Shas 6 Postad 23 Maj , 2012 Hej på Er ! Har gett mig på varvräknaren på min chaparrall, då denna inte fungerar. Det är en modell med timräknare och denna fungerar. Skruvade bort panelen och tittade på baksidan Det finns bara en multikontakt där även om det är plats för två. jag har letat om det finns någon lös kabel men det hittar jag ingen. Har beställt en verkstadshandbok till VP 5,7GXI men tänkte snabba på processen så här. Vad ska jag kolla innan jag byter ut instrumentet och var hämtar varvräknaren sin signal. Signalen är det en 0-10V jag skickar med lite bilder på instrumentet. Kanske finns det någon som har varit i samma situation. Vad är det för sladdar och var kommer de ifrån Gul, Blå, lila och grå Mvh // Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 23 Maj , 2012 Bilden ville inte följa med ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 2 Juni , 2012 Då ska vi se, gul är jord, Blå reglerbar 0-12V till instrumentbelysning,Lila 12V i tändningsläge. Kvar är den gråa rackaren den är också 12V !!!! det är den enda ensamma kabeln dvs den går endast till varvräknaren. Det måste vara denna som ger signalen till givaren. Det finns en grå kabel ut från tändspolen också men mitt instrument räckte inte till så jag kunde inte ringa denna. Jag kan således inte med säkerhet säga att grå kabel kommer från tänspolen men det är ju troligt Mvh // Shas Senast ändrad av Shas | 06 juni 2012 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 6 Juni , 2012 Eftersom det inte finns några utbytesinstrument med samma stora diameter blev det till att ta saken i egna händer. Öppnade instrumentet vilket var ett tålmodigt arbete då enda vägen in är genom fronten. Man är tvungen att bända upp den rostfria ringen försiktigt runt om. Väl inne visade det sig att min nål satt fast klantade mig lite här när jag skulle ta loss denna. Det är fullt möjligt att det räckt att borra ett hål lagom så att man med en mindre skruvmejsel kan putta loss nålen, värt att prova innan man fortsätter som jag blev tvungen att göra Jag köpte en varvräknare på biltema tog ut innanmätet ur denna därefter lödde jag bort den gamla varvräknaren i orginalmätaren och passade in den nya i chappisens mätare. Borrade två hål genom mätskivan och skruvade fast den nya mätaren i den gamla tavlan, därefter lödde jag in rött på lila, svart på gult. Den vita kabeln för instrumentbelysning struntade jag i eftersom jag fortfarande har kvar orginallamporna på det modifierade orginalkretskortet Slutligen lödde jag in grön på grå. Då min orginalmätare maxade 6000varv och alla andra billigare mätare maxade 8000varv var jag tvungen att antingen göra om tavlan, inte roligt eller justera mätaren. Så innan jag satte ihop mataren åkte jag ut till båten för att göra ett försök till en justering. På tomgång vissade mätaren således 600varv, det ska vara 800varv På min mätare fanns det en knapp för 2, 4, 6, 8 cylindrar drog denna till 6 cylindrar vilket ger 8/6*600=800varv och så vart det :-) Ett bekymmer råkade ja dock ut för den nya pinnen för nålen är något tunnare än orginal vilket gjorde att orginalpinnen fladdrade fixade jag lätt genom att fyll i med svältlim. Putsade glaset på insidan och satte ihop instrumentet bockade dock inte tillbaks den rostfria flänsen överallt utan bara kl 12, 3, 6, 9 sedan la jag en tunn sträng med silikon runt om Vem vet kanske är tvungen att göra om dett om några år. // Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser