Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
regn

löda/svetsa utombordare

Rekommendera Poster

Vad är det för lättmetall som större delen av en utombordare är gjord av. t.ex skalen på riggen, drevet osv. Går det att löda och/eller svetsa och isåfall hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde vara gjutaluminium. Visst går det att svetsa med lämplig utrustning och kunnande.

Om du inte har utbildning och passande utrsutning på Al svetsning så lämna in till fackman för annars risk att du förstör mer än du lagar.

Svetsa propellrar går, men knepigt. Ett problem med Al är att det kräver mycket värme och leder värme lätt så väl varmt riskerar större ytor att smälta bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att svetsa själv tror jag inte blir i första taget, inte på nån fungerande motor iaf. Har inte prövat aluminium svetsning men jag är lite intresserad om det är möjligt. Tänkte om det är nån sån legering eller vad det nu heter som bara smälter bort, försvinner i ett rökmåln å är omöjlig att svetsa i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lagat propellrar med likströmselektrod Certanium.  Men eftersom man gör det så sällan är det svårt att hålla färdigheten uppe . Skulle tro att TIGsvets är bättre att jobba med.

Men skulle någon av mina gamla 2 taktare behöva riggsvetsning skulle jag testa för inte värda att lämna in på verkstad. Ett vanligt ställe brukar vara skäddan som tar stryk. Svetsar man där riskerar man bränna upp packboxarna i växelhuset om det får sitta på.

. Bra att öva på liknande material vid sidan om innan man ger sig på själva objektet,

Läs om elekroder för Al svets på nätet innan du ger dig på nån motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är smed och känner till problemet. Det är gjutaluminim och i de flesta fallen går det att svetsa beroende på vad det är för aluminium blandning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen problem det är svetsbar det ända som inte går svetsa är förgaser, det är för mycket magnesium i de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En förgasare har jag fått reparerad. Blev den kanske lödd istället för svetsad?

Är det möjligt att svetsa utombordaren med bara inverter eller måste det vara tig , mig eller gas svets

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lättasteär med tig då har man mer kontroll och det måste var ren.

Japansk är lättare och svetsa än Amerikansk brukar blir mer porier i Amerikanska motorer och propeller, då ärman ofta tvungen och fräsa ut en gång till och svetsa.

Förgaseren är nå lödat för det går inte svetsa, det bara smäller till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...