Gäst Matte Postad 1 September , 2005 Hej igen! Berra, vad hade du gjort i mitt läge? krävt Försäkran om överenstämmelse annars gått vidare med någon advokat? eller bara låtit det vara? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 1 September , 2005 Svårt att säga då det knappast finns något prejudikat i saken.Alltså fösäkran om ö. e ju ganska viktig, det er det som just skriftligen intyger att båten överensstämmer med ce-kraven. Der finns också info om den eller dom som ansvarar för att det stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 11 September , 2005 Ytterligare lite pinnar i brasan finns här (Det Norske Veritas i Sverige) Klicka här ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BBertil 0 Postad 8 Maj , 2006 Nej om du bygger båten själv och behåller den minst 5 år behöver du ej CE-märka den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BBertil 0 Postad 8 Maj , 2006 Svar till Raceboat Tyvärr har du fel i ditt inlägg. CE-märkning krävs på alla båtar byggda från 1950 och framåt importerade efter 1998. Så även en Bayliner från 1989 måste CE-märkas. Det är hela tiden importören som har ansvaret för detta så även om jag är tredje - fjärde man som köper båten går ansvaret tillbaka till importören. Att CE-märka en importerad båt kan man i princip glömma då regelverket är mycket krävande (Det regelverk som gäller i Sverige bygger på EU-direktivet men har av svenska tjänstemänn anpassats). Dokumentationen av båten skall i princip vara heltäckande från byggnation till utrustning och det skall vara tillverkaren som lämnar denna. Om inte kan man i efterhand naturligtvis ta fram fakta genom bl a såga ut en bit av båten för att se på byggteknik och hållbarhet till exempel. Men detta blir mycket kostsammt. Dessa mycket krävande regler är i Sverige, i länder söder om oss, har jag förstått, ser man inte så hårt på det hela så en möjlighet är att importera båten till ett sådant land = lägre moms samt enklare CE-märkning och därefter ta in den till Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 20 Maj , 2006 Det du säger stämmer med årtalen men jag håller med Raceboat att det är rätt larvigt och att det är nog lobby verksamhet från båtbranchen som skapat den här tråkiga CE-märkningen.. Importören är skyldig att genomföra en CE-märkning men det faller ju på en sak... Bara ett fåtal nordiska båtar tidigare än 98 har CE-märkningar medans andra båtar saknar.. Min Formula från 89 har ingen Ce-märkning vare sig den är svensksåld eller importerad!! Ingen vet om min båt vart här i 10 dagar eller 10 år! Ingen vet om jag är första eller tionde ägaren? Så jag vill påstå att importera en båt årsm före -98 är helt OK tills vi får någon form av båtregister.Har du en båt som är årm -98 eller nyare så ber du en Polske kompis skriva ett kvitto på bästa Polska då dom är senaste EU-medlemarna så är det klart.Om jag fick bestämma så skulle jag införa en besiktning av båtar typ var 5 år oavsett ursprung och typ.Det hade ökat säkerheten mer än om det står nåt jäv.. CE-märke på min rufflucka eller inte. Sen var det någon som hackade på Bayliner...En god vän till mej lagar plastbåtar och det är både sämre kvalitet och tjocklek på plasten i Flipper än i en bayliner.Så nu vet ni varför golvet vibrerar i era Flipprar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jakley 0 Postad 2 Februari , 2007 Ser att tråden visserligen verkar svalnat sedan i våras, men känner att det kan vara på sin plats att säga att det finns hopp i mörkret. sedan årskiftet 2006/2007 har CE-reglerna, som ni kanske vet blivit ännu hårdare, och innefattar nu även buller och utsläpp från motorerna, vilket i stort sett borde dödat all form av import, då ni kanske förstår att möjligheterna inte är desamma vad gäller utsläppsmätning av en båtmotor jämfört med bilprovningens lilla mojäng dom kör upp i avgasröret på bilen. Som tur är är det inte bara importörerna som blir ledsna av dessa bestämmelser, utan även de anmälda organ som nu alltid måste vara inblandade vid en båtimport, som ju inte vill bli arbetslösa. Därför har dom utvecklat en speciell sorts provningsförfarande, där dom typgodkänner liknande båt-motor-kombinationer vad gäller importbåtar. Enda kriterierna för att detta ska gå att göra, verkar vara att båten ska ha en motor som inte är äldre än årsmodell 1996. Har hittat en firma i Stockholm som sysslar med sånt, och verkar väldigt uppdaterade: www.ceproof.se Finns en del info om hur det går till. Verkar helt reko, och inte allt för jobbigt eller dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tibbe2 0 Postad 12 April , 2007 Har varit i kontakt med Sjörfartsverket och fått ett godkännade från dem att CEproof är ett seriöst företag som utför godkända CE-märkningar av importerade båtar. Priset ligger kring 20.000-23.000:- exl moms (beroende på vad som behöver bytas ut). Läs mer på www.ceproof.se Senast ändrad av Tibbe2 | 12 april 2007 | 05:39 Senast ändrad av Tibbe2 | 12 april 2007 | 05:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 12 April , 2007 Jag pratade med CEPROOF i höstas och dom var väldigt trevliga och tillmötesgående. Nu blev det ingen CE märkning eftersom jag inte köpte båten som skulle märkas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Livgardist 0 Postad 19 Oktober , 2010 Den blå skylten diskuterades ovan. Jag har en Örnvik/Quicksilver 450 Cab från 2001 där skylten antagligen har trillat bort eller blivit helt blank och avskavd, det sitter bara en plastskylt där som är helt oläsbar.(Skrovnummer m.m. sitter insmält från fabrik på akterspegeln på dessa modeller så det är inte för att den är stulen . Är det någon som vet om man kan beställa nya någonstans mot uppvisande av korrekta dokument? /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 19 Oktober , 2010 när dom nya hårdare reglerna kom så blev det i princip omöjligt att importera en båt med förgasarmotor då den inte ligger så lågt i utsläpp som den måste, men det sjukaste är ju hur i hel__te man kan köpa en ny glastron eller bayliner med tex mercruiser 3,0 4cyl förgasarmotor, den borde ju inte heller uppfylla utsläppskraven. Just det då är den ju inte privat importeerad utan tagen via en återförsäljare med deras pålägg, handelshinder kanske?? Enligt mig så är detta med ce märkningen ett j__la bolshit, förra vintern köpte jag mig en stingray 230sx i från staterna, utan ce märkning. När denna kom hem så kollade jag över den enligt en lista med vad som ska va ce märk, på alla saker som ska kollas va det redan stämplar ce märkning ifrån tillverkaren (och då inta stingray) tex bränsle slangar, brandsläckare, styrvajjrar ja allt som det företag som du anlitar går igenom. Jag mailade då stingray i usa och undrade varför allt redan är ce märkt och deras svar va ju att båten byggs endast med ce märkta saker då den även säljs via återförsäljare i även sverige och då ska dom inte behöva ändra massa saker. Skulle jag nu gjort som storebror (staten) säger så skulle jag alltså betalt 20-25 moms för ett intyg där det står att båten är ce märkt, när det ändå bara sitter ce märkta saker på båten. Nä ce märkningen säger bara att en båt uppfyllde ett visst krav när den såldes ny, när sedan dom olika ägarna gör sina ändringar så uppfyller den inte villkorene men ändå så säger många att en ce märkt båt är så mkt bättre, detta påstånde vill jag säga är rent skitsnack.. Hade det varit en fortlöpande kontroll som tex på bilar så kanske alla båtar uppfyllt kraven men i dagsläget gör väl inte ens många av dom som va ce märkta från början detta.. CE märkningen är ett rent handels hinder som dom bara döpt om till lite finare namn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
superk 0 Postad 20 Oktober , 2010 Helt sant. En CE märkt båt uppfyller ju bara kraven precis vid märkningen. 10 år senare så är det oftast väldigt mycket som är bytt och omdraget, skulle den då klara märkningen? Det är ingen som vet. Så givetvis så rör det sig bara om handelshinder för att skydda den inre marknaden. Så sker också inom skor och textil industrin bland annat med det drabbar inte den enskilde lika tydligt. Vem minns inte importen av bilar från USA förr, där de hade hårdare avgaskrav än sverige, ändå var det ett h-vete att få igenom bilarna här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser