estest 0 Postad 9 Januari , 2005 Mitt skrov och däck är i sandwich med 1 cm divinicell emellan. På några enstaka punkter i däcket har det blivit mjukt (troligen efter dåligt genomförda skruvhål). Jag har hört om lagning med insprutning av epoxi i ett flertal hål underifrån men bör man inte kunna uppnå samma effekt genom att fylla på med expanderande polyuretan skum av typ fönstertätning? Finns det någon som provat de olika metoderna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Chrulle Postad 10 Januari , 2005 Hej, jag tror att du skall vara glad att det inte är balsa i sandwichlagret. Förslag: Borra upp hålen till ca. 10 mm, men bara översta plast lagret. Ta sedan ett par hyfsat grova spikar, böj till dom i 90 grader med olika längd på den böjda biten av spiken. Klipp av skallarna på spikarna så att du kan få i dom i chucken på en borrmaskin med reglerbar hastighet. Börja med den spiken som har den minsta böjen och försök attgräva ut den blöta divinycellen. Byt sedan till spik med längre böj undan för undan tills du känner att divinycellen är torr eller att den sitter hårt fast i plasten.Låt hålet torka under lång tid, få bort all divinycell flis Ersätt divinycellen med epoxy (går bra med en lavemangspruta eller liknande så att du får ut epoxyn med lite tryck) men tänk på att täppa till hålet underifrån först. Var försiktig med borrmaskinen den vill vobbla när du tar bort divnycellen. Spiken kan också vilja flyga iväg när du gör detta, så skyddsdetaljer ock ensamhet är ett måste. Det här fungera bara om det är små lokala områden som skall repareras. Tänk på att det blir en köldbrygga där du fyller i epoxy, så du kanske får isolera extra på dessa ställen Glöm det där med fogskum o dyligt. Lyck till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
estest 0 Postad 14 Januari , 2005 Så här skrev en insändare på praktiskt båtägande: Jag hade en Ballad med samma problem. Borra hål underifrån, under förutsättning att du kommer åt där. Borra upp genom distansmaterialet men inte längre. Fyll med fogskum som du köper på byggvaruhus. Samma diameter på hålet som på spraymunstycket. Fogskummet expanderar så därför måste du stämpa däcket dvs placear vertikala reglar från kojbottnar (i mitt fall) till underdäcket. Lägg plywoodskivor närmast underdäcket för att fördela trycket. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nugget 0 Postad 14 Januari , 2005 Ta inte fogskum om jag får råda. Fogskum har mycket dåliga tryck och skjuvegenskaper. Det kommer att malas sänder till ett pulver när däcket belastas igen. Injicera epoxy eller vanlig polyesterplast så som redan föreslagits. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
estest 0 Postad 14 Januari , 2005 OK Tackar för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser