Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Hstrom

Varför så många Ah på startbatteri?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har skrivit i en annan tråd ang mina problem med min bogpropeller.

Jag funderar på att byta mina 2 startbatterier för att helt utesluta att problemet ligger där.

Således har jag börjat kika och jag undrar varför alla har så höga Ah på sina startbatterier.
Jag läste tex att i manuaen till AD41 så rekkomenderar penta ett 150Ah batteri.

Jag funderar på ett som bara har 50Ah, dock har det köldstartström på hela 815A.

Länk: http://www.autokatalogen.se/wls/view_product_list.do?filtered=false&nodeId=n1204515

Jag har 2 Kad 42:or. Samt på ena batteriet ligger bogprop och på det andra ankarspel.

Vad tror ni? Borde väl funka fint med detta batteriet? Eller rekommenderar ni något annat och isåfall varför?

Mvh
Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte uttala mig om det fungerar eller ej men jag kan berätta att när jag köpte min båt satt det 3 st M&F (75Ah) batterier i den. Dom var kopplade i två banker om 1 2.
Och det gick inte att få snurr på min AD41A med enbart ett batteri. Solenoiden klickade men startmotorn orkade inte dra runt. Som synes på bilden så var inte kablaget det vackraste och bidrog även det.
Och det var ju inga renodlade startbatterier heller så CCA-värdet var därefter, dessutom hade dom nog suttit i båten några år. Men jag vet att dom lever kvar i en annan båt nu så deras kondition är inte helt i botten...

Vad vill jag då ha sagt med det, jo personligen skulle jag ha valt ett större batteri.

 

post-28418-1394237081,7799_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen bara en 10 hk diesel men som startbatteri har jag ett MC-batteri på 19 Ah. Det är ett AGM så det kan lämna väldigt många A (uppemot 170 tror jag). Fungerar alldeles utmärkt. Som förbrukningsbatteri har jag ett 150 Ah AGM.

Det är som du skriver CCA som är avgörande för att dra runt en stor diesel. Det batteri du tittat på är också ett AGM och det är en förutsättning för att det ska funka.

Givetvis ska man ha ordentliga kablar, snyggt klämda, ingen oxid i kontaktytorna och bra batterifrånskiljare (helst gastät). Har man det har man bra förutsättningar.

Ett separat bogbatteri som står i fören (utan långa kablar mellan batteri och förbrukare) ser till att denna fungerar bra. Ladda detta med en separat laddare (Ctek D250S) placerad bredvid bogbatteriet så kommer du att bli överlycklig hur bra allting blir :)

För att kolla var felet ligger med bogpropellern (har inte läst din andra tråd), drag en separat ledning från bogpropellerns plus-sanslutning och bak till där batteriet står. Mät sedan mellan denna ledning och batteriets pluspol när du kör bogpropellern. Det du då mäter är spänningsfallet i kabeln mellan batteri och bogpropeller. Är den över 3 volt har du problem. Helst ska den vara under 1 volt men jag vet inte om det är möjligt. Har du stort spänningsfall måste du skaffa grövre kablar eller ett separat batteri i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att det rekommenderas stora batterier är, som du är inne på, startströmmen. Ett startbatteri måste kunna ga oerhört mycket ström under ett par sekunder. Medan det inte blir mycket Ah.

Ett stort batteri har större elektrodyta och brukar oftast ge mer startström än ett litet batteri. Om du har råd kan du prova det lilla batteriet. Det är få firmor som har öppet köp på batterier eftersom det är såpass lätt att förstöra dem. Så funkar det inte får du köpa ett till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen går framåt och AGM har just den förmågan som efterlyses, att ge stor ström. Med AGM får man ett stort batteri (i CCA) utan att därför köpa stort batteri (fysiskt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter.

Dom kallar det spiralcell. Om blyet är i form av en spiral blir väl ytan väldigt mycket större än om det skulle vara en platta, därav det väldigt höga cca-värdet.

Jag vet inte hur tekniken bakom AGM är... Det kanske är något liknande?

Jag har ju 2 startbatterier så jag kommer behöva köpa 2 st.

Kommer nog testa dessa så får jag väl sälja dom på blocket om dom inte räcker till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ingenting om just dina motorer men till vår V6:a köpte vi ett ganska litet startbatteri på Biltema. Tyvärr minns jag inte hur många Ah det var men kanske det på 64 Ah (kan kolla det senare). Det klarade utan problem att starta motorn hela sommaren. Nu är vår motor väldigt lättstartad och vi körde inte jättemycket förra sommaren men jag tror att många kör med onödigt stora startbatterier för säkerhets skull. 

Vi resonerar så att skulle startbatteriet få problem någon gång så kan man alltid ta hjälp av förbrukarbanken via startkablar.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför två startbetterier?

Borde det inte räcka med ett, när den första motorn går ger ju den ström nog för att kunna starta den andra...

Borde va bättre att utöka förbrukarbanken i stället eller som Paliswe redan nämnt, ett batteri i fören för bogpropellern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför 2 batterier....

Orginalinstallationen är så.

Har redan 4 batterier till underhåll så det har jag nog tillräckligt.

Har kraftiga kablar till bogpropeller och enligt tidigare ägare har det inte varit prolem med bogpropp tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte vad som är problemet med din bog-propp. men jag råkade ut för att min inte snurrade alls, mätte spänningen framme vid bog-proppen och den låg på 12,7 V.

Problemet var att jag hade fått en övergångsresistans i huvudbrytaren(troligen oxid eller brända kontakter) till bog-proppen vilket fick till följd att när jag försökte köra bog-proppen så sjönk spänningen till i stort sett noll fast spänningen låg rätt utan belastning-bytte brytaren och allt fungerade.

Kan ju bli samma fenomen om du har oxid eller dålig kontakt någon annanstans i kretsen som någon påpekat.

 

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack allihop för tips och råd.

Efter lite mätande och kontrollerande av kablar och kontakter var det bara batterierna kvar.

Jag har misstänkt dessa lite grann hela tiden men inte lyckats bekräfta riktigt att dom var dåliga.

Men nu har jag iafl 2 nya startbatterier. 50ah och CCA på 815A.

Motorerna startar utan problem och bogproppen har funkat varje gång hittills.

Mvh
Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...