Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
dynaflux

Elsystem, säkringshållare och annat

Rekommendera Poster

Skulle koppla in nya läslampor i kabinen vilket ledde mig fram till elcentralen som jag aldrig haft anledning att syna nogrannare innan. Tidigare ägare har kopplat in ny utrustning lite hur som helst på de få säkringar som finns och jag har ägnat några timmar till att rensa upp och ta bort onödiga kablar, eltejp, buntband, sockerbitar o.d. 

1. Några kablar var svarta och lätt brända i närheten av kopplingsplinten. Antar att de varit överbelastade (eller?) Kan det bero på att någon satt i för stora säkringar? Kan jag mäta strömmen över förbrukaren för att se hur mycket den drar (i min teori, har ingen praktisk erfarenhet). Hur mycket större säkring väljer jag då i så fall? 

2. Båten har växt ur elsystemet och det behövs fler säkringar. Nu finns det en plint med säkringar där ena sidan sitter på en matningsskena som går direkt till den grova matarkabeln från batteriet. Andra sidan har flatstiftskontakter till förbrukarna. Är detta någon vanlig lösning? Har googlat men det verkar inte finnas några som ser ut så idag. 

3. Det finns också en jordplint som behöver utökas. Alla anslutningar är flatstiftskontakter och jag vill alltså ha en ny sådan (fast större). Har hittat flera som har skruvanslutning men det tänker jag inte slösa tid på eftersom jag då måste byta varje kabels flatstiftskontakt (ca 20 stycken, svåråtkomliga) till kontakter med ögla. Samma här: finns det jordplintar med flatstiftskontakter? 

4. Därav frågan: är flatstiftskontakter helt passé? Varför finns det inga att köpa? 

5. Hur pass väl tilltagna brukar matningen från batteriet elcentralen/instrumentpanelen vara (ska sägas att det är en 21-fots kabinbåt från tidigt 70-tal)? Brukar man överdimensioner av säkerhetskäl? De förbrukare som tillkommit är en bilstereo (ganska modest uteffekt), ett ekolod,  en Silva logg och trimplan (en styrbox). Visst, en dum fråga (hur långt är ett snöre, typ) men jag har ingen som helst koll på dimensionering av elsystem. För att formulera i en fråga: ska jag högprioritera att dra nya matarkablar eller kan jag kasta loss och koppla av? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flatstiftskabelskor finns fortfarande men för säkringsdosor brukar det idag vara ringkabelskor, dvs att man skruvar fast kabelskon. Säkringsdosor finns för flatsäkringar, har du äldre modell bilsäkring är det dags att byta. Plintar är det samma med, det är en massa skruvar i en skena till vilket man ansluter ringkabelskor. Det ger en bättre elektrisk anslutning och stabilare kontakt.

Även om det är många kablar att stifta om rekommenderas du att göra om alltihopa om det är från 70-talet. Nya kablar och ny elcentral. Att riva i gammalt och bara förbättra vissa delar ställer bara till en massa bekymmer framöver.

Använd minst 6 mm2 från batteri (huvudströmbrytaren) till säkringspanelen. Till enklare förbrukare 1,5 mm2, till större 2,5 mm2. Återledaren (minus ska ha samma dimension. Var inte smart och anslut lite här och där för att  spara kabel, kör med hela ledningar från säkringsdosa till förbrukaren och anslut alla minus i en skena vid elcentralen. Det kostar lite mer men du får en bättre installation.

post-10017613-1394237081,8421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Rent gennerellt är det inte förbrukaren som säkringen skall skydda utan kabeln fram dit. Säkringen beror på ledingens area.

1,5 mm2 säkras 10A 

Jag brukar alltid dra 2,5 mm2 förtent kopparledning otill det mesta, men brukar aldrig sälra den mer än 10A om inte förbrukaren lräver mer stöm. Har ett par grupper i min båt som är säkrade 16 A

2, 3, 4, Flatstiftskontakter är väl vanliga även idag. Se bara till att du pressar med en riktig tång som ger rätt presstryck. De som brukar ingå i satser man köper duger bara att klippa småskruv med.

Denna tror jag det är http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-12675/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är vettiga frågor och svaren blir mer eller mindre en hel bok. Jag svarar på några längre ned men tycker att du ska låna eller köpa en bok om el i båtar för att få sakerna i ett sammanhang. Min favoritbok är Elsystem för båtar av Magnus Sterky.

När man pratar om el i fritidsbåtar så finns det starka åsikter om de olika sätten att koppla ihop kablar i elcentralen och med förbrukarna. Flatstiftkontakter, kabelskor, skruvanslutning olika klämanslutningar och lödning. Det är lätt att bli idiotförklarad med närmast religösa argument.

För egen del har jag ärvt ett elsystem som också var väldigt vildvuxet. Jag har rensat bort det som är onödigt och slarvigt byggt och går igenom och byter ut resten när det finns anledning att pilla på det (när jag bytte lanternor så bytte jag kablaget hela vägen). 

1. Kablarna är antagligen inte brända. Antagligen är de oxiderade av luftens syre med hjälp av den marina miljöns saltstänkta luft. Kan ge dålig kontakt som gör att elen inte funkar så bra. Du kan mäta elförbrukningen men börja med att höfta lite baserat på vad du har för förbrukare (summera watt för varje lampa, radio, värmare, ...). En kalkylator som också kan ge tumregler om säkringar finns på: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

2. Ja, det är nog rätt vanligt. Både att det är vildvuxet och använder flatstiftskontakter. Kolla där man köper prylar till bilar så hittar du, t.ex. Biltema, Svedol, bensinmackar (som säljer mer än varmkorv och grillchips)... Skyllermark har ett dyrt och bra sortiment som säljs av en del båttillbehörsbutiker: http://www.skyllermarks.se/sv/produkter/kabelskor

3. Om det handlar om en tillfällig lösning, för att utöka elcentralen tycker jag att du kan köra vidare på det som du hittar för stunden. Strömmen kommer inte att flyta sämre för att en del anslutningar är gjorda med flatstift och en annan med skruvanslutningar. Om du vill rensa ut och bygga schysst så tycker jag att just jordplintar med skruvar och kabelskor är en bra lösning med god kontakt.

4. Var har du försökt köpa dem? Jag ser dem överallt. :-)

5. Gamla båtar är ofta hyfsat dimensionerade för de förbrukare de hade ursprungligen. Ibland blir det jättefel när man ansluter en massa nya saker. Ibland blir det inte så stor skillnad (gammal glödlampsbelysning kanske är utbytt mot strömsnålare lysdioder). Och allat kanske inte är igång samtidigt.

Jag resonerar så här: Om jag har problem, t.ex. att belysningen blir mycket svagare om kylboxen är på, att säkringen går om jag sänder med VHF:en, då felsöker jag och kanske byter ut kablar. Eller om jag ser något som ser så trasigt/slarvigt ut att det kan bli kortslutning, avbrott eller brand, då river jag ut. Annars använder jag hellre min tid och pengar på något roligare.

Tyvärr har jag haft massa förluster i klena kablar och konstiga skarvar så jag har haft ganska mycket anledning att felsöka :-(

Om du ger dig in i några ombyggnader så kan du ha hjälp av kalkylatorn på http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php och Skyllermarks broschyrer/webbplats: http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad. 

./stefan

... som för länge sedan extraknäckade som lastbilselektriker. Miljön under en lastbil där elen är dragen påminner mycket om en marin miljö. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ställa sig frågan: Vill jag vara proaktiv eller reaktiv?

Personligen är jag utpräglat proaktiv när det gäller mina båtar. Jag ser över allt och åtgärdar det som har potential att fallera. Hör jag om någon med en liknande båt som upplevt ett problem så åtgärdar jag saken även om problemet inte uppstått för mig. Detta kan tyckas vara en aning överdrivet men dels kan det i vissa fall finnas en säkerhetsaspekt inblandad men framförallt ger det mig en väldigt stor tillfredställelse att förbättra saker .

När det gäller elsystem så gäller det att se till att man kopplar rätt så man inte riskerar brand men också att det inte börjar glappa. Just flatstift har en tendens att tappa ledningsförmågan och de är väldigt svåra att rensa. Detta är säkert anledningen att just ringkabelskor håller på att ta över inom marinsektorn. Skruvförbandet är säkrare och det är lättare att rengöra ifall oxid skulle uppstå.

Så dynaflux, är du proaktiv eller reaktiv? wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag reaktiv wink

Jag lever efter principen. Om något fungerar - så rör det inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dito.

Om jag skulle fixa till allt som kan fixas skulle det inte bli någon segling eller familjeliv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isåfall vill jag svara reaktivt proaktiv. Om nåt funkar och verkar schysst, låt det vara. Om nåt pajar eller verkligen behöver bytas ut, byt ut det mot nåt som är bättre och inte lika sannolikt att paja.

Angående kabelskor, när det är skruvplintar använder jag ofta gaffelkabelskor. De sitter fast i princip lika bra som en ringkabelsko, skillnaden är väl om en skruv lossnar så trillar gaffeln lös, medan en ring sitter kvar och glappar. Har man dessutom den fjäder- eller låsbricka som ofta sitter på skruvplinten ska det mycket till för att skruven ska lossna spontant.
Fördelen är att man bara behöver lossa skruven ett par varv för att sätta dit / ta loss kabelskon, och slipper ta lös den helt och riskera att tappa skruven långt ner i båtens innanmäte.

post-10020540-1394237082,0254_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett väldigt bra tips jstck!! Skönt att jag fick det innan jag satt igång med mitt elsystem och krimpat på ringar på alla kablar! cool Varför har jag inte tänkt på en sån enkel sak som gaffelskor istället för ringar...? blush

Sen måste jag säga att jag givetvis inte river ut saker som verkar vara stabila och väl fungerande. Det jag menade med att jag är proaktiv är att jag ser över allt och finns minsta misstanke om att något riskerar att fallera så åtgärdar jag det direkt istället för att vänta tills det ev. slutar fungera.

Ett exempel (som dock inte har med el att göra): När jag hade min Stortriss så var det en båtkompis som fick sin Stortriss vattenfylld på grund av att skruvarna till ett av roderfästena hade gnagt upp hålen vid ett oväder. Jag låg på en väldigt skyddad plats, på insidan av bryggan, och min båt visade inga som helst tecken på att samma ska skulle hända den. Trots detta ordnade jag direkt en rejäl rostfri plåt som SIKAdes fast på insidan för att förstärka.

Båtkompisen var reaktiv och jag var proaktiv.

Sorry att detta blev lite OT...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket gensvar! Tack! Svaren sammantaget gör mig lite lugnare. Jag tänker vara både reaktiv och proaktiv; jag fixar det värsta, kopplar på existerande säkringar och prioriterar båtliv fram till hösten då jag gör om från grunden. 

Förtydligande på min fråga 4: jag undrade egentligen varför det inte fanns kopplingsplintar och säkringsplintar med flatstiftskontakter. Flatstift går ju att hitta överallt. Kommer dock att följa jstcks råd och använda gaffelkontakter. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och de här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-35642/

 

post-2291-1394237083,7243_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingsplint och säkringshållare är inte samma sak. Säkringshållare för flatstift finns det massor av...dock finns det inte många kopplingsplintar. Den jag länkar till är den enda jag hittat som fungerar som plint. Dock är den inte speciellt bra eftersom alla kablar står rakt ut från den så det går inte att göra speciellt snygga, och överskådliga, installationer med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone: den har jag sett men det kommer (som du säger) inte att bli speciellt snyggt och överskådligt. 

brstfanp: jag letar efter en med en hel matarskena i ena änden och utgående flatstift i andra änden. Jag har en sån nu men behöver en med flera säkringar. Matarkabeln från batteriet ansluter direkt till matarskenan vilket gör det enklare och prydligare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte rekommendera gaffelkabelsko, när man drar åt skruven spretar benen ut och bara ett ben får fäste i bästa fall. Ringkabelsko är helt överlägset i denna jämförelsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett en sådan. Det är lite märkligt att det inte finns...

En sak man kan göra (om man nu måste köra med flatstift) är att använda en sån som på bilden och bygla ena sidan tillsammans med matningen från batteriet. Det blir lite pyssligt och det går åt en del flatstift och kabelstumpar men det fungerar.

Edit:

Det var svar till dynaflux senaste inlägg.



Senast ändrad av Flintstone | 25 maj 2012 | 21:47

post-5151-1394237083,8245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl gå att lösa med en bricka som är bredare än vidden på gafflarnas ben...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så blir det om man har en kabelsko som är för stor för skruven eller brickan, eller drar åt onödigt hårt. Med rätt storlek på prylarna funkar det fint. Åtminstone har jag inte haft några problem med dålig kontakt eller kabelskor som lossnar.

Jag tycker gaffelkabelskor är ett ofta förträffligt mellanting mellan ringkabelskor och flatstift vad gäller hur bra det sitter och hur lätt det är att montera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...