Gäst Postad 23 Maj , 2012 Täta under beslag är ju en problematik som varje båtägare förr eller senare ställs inför. Läste om att borra upp och fylla med epoxy men inte under hela beslaget utan bara mer eller mindre runt hålen, typ 4-5mm större än borrhålen. Jag kan ju förstå om man skulle gjuta i epoxi under hela beslaget (kanske omöjligt att bli av med distansmaterialet) men vad skulle nyttan vara med denna procedur mot att borra och omsorgsfullt täta hålen med vår vän Sika? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 23 Maj , 2012 Du riskerar inte att ta i för hårt och deformera distansmaterialet om du fyller upp runt hålen med epoxy. Som en plugg med hål för skruv/bult. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Maj , 2012 Ja det kan förståss vara en anledning men om man lägger en r/f-plåt under beslaget (ja alltså på däckets undersida) så kan inte risken vara alldeles för stor för detta eftersom trycket fördelas över en större yta än exempelvis om man bara skulle sätta stora brickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 70 Postad 24 Maj , 2012 Att gröpa ur distansmaterial och fylla med epoxi har ju två syften, dels blir det en förstärkning och dels tätar det även mot vatteninträngning. Det sistnämnda kan man ju även fixa med Sika. Ibland kan man se små fina sprickor i gelcoaten runt beslag och det beror på att däcket är för mjukt, kanske har det kommit in fukt i distansmaterialet. Svårigheten om du har stora beslag är väl att lyckas komma åt att gröpa ur under hela beslaget. Sätt en krokig spik i borrmaskinen eller en sexkantnyckel och gröp ur så långt du kommer åt. Fyll sen upp med epoxi så får du en hård och vattentät kaka som gör att gelcoaten inte kan flexa. Jag har för mig att Watskikatalogen har bilder, annars kan du väl googla på West System eller nån annan epoxi tillverkare, så får du en utförligare beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2012 Den främsta anledningen till att man skall ha en stor bricka under tex knaparna på däcket är väl att man vil ha kvar knapen och slippa få ett hål i däcket. Tog ner en av skivorna under däcket i förpiken på min motorsglare. Skulle montera ett beslag för kutterstaget. Förstod av det jag såg att båten aldrig varit utsatt för några större påfrestningar när den legat förtöjd. Under muttrarna till M10 bultarna från kanpen (eller är det möjligen M8) låg det brickor.Brickan hade ungefär 1 mm större diameter än muttern. Ja ni läste rätt - 1 mm. Dvs en helt normal bricka för den bulten. Hade det varit så när det blåste orkanbyar i höstas och lovart förtöjningslina gick av, hade knapen med all sannolikhet slitits ur däcket. Jag gick till den närmaste mekaniska verkstaden och bad att få en rostfri plåt på 20x30cm. Jag fick en 10 mm aluminiumplåt på 20x30 cm. Det tyckte mekanikern var bättre. Dessvärre fick jag inte monterat den innan jag fick trängande behov till en provisorisk malucka till vattentanken. Under muttrarna fick det bli ett par aluminumplattjärn från ett stativ till ett skrotat elskåp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2012 Jodå, Toaen; jag förstår varför man ska ha något under beslagen men det blir rostfri plåt plus bricka; inte bara skruv såklart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2012 Det låter ju förtroendeingivande. Det är inte alla som förstått det. Nu var ju det en befintlig knap som är flyttad dit till förmån för ett ankarspel, men jag tror knappast att man fräst ur och gjutit i under knapen. Om du har teakdäck och en stor bricka under så är det väl frågan om du behöver fräsa ur och gjuta i med epoxy. Kanske göra något större hål genom teaken alt kona och lägga i Sikaflex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser