på motorn.

Om min motor är sliten, det vet jag inte, den startar fint och går bra, men som du säger man känner verkligen att båten trycks ner av motorn, ska testa så får vi se.

 

Tack för svaret // Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte märka någon skillnad alls med en annan typ av olja. Killen som sa det vet nog inte så mycket om motorer...

Att tänka på är att om motorn är gammal, vilket jag misstänker eftersom det är en Chrysler, är att tidigare så mättes kraften på drivaxeln och att det nu alltid mäts på propelleraxeln. Det innebär att äldre motorer har färre hästar än vad som står på kåpan med dagens mätsystem. Din motor har kanske bara knappt 50 hk, och det när den var ny. Under åren har säkert några av hästarna rymt så du kanske kan jämföra den med en modern 45 hk.

Detta är givetvis spekulationer eftersom vi inte vet så mycket om motorn men att förvänta sig att motorn skulle vara lika stark som en ny 55 hk tror jag inte man ska göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första instämmer jag förstås i att båten borde göra mer än 27 knop och åtminstone 30.
Det blixtsnabba axet låter lovande tycker jag. Förutom att trimma ut motorn lite så tror jag då i första hand på att propellerns stigning är för liten för din båt, den kan ju varit anpassad för en större och tyngre båt.


Om du når maxvarv (manualen varvräknare, enkelt numera eftersom det finns Androidappar som är varvräknare verkar det) men inte 30 knop, så är det bara propellerbyte som gäller. Då blir det till att leta, men om du hittar en passande gammal prop så bör den bli billig för du är nog den ende spekulanten!


Lite långsökt, men inte otänkbart, är att gasspjället inte öppnas helt pga att länkaget blivit lite felmonterat eller feljusterat. Stäng av motorn, lägg i växel, för gashandtaget till max, och titta efter om gasspjälls- och tändinställningsarmar ser ut att nå sina ändlägen.


Nån mirakelolja behöver du nog inte:)


Lycka till med testandet och kom ihåg att kolla varvtalet, det är nyckeln till lösningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtalet är nr. 1 för bästa fart. Din Chrysler 55Hp skall varva 5250rpm vid max effekt.Standardpropeller är en 3bladig 10 3/8x12 1/2 tum (dia x stign.). Tycker att 27 knop är bra, när man kommer upp runt 27-30 knop så måste man finlira för att kunna öka hastigheten. En tumregel är att varvtalet ökar ca 200rpm /tum minskning av propellerns stigning.

Kanske en 2bladig bronspropeller skulle öka farten.

Tyvärr har jag ingen bronsprop. kvar men har en del propellrar till Chrysler.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kanske testa en varvräknare, går det att få tag på någon tidstypisk varvis ifrån 60-70 tal?

Vill inte sätta i någon ny i båten. har förstått att jag behöver en för 12 pulser, eller hur funkar det med varvräknare till en 2taktare?

 

// Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall ha en 20 pulsers varvräknare och ansluta den mellan vit kabel på kopplingsplinten(tändpuls på tändspole) och svart minuskabel (jord, gods.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen.

Nu har jag varit nere vid båten igen och testat först med att flytta ut motorn till andra hacket, och efter detta så går båten i 29 knop, dock planar den inte lika fort.

Ska fortsätta med att byta tändstiften till nästa gång och testa igen. måste upp i 30 knop. ;)

Vet fortfarande inte vad motorn varvar, har inte hittat någon varvräknare, någon som har en gammal ifrån 60-70 talet liggandes så är jag intresserad.

 

// Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

29 knop är la bra, jag hade en selco sport innan med 50hk o den gick i 25knop vi var nöjda att den gick framåt :) o när du tiltar motorn ett snäpp kommer båten ställa sig mer upp o tar lite längre o plana, helt normalt, om inte båten är väldigt tung :)

visst bubblan hade en jofa sport så var det ju var så länge sen men dom är nog väldigt lika,



Senast ändrad av Zer0 | 04 juni 2012 | 08:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...