Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
a1bin

Tänder till men inget mer?

Rekommendera Poster

Är ny på detta forum och äger nu min första båt. Är dock inte helt ny inom ämnet motorer. Men min mercruiser 5,7 l V8 vill inte köra igång. Den tänder till 4 sec men inget mer, precis som om man vill ge den lite gas men det hjälper inte, har provat med start Gas, kollat luftfiltret men ikke. Den går igång sen dör.

Kan det vara förgammal bensin? Hade igång den sensat i november då jag körde igenom glykol.

Tacksam för svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gammal soppa har du troligen inte.

Kör alltid min båt med en del av förra årets soppa utan minsta problem. En myt att soppan skulle bli så gammal att båten inte går bra. Min båt startade jag upp Mercrusern med 1/4 tank med förra årets soppa utan minsta problem. Var sedan ute en sväng och gick precis som vanligt.

 

Troligen skit i bränslet. Troligen i förgasaren. (om det är en förgasarmotor) 

Skit kan vara vatten i soppan eller annan förorening.

Den vanligaste orsaken (enligt experter) att man har motorproblem.

 

En av anledningarna till att jag aldrig tankar på sjömacken. Därifrån kommer den mesta andelen av problemen enlig vad man läst i tidigare inlägg här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin mätaren är nere på det röda, och det är mycket troligt tankad på en sjömack. 

Men behöver jag töma tanken eller kan jag bara fylla på med mycket bensin?

Tack så mycket för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter visserligen från höften nu, men fyll tanken med fräsch bensin så går den säkert som en klocka. Dagens bensin är inte vad den var på den gamla hederliga blyade tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har löst problemet nu! Den fick ingen gas för motorreglagevajern hade hoppat ut. men det för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...