Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
pbr1

Skall man välja Aquador 26 HT eller Aquador 26 DC?

Rekommendera Poster

Har i nuläget en Aquador 23 HT som jag är nöjd med förrutom att familjen växt ur båten! Har hela tiden varit inne på att byta upp mig till Aquador 26 HT men har nu hittat en 26 DC som är mycket fin. Det jag oroar mig för är kapellet, hur omständigt är det att ta upp och ner? Hur lång tid tar det om det exempelvis börjar regna som vill man ju få upp det snabbt! 

Hur är det att köra om det går lite sjö, med den båt jag har idag så är det tur att det är HT, annars hade alla i familjen blivit väldigt blöta emellanåt!

Vad jag förstår på många så är upplevelsen av att köra DC helt överlägsen HT, vet dock inte om alla håller med om det?!

Vi kommer sannolikt att bo i båten ca 20 nätter per säsong men med tanke på att man bor i förkabinen så borde det inte vara något problem med kapellbåt utifrån det perspektivet!

Väldigt tacksam för svar på detta, kanske någon har erfarenhet av både HT och DC?

 

Hls

 

Pierre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaken är som baken!! Jag har en Maxim 26 som var utan hardtopp när jag köpte den. Vi (både jag och frun) upplevde det lite som tältkänsla med kapellet uppe och framförallt om det var lite regnigt ute. Känns betydligt mer ombonat nu när vi monterat hardtopp. Men en kanondag med vindstilla och strålande solsken kan vi givetvis sakna den öppna känslan av frihet cool! Men hardtoppen överväger för de dagarna är ju ganska lätträknade. Så som du förstår hade jag valt en hardtopp vilket jag tror många hade gjort vilket också den dagen det är dax borgar för en lättare försäljning.

Lycka till Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Det är precis min känsla också, att längden vinner HT över DC!

Men hur är det med kapell rent generellt, är det krångligt att hantera, man hör ju många som säger att det är fladdrigt, läcker in vatten, tar tid att får upp etc?

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapellet på en stor DC är normalt stenålder jämfört med andra områden, även om det finns undantag som t ex Askeladden Z7 och Z8. Du vet ju redan hur mycket pyssel det är att ta loss, vika ihop och knyta fast kapellet på din 23HT... och sedan tiden det tar att knyta loss och fästa runt om igen. Ta den tiden och antalet brutna naglar gånger 3 så har du nog ungefär en större DC.

Mitt intryck är att stor DC främst säljs i Stockholms skärgård, till unga grabbar utan familj som bara har tänkt åka ut när vädret är perfekt. Äldre mer erfarna som har tänkt använda båten även vår och höst, de väljer HT eller kabin. Sverige är normalt blåsigt med växlande molnighet.

Men det finns många gamla trådar om denna diskussion, sök på HT eller kapell så hittar du nog tillräckligt med synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som alltid har haft DC båtar känner väl till pysslet med kapell , men man vänjer sig som med allt annat ! Dom fina turerna med öppet tak är dom man mins. Jag själv tycker att det funkar bra med kapell ,men även jag har saknat HT stuket , fast bara när det har varit riktigt busväder ... Så allt beror på hur man vill bruka sin båt . Är det 2-3 veckor på semestern man måste vara ute bara för att man inte kan göra ågot annat , eller inte vill göra något annat , så måste det praktiska helt klart prioriteras ! Vi har båten som extrakrydda och mysfaktor och åker båt där efter :-) så vi planerar på ett annat sätt kanske ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar kunna vara en infekterad fråga, men jag ger mig in i debatten.. Vi köpte nyligen in en Aquador 26 HT efter att ha övervägt båda alternativen. Jag gissar att vår familjesituation liknar er då vi först tittade på Aquador 23 DC som helgbåt, men bestämde oss för att den var för begränsad med två små barn (3 5 år) och för att ha möjlighet att vara ute lite längre. Vi hade dessutom redan tillgång till en mindre äldre DC i familjen som fungerar bra för badturer fina dagar, så viss erfarenhet av DC körning finns ju.

Slutsatsen hamnade på att vi dels vill kunna nyttja båten för boende, (mål: ca en semestervecka per år eller mer många helgturer) samt att när vädret är riktigt fint så blir det i alla fall för soligt i en DC för små barn, så lite möjlighet att sitta i skuggan under tak är ändå ett plus. Fördelen med 26 HT jämfört mer er nuvarande 23 HT är att sittbrunsdelen utan tak är större så möjligheterna att sitta i solen trots allt är ganska skapliga (om kan kan lägga till i rätt riktning). Körmässigt tappar man lite sikt under HT taket, ingen tvekan - men det går ju alltid att sticka upp skallen i luckan som jag alltid har öppen när vädret tillåter (även för att få bra vinddrag och minska diesellikt i båten). Tror även ljudet är lite högre i en HT båt jmf med motsvarande DC, då ljudet studsar innanför HT bygget.

Slutsats efter endast en veckas ägande och 15 motortimmar: vi är hittills nöjda och känner att det är rätt båt för oss. Vi får dock återkomma när vi hunnit bo in oss (sovit med resesällskap en natt hittills under hemtransporten förra helgen), men det verkar lovande och barnen tjatar redan om att åka ut och bo i den.. Men som partybåt utan ungar och krav på bekvämt boende hade det nog blivit en DC alla gånger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Det är sannolikt som du säger! Det är precis det här jag går och tänker på, att vi skall sova i båten, är 2 vuxna 2 barn (7 & 9)! Min tanke är också att en HT är bättre! Nu sover vi ju förmodligen allihopa nere i ruffen men man sitter ju ute när man kör! Då är det självklart praktiskt med HT om vädret slår om! Även om kapell är bra så är min oro att det är krångligt, det är många som säger aldrig mer en kapellbåt. Det blir förmodligen att skippa DC,n och försöka hitta en fin HT!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solklart HT -- vi pratar ofta om hur glada vi är för vårt tak. Lampor på kvällen (har monterat extra LED), solpanel ovanpå, vindskydd, halva matbordet i skugga (vissa i familjen vill sola, andra vill sitta i skuggan och äta.

Det är mer båt, fler möjligheter med HT. Om det är varmt och soligt så sitter vi på badbryggan eller fram på fördäck... Eller uppe på taket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att fundera på vad som är enklast om en kraftigare regnskur drar in när du är ute på fjärden under gång - stänga luckan eller försöka få upp ett kapell (alt dra på sig regnställ och torka upp båten efteråt)? Även om du bara väljer att täcka förarraden med kapellet så är det alla gånger enklare med en hardtop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl vad man gillar,öppet med vind i håret eller lite mer  vindstilla.Men tror att har du barn i den åldern så är nog HT att föredra med tanke på att vi int har så värst många dagar med  skinande sol och spegelblanka fjärdar.

Går själva i båtbytartankar och sneglar på C varianterna dock de större,men det lite småjobbigar är ju kojerna under durken,och locket som då blocker aktre utgången..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en DC och det blir att man kör med kapellet på, i mitt fall alltid det främre som då bildar ett doghouse kan man säga.

Kunde jag välja skulle jag vilja ha tak men jag valde inte utan köpte så mkt båt jag fick för min slant typ :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...