Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Driven

Lättdrivet skrov kontra sjöegenskaper

Rekommendera Poster

Dags igen för mig som är oerfaren i ämnet att ta hjälp av denna enorma kunskapsbank :-)

Jämför 2 st båtar vad gäller bränsleekonomi och sjöduglighet. Det är Forbina 36CC samt Windy 37HT. Forbinan utrustad med D6 370 och Windyn med 2 ggr D4, bägge båtarna ca 5 år gamla.

Vad jag har förstått så är Forbinan billigare att köra på grund av enkelmontage samt ett plattare skrov. Enligt uppgift runt ca 1,7 l/nm i ca 25 knop. Windyn å sin sida skall vara en riktigt bra båt i ruggigare sjö då den ligger djupare.

Hur mycket mer drar Windyn i motsvarande fart samt hur mycket stötigare blir Forbinan när det börjar gå sjö, någon som har en uppfattning? Övrigt att tänka på i valet mellan dessa 2 båtar?

Tacksam för synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentigen får du fråga dig själv hur hög bränsleförbrukning per dm du tål. V botten går mjukare och törstigare än mera plattbottnade.

Och vad har du för mått på stötigheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så finns det två vägar att gå.

Antingen väljer man planande skrov (som dina 2 exempel) och riskerar då en stötighet vid vågor. Ju djupare v-form skrovet har, enkelt uttryckt, desto mer klyver skrovet vågorna vilket kostar i form av kraft/bränsleförbrukning men minskar stötigheten.

Eller så väljer man ett deplacerande skrov som helt bygger på att vattnet trycks åt sidan med en väsentligt lägre stötighet men högre bränsleförbrukning som följd.

Jag har gått från planande skrov till deplacerande för att jag dels vill ha en lugnare gång, dels har jag inte så bråttom nu längre. Uppskattar att vara på sjön, ju längre desto bättre. (nåja, mitt nuvarande skrov är inte helt deplacerande, sk halvplanande, så jag kan köra uppåt 20 knop om jag vill men då drar förbrukningen iväg)

Edit:

Man kan naturligtvis köra strax under planingströskeln med ett planande skrov och uppnå nästan samma effekt som med ett deplacerande, men återigen så kostar det i form av hög förbrukning.



Senast ändrad av ChristerN | 23 maj 2012 | 21:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en crescent 465 med platt skrov som är platt undertill. Den är bärig och sjösäker men man får köra med vett, det går inte att köra full fart mot sjön utomskärs när det är mer vind än ca 7 m/s.

Om man ska pilka torsk så driver den lätt. Höga kanter och lite köl. Ett plus är att den går att dra upp på stranden.

Den planar precis med 15 hk och en person i och går rätt billigt.

Tänk på att V form behöver större motor och dessa drar mer och är dyarare att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra under planingströskel med ett planande skrov är knappast en bra lösning.

Det drar soppa och svall

Sjöegenskaperna blir bedrövliga, och båten blir låååångsam eftersom vattenlinjen är kort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Driven,

Jag tror att du får bättre hjälp om du berättar var du har tänkt använda båten. Det är stor skillnad på behovet att klyva vågor om du håller dig i Stockholms skärgård, jämfört med om du t ex planerar att köra över från Västkusten till Danmark eller Norge.

Och hur ska den användas? Båda båtarna du frågar om är över 11 meter långa och båda väger över 6 ton så båda klarar rimligen alla vågor som du får uppleva i vackert väder -- planerar du att ge dig ut om det blåser kuling?

Bränsleförbrukningen hos de Volvo Penta dieselmotorer du frågar om kan du läsa ut exakt i produktbladen, mätt som liter diesel/timme. Frågan är egentligen bara vilken toppfart denna Windy har, samt därav vilket varvtal motorerna går på när den gör 25 knop.

Jag är lite skeptisk till att Windy 37HT skulle ha särskilt vass V-botten. De jag hittar på Blocket påstås väga 6500 kilo och du skriver inte vilken D4 den du tittar på har, men för 5 år sedan gav dess väl inte mer än 260 hk styck... Då behöver botten bak vara ganska plan för att båten ska orka upp med full packning. Gissar att denna båt har en ganska normal V-botten även om skrovet ovanför vattenytan ser vasst ut. Bäst är väl om du testar eller mäter själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget lätt val du har, 2 fina båtar.

D6 är ju en fantastisk motor. Dock tror jag inte du kommer ha några problem med kraften som dubbla D4:or ger.

Jag har själv 5 ton båt plus kanske ett ton med fulla tankar och packning. I denna har jag 2 kad 42:or på 230 hk och jag har aldrig haft problem med att komma upp i planing.

Toppar runt 35knop och marchar oftast mellan 22-28 knop beroende på vågor och hur bråttom jag har.

Sen är det en fröjd att manövrera båten med dubbla motorer.

Jag skulle valt den planlösning som du gillar bäst.

Personligen gillar jag Windy bättre än Forbina,

Men som sagts tidigare... det beror även på hur du ska använda båten. Jag har varit ute i min båt i 10m/s och byar på 16m/s. Då får man ta det lugnt där det är helt öppet men i skydd bakom lite öar där vågorna är mindre kan man ligga på lite mer.

Jag håller till på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag håller till på ostkusten och mestadels inomskärs, men ibland hamnar man i lite besvärligheter som i somras vid Landsort där vi hamnade i ca 2-3 m höga vågor i vår Nimbus 28. Den är känd för att vara platt i aktern och det blev faktiskt rätt otäckt, farten fick vi dra ner till ca 7 knop tror jag att det var. Jag förstår att med mitt sätt att köra båt är absolut Forbinan tillräcklig men det är klart att kan man jämföra dessa egenskaper mot varandra så skulle det vara intressant att se hur mycket det skiljer, sedan förstår jag också att det är svårt men era synpunkter är ändå värdefulla.

Windyn tror jag toppar upp mot 38 knop så det är fullt tillräckligt att kunna marscha i 25 utan att ligga på allt för högt varv.

 

Jag kan förstås ha missuppfattat men vad jag förstått så är Windyn en av de bättre båtarna sjömässigt, jag har tagit för givet att det innefattar att den är mer v-formad och ligger lite djupare samt klyver vågor bättre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Windy brukar dock ha både bekväma och ganska snåla skrov. De har massa performancetester på deras hemsida som man kan titta på. En riktigt bra service som alla varv borde ha. Sedan är junjämförelsen lite knepig iom att båtarna du väljer mellan har helt olika motorbestyckning. Forbinan har väl iof fått rätt hyggliga betyg för sjöegenskaperna så jag tror inte dunblir missnöjd med den för den sakens skull. Däremot har ju Windy klart mer påkostad finnish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig, Windyn är på det sättet drömbåten, tittar dock på Forbinan också då den sannolikt är lite billigare att äga med enkelmontage. Kommer dock inte slå till förrän jag sålt min Nimbus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...