Thule 9 Postad 23 Maj , 2012 Hej, håller på att se mig omkring efter en ny båt och läste detta i en gammal tråd som gatan: Tänk även på att 23-skrovet ändrades omkring år 2004, de första årsmodellerna är svåra att trimma så att de går plant (yttre steglisterna går längre bak). . Någon som vet exakt vilket år det gäller och hur jobbiga dom egentligen är att trimma? Något man märker av menar jag. Stort tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 23 Maj , 2012 Om jag minns rätt så var det jag som skrev inlägget du citerar. Vi provkörde en 23HT som var äldre än 2004 och jag tyckte att det var väldigt svårt att få den att gå plant i sidvind i farter kring 20 knop. Båten la sig på ena sidan och när jag försökte justera så la den sig på andra sidan... När vi körde full gas så rätade den upp sig, men i lite högre sjö vill jag inte köra max. Påståendet att Aquador ändrade utseendet på botten (kortare yttre steglist) hittade jag i ett båttest, men där stod inte exakt vilken tidpunkt som skrovet ändrades. Att lära sig hanterar trimplanen på en båt man inte kört förut tar nog ofta lite tid (lätt att trycka för länge på knapparna, reaktionen kommer inte på en gång). Jag minns att det brukar kännas ovant i början av sommaren även med vår nyvarande båt (har inte sjösatt i år ännu). Bäst är väl om du provkör både en äldre och en yngre 23HT, och jämför själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 23 Maj , 2012 Stämmer bra att det var du som skrev citatet! =) Känner bara att prisskillnaden är rätt rejäl om man jämför båtarna före och efter 2004, som du säger ska jag helt klart provköra båda varianterna. Tyvärr är det som vanligt plånboken som avgör och inte vad du egentligen vill ha =( Tack för svar. Ps Ringde även Flipper Marin Täby och här påstod dom att modellerna 2004-2005 ändrades steglisterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 23 Maj , 2012 Prisskillnaden på Blocket håller jag verkligen med om är stor. För stor? Åtminstone har jag svårt att tro att vanliga människor köper en 4-5 år gammal 23 HT med D3 för över 800.000 kronor. Nyrika börsmäklare valde kanske en sådan båt när deras bonus brände i fickan våren 2008. Men vanliga människor idag, som behöver ta ett extra bolån... För så mycket pengar tror jag att de flesta vill få en större båt. Och om 5 år till, så är det dessa båtar som är tio år gamla. En tio år gammal 23HT för 400.000 verkar mer rimligt... En förklaring till de orimliga prisskillnaderna tror jag är att det är helt olika grupper människor som köper nya båtar och begagnade -- de som köper nytt har gott om pengar, de jämför främst med priset på andra nya båtar och de lockas av vackar helsidesannonser som säljer drömmar. De som köper begagnade båtar har ofta bestämt vad båten max får kosta, de jämför med en massa andra begagnade modeller, de är oftare barnfamiljer som vill att hela familjen ska kunna övernatta bekvämt i båten... Min gissning är att många av de dyrare 23HT som är till salu inte kommer att bli sålda och att det framåt mitten på juli går att pruta rejält. Visst finns det argument för att D3 är en bättre motor, men jag tycker inte att det är värt mer än max 100.000 kronor att få en diesel på en såpass liten motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom 1 Postad 9 Maj , 2014 Hej! Finns det något konkret sätt att ta reda på en Aquador 23 HT har nya eller gamla skrovet? Den är från 2004. Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser