Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
hoek

Polering?

Rekommendera Poster

Har tagit bort en text som satt i akterspegeln (förra ägarens hemmahamn). Där texten satt har plasten blivit lite mörkare/gulare i förhållande till det i övrigt vita skrovet. Någon som har tips på hur man får bort detta? Går det att polera bort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du får bort det med fin rubbing. Ta på en liten yta till att börja med och se hur det blir. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har precis som Celinda använt Autosol. (Den sort som man oftast använder till kromade detaljer.) Fungerade jättebra även om jag var lite skeptisk innan! Jag behandlade en hel styrpulpet. Först med Autosol och sedan vax. Gulnaden försvann liksom miindre repor. Faktum är att styrpulpeten såg ny ut efter behandlingen och förblev så ända tills jag sålde båten för 1 ½ år sedan. Kan passa på att ge ett litet tips för den som har repig plexiglas ruta: använd mild rubbing (!) och avsluta med vax! Låter otroligt kanske, men sant! Prova på en liten lös plexibit så får ni se. Min förra ruta var ganska smårepig och efter detta såg den nästintill ny ut! Men observera: detta fungerar bara på smårepor och inte på grövre. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle

Hej ! Pröva med Hempel gelcoat cleaner,innehåller oxalsyra som bleker! MVH Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som också bleker och som tom båt-rekonditionerare ibland kan rekommendera är vanlig hederlig citron! Man applicerar citronsaften och låter den ligga på (en halvtimma om jag minns rätt) och sedan sköljer man av med vatten. Det här är ju ingenting som skadar på något sätt, så det är ju ett billigt sätt att prova. Själv har jag inte det, däremot kör jag med Autosol som fungerar enromt bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kommer inte att tro detta, men missfärgningen har bleknat bort av sig själv. Nu är där bara lite olika glans där bokstäverna suttit i förhållande till resten av skrovet. Tror det fixar sig med vanlig polish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du limrester kvar så är det bäst att avlägsna dom med något som heter limborttagare finns på färghandeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Förlåt en fåkunnig, men hur ofta kan man använda Autosol? Har inte det en slipande effekt? Rubank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, Rubank - Autosol slipar kraftigt på plasten. Man skall använda Autosol så sällan som möjligt, men om skrovet är svårt oxiderat pga tidigare slarv med underhållet är det ofta den enda utvägen om man inte vill lacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om plasten på båten bara ser lite tråkig ut, vad ska man använda då? Är det tvätta och vaxa som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova på en liten yta och se om det räcker. Använd gärna gelcoatcleaner. Vill du ha lite hårdare rengöring, kör med Vim/Jif eller en fin rubbing - dessa är lätt slipande, men det är viktigt att få skrovet rent innan vaxningen för att få ett bra resultat. Alla gamla vaxrester måste också bort, annars finns det risk att man bygger upp lager med smuts i och att skrovet gulnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina fribord är ganska gulflammiga har använt autosol men visst blev det lite blankare men inget toppen resultat dessutom väldigt tråkigt att jobba med. Någon som gar ett annat förslag hur jag ska få mina fribord blankare. Det där Abralon lät riktigt intressant någon som har någon erfarenhet av det?????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle

Vill åxå rekomendera gelcoat cleaner,har kört med Hempel med goda resultat /KJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rubank! Visst har Autosol en slipande effekt och att det sliter på gelcoaten. Men ibland måste man ta till lite våld när inget annat hjälper. Autosol är ju inget annat än en rubbing om än ett grovt sådant. Till båtar finns det som till bilar bl.a. rubbing och vax. Vaxa båten ska man göra varje år tycker jag, men rubbing går man bara på efter behov och enligt principen inte mer än nöden kräver. Efter några år bruka den vita gelcoaten gulna. En process som pågår ständigt......sakta men säkert. När man börjar se en antydan av den gulnade färgen kan det vara dags att ta till en mild rubbing. Eller vid fläckar och dyligt. Autosol om rubbing inte hjälper. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KJ

Våtslipa 1200papper,autosol med maskin ,hårdvax om behov finnes kör lite finpolering efter autosolen(behövs säkert inte) Så kommer du att elleminera dom mörkare områdena efter texten! MVH Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Harri

Thure lilla . Graggarna snackar om Gelcoat o inte en billack... Du får läsa på bättre..Bilar och båtar är inte riktigt samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar bort mitt förra yttrande... :oops: ska inte yttra mig igen innan jag läst vad det handlade om. Såg bara Autosol och Polering i samma ämne... Fick panik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon provat Turtle wax BOAT cleaner jag köpte en flaska på jula ganska dyr villja minnas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä Thure......jag tror faktiskt bara attr du hade lite O-Thur :-D :-D :-D Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kan verkligen rekommendera dessa skånetillverkade grejer som från början är tillverkade för just plastbåtar (gelcoat). Men proffsen kör det oxå till alla sorters billacker. Du bör dock införskaffa en roterande polermaskin av god kvalitet. (3000-5000:-) Kommer nog hålla livet ut att man blir glad av att köra med kvalitetsverktyg. Produkterna hittar ni på www.lahega.se, men titta gärna in på forumet. Jag blev rekommenderad dessa produkter av säljaren. No1 Powercut 11 Flytande rubbing. En klassiker i No 1 serien No1 Finecut 17 För polering av vattenburna lacker, silikonfri Kör någon av dessa ovan först för att få skrovet helt rent och repfritt. Avsluta sedan med att lägga ett 2-komponents lackskydd med 37A & 37B. Flaskorna är på 500ml och torde vad jag hört räcka till ca 20 personbilar. Vad det blir i båtformat vet jag inte, men många år bör det bli. Körde denna laddning på vår silverfärgade V70 och den är som ny nu. Allt är mycket lätt att arbeta med. No1 Brightguard™ 37A (Tvåkomponents lackskydd) No1 Brightguard™ 37B (Tvåkomponents lackskydd) Jag har en makita 9227CB POLER- & SLIPMASKIN 1200 W Proffessionell polermaskin Inbyggd styrelektronik Elektronisk mjukstart Ergonomisk design, rondelldiameter 180mm Såg den för 2300:- moms just nu. Rondeller köper man på mekonomen eller liknande (medelhårda) Lahega-prylarna hittar du via http://www.autoexperten.se eller kanske via Lahegas säljare direkt om du har egen firma Väntar bara tills värmen kommer då min båt skall lysa klarare än någonsin. Lycka till Mvh Polermange :-)

post-6118-1394234340,4571_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Hej! Ser att många upplever Autosol som kraftigt slipande och svårjobbat. Fick ett tips som verkligen fungerar av en fackman. Blöt upp trasan, svampen eller polertrissan med lite vatten, vips så får man ett lättjobbat medel som är mycket mindre slipande. Testa det fungerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Zenit

Jag har provat Abralon. Fungerade utmärkt. På min båt fick jag ungefär samma resultat som efter en autosolbehandling, men väldigt mycket trevligare att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har oxå mycket goda erfarenheter av Abralon (Mirka). Hade ett flammigt skrov som inte polermedlet bet på. Körde först hela skrovet med abralon 2000 och avslutade med lamullhätta och lite snabbare rotation på lammullstrissan för att få upp lystern. Lade sedan en lackförsegling. Båten blev som ny. Dock var det omöjligt att få bort nyansskilnaderna där mitt gamla namn suttit (man kan känna en höjdskilnad mellan textområdet och solblekta skrovet. Hade dock inga grövre abralonpapper att testa med. Torde dock behövas runt 1000-papper för att lyckas. Inte alls så blött och blaskigt som flera gnällt på. Watski kar bara 2000 & 4000-papper i sortimentet (kombipack för 75pix). Gå till järn/bygghandlaren. Jag skulle behövt ca 6 st 2000-papper för att nå runt min 28-fotare aktern. Pratade med plastkillarna på varvet hemma, de kör endast med 2000. Polerar upp det sista, så 4000 borde inte behövas om man har rätt utrustning. Jag körde en roterande makita (polermaskin) & en Bosch 150mm i diameter oscillerande till abralonet. http://www.mirka.com/se/ http://www.lahega.se :-nojd Magnus

post-6118-1394234375,7599_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, här var det luft under vingarna! Eller rättare sagt på våra kära skrov. Under årens lopp har jag haft förmånen att se ett antal vrak lysa upp genom restaurering av skrovytorna. Inget är fel så länge man inte ger sig på en gelcoatyta med för grova slipmedel. Autosolen är enligt min mening ett alldeles förträfflig uppfinning. Man kan som någon redan påpekat ytterligare fukta denna. På så sätt blir slipmedlet lite lättare att arbeta med. Det gäller att verkligen känna sig för. Att sedan ta en ocilerande maskin och 2000 papper för att avsluta med 4000 är en ren fröjd för ögat. Men som sagt vägarna till ett bra resultat är många. En viktig sak som många redan påpekat, är att pröva först på en liten undanskymd yta. Det jag vill poängtera är att börja lite snällt och känn efter innan man tar til det grova artilleriet. Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...