Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
deepbay

styrningen la av utombordare

Rekommendera Poster

hejsan ! sjösatte båten idag , hann 500 meter när ratten inte tog alls(tur det inte gick så fort), jag har aldrig skruvat i en styrning, båten är en äldre styrpulpetare med teleflxstyrning? tror jag. vad tror ni har hänt, styrningen är säkert minst 20år. byter man vire eller kan den släppt under ratten??

mycket tacksam för hjälp:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns som jag ser det n ågra möjligheter:
- Kabeln är paj
- Styrväxeln är paj
- Ratten har lossnat från styrväxeln och bara går runt utan att vrida styrväxeln. Det borde du se enkelt

Kabeln kan vara trasig på 2 olika sätt, antingen är den utsliten och har ramalt ut ur styrväxeln, eller så har den gått av, eller så har den lossnat vid motorn

Styrväxeln kan vara utsliten eller något kan ha gått av.

Jag skulle börja att skruva isär styrväxeln (undersidan av styrpulpeten) och kolla hur det ser ut där. Båtstyrningar är yttest enkla konstruktioner, men med åren börjar de rosta och kärva.

Själv har jag tröttnat på kärvande wiresttyrningar och satt in hudraulstyrning i en styrpulpet från 1995 (dvs gammal). Den går lätt utan att kärva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föredrar rorkultstyrning. Då slipper man wirar som trilskas. Ratt är för att förenkla det för bilister på sjön. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att kolla upp vad maxstyrkan i hk är på styrningen. Samma sak hände mig fast i 25 knop och kulingvindar. Jag hade bytt ut styrningen till en ny som du vet klarar av motorstyrkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Jag har ratt både ute och inne. Dessutom avskyr jag bilar och bilköring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

wiren var av, nu ska ja bara hitta en likadan:)

fixat marindemonteringen i luleå vissta precis vad jag skulle ha:)

men ratten vill dra till höger , kanske för att den går så lätt nu............

Senast ändrad av deepbay | 28 maj 2012 | 17:56

Senast ändrad av deepbay | 28 maj 2012 | 17:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...