felskotat 0 Postad 22 Maj , 2012 Hej Allihopa! Jag är helt ny här på forumet och hoppas ni ursäktar min enorma frågvishet! Det är så att jag och en kompis har bestämt oss för att segla till Åland i sommar, vilket även blir våran första segling längre än några dagar. Vi är båda uppvuxna med att segla men är ändå ganska så oerfarna. Vi önskar därför att ta emot alla tips som kan tänkas komma till hands när det gäller att just segla till Åland, eller Mariehamn närmare bestämt. Vi utgår ifrån Gålö och resan går av stapeln den 7:e juni och vi vill vara tillbaka till den 19:e. Är detta för det första en rimlig tidsperiod att hinna till Åland och tillbaka på? Vidare undrar vi vilka etappmål som är rimliga att sikta på. Vart sker den bästa, kortaste och säkraste överfarten till Mariehamn? Borde man först segla till Rödhamn för att sedan ta sig in till Mariehamn? Vad har ni för erfarenheter med att få hamnplats? Vilken gästhamn är den bästa i Mariehamn? Om någon av dessa frågor kan besvaras av någon vänlig själ med lite erfarenhet så är jag oerhört tacksam! Givetvis så tar vi gladerligen emot övriga tips också Tack på förhand! //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Maj , 2012 Kolla in en godvädersdag och dra över. Nån speciell rutt behövs inte. Ägna några väntedagar (om det behövs för godväderprognos) i båten och gunga in sjöbenen. Bor man och vistas i båten, gärna så gungigt det nu kan bli inomskärs, får man lättare att klara vågorna till sjöss utan att offra till Neptun. Sjösjuka är ingen bra segelkompis. För att inte tala om en sjösjuk kompis. Inte mycket hjälp man kan få där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 22 Maj , 2012 Övrigt tips ! Om Du gillar lite vackrare skärgård och mindre befolkade trakter gå från Svenska Högarna över till Kallskär. Ta en rejäl rundvandring på kallskär den är mkt trevlig. ( Ligger i Kökar, sydöstra Åland) Lite längre men i min smak en mycket trevligare del av Åland om man är en eremitkräfta som jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 22 Maj , 2012 Utgå tidigt från tex Söderarm och sikta på Rödhamn, som är en mycket trevligare angöring än Mariehamn. Avgår man vid 6-snåret så kommer man lagom till Rödhamn då nattliggarna kastar loss. Tag med lååånga tampar, bojarna på Rödhamn ligger bisarrt långt ut från bryggorna. Måste man till Mariehamn så skulle jag välja östra sidan för att slippa finlandsfärjorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 22 Maj , 2012 Östra hamnen är den bästa enligt mig, stor och troligen inga problem för er att få plats. Sikta mot vins snurrorna utanför rödhamn när du kommer från sverige. Jag seglade från kapellskär och rakt över det är en rätt kort sträcka tar c:a 7 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 23 Maj , 2012 Tiden, nästan 2 veckor, borde nog räcka till. Det man ska tänka på är att det kan behövas någon reservdag både på svenska och åländska sidan som väntedag på bättre väder. Jag skulle lägga upp rutten så att jag gasade på upp till skärgården utanför Norrtälje för att ha ett bra utgångsläge, där kan man sedan bestämma dag för överfart. Eventuellt kan man sikta mot Åland redan lite längre söderifrån ifall vädret är mycket gynnsamt. Samma sak när man ska tillbaka, ligg i Mariehamn eller ännu hellre Rödhamn och kolla väderrapporten -sedan har man lite fler alternativ då man ska över tillbaka mot Sverige, man kan sikta t.ex på Grisslehamn eller Söderarm. Nu vet jag ingenting om vilken båt ni ska segla med men man ska tänka på att 7-8 m/s i skärgården blir en helt annan sak ute till havs. Personligen tycker jag 5 m/s och halvvindsbog är det optimala, då är inte sjön besvärande och båten gör sin maxfart. Är det undanvind kan man stå ut med några ytterligare m/s och har man kryss (undvik helst) kan det bli stampigt även i 4 m/s. Detta kanske låter lite i försiktigaste laget men jag har kryssat över Ålands hav i 12 m/s och tro mig, det är ingen lek. Lycka till med seglatsen, det låter som en rolig tripp och ni kommer att vara i Mariehamn en bra tid på året innan värsta turistsäsongen drar igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 492 Postad 28 Maj , 2012 Trevlig ö, men den heter Källskär. Det blir nog dessvärre lite lånt att segla dit och hem på 12 dagar om ni även ska till Mariehamn. Kolla MarinWiki för tips om förtöjningsplats och allt annat intressant, www.marinwiki.se Prova även att googla med detta skrivet i sökrutan Åland site:maringuiden.se Då hittar ni flera länkar med tips om Åland här på Maringuiden. Ha en trevlig seglats! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davidius 0 Postad 1 Juni , 2012 Verkar mer logiskt att Saltpeter menar Kalvskär, strax öster om Lågskär. Ligger nära en linje från Svenska Högarna till Mariehamn. Källskär är en liten ö i en större ögrupp, där heter huvudön Sommarön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 1 Juni , 2012 Jag seglade över en liten Albin Viggen förra sommaren, från Sthlm via Åland till Åbo. Första havskänningen för en Vänerseglare som mig var Kapellskär - Mariehamn. Första timmarna kanske 5 m/s men nästan stiltje på slutet. Tråkseglin även om det var skönt på sätt o vis med gassande sol. Sedan, ett par dagar senare på näst sista etappen blåste det 12 m/s när vi passerade Gustaf Dahlén. Pinkryss med liten båt i skapligt med vind alltå, och måste ändå säga att det var väldigt snällt jfrt m att segla min egen ngt större Maxi77 i 10 m/s på Vänern, Jag skulle inte tveka att gå över om maxvinden enl prognos skulle vara uppåt 12m/s, det kan inte vara värre än 16m/s på Vänern, där min gräns går för längre seglatser. Roligare o aktivare segling om inte annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2012 KillerBoo 16m/s på Vänern är väl betydligt värre än 16m/s på havet - eller!? Nu är väl Österjön lite speciell i förhållande till Skagerrak. I samband med Estonias förlisning fanns en artikel i på kryss om att det fanns några områden där det kunde uppstå väldigt besvärlig sjö i Östersjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 1 Juni , 2012 KillerBoo, Det jag skrev om vindstyrkor till havs gällde som ett tips till trådens startare, alltså en person som utger sig för att vara ganska ny och oerfaren i att hantera egen segelbåt (som vi inte vet storleken på). Dina egna erfarenheter om 5 resp 12 m/s i en Viggen kan bero mycket på dels din egen erfarenhet, sjövana, förberedelse mm samt även vindens och båtens riktning. Hur säker var vindstyrkeuppgiften? Var det via egen vindmätare eller nyheternas vädersändningar? Om man bara har erfarenhet av skärgårdsegling lär man sig hur båten uppträder i olika vindstyrkor utan att egentligen behöva ta hänsyn till någon besvärande sjögång. Om man kryssar till havs i, låt oss säga 10 m/s får man, beroende på båttyp/storlek, räkna med att det skvätter över en och annan våg och att vind och vågor ibland samverkar och trycker omkull båten mer än i skärgården. Just på Ålands hav kan man räkna med att syd/sydost- och nordlig vind bygger upp rätt höga vågor, dom kan byggas upp under lång sträcka. Åkte över med Finlandsbåten i vintras i 16-17 m/s (enligt rapporten) och då låg våghöjden på dryga 4 m (enligt rapport). Så mitt råd, som baserar sig på 10-tal seglingar över Ålands hav med olika båtar/storlekar, är att det blir obekvämt vid en 7-8 m/s på kryss, på undanvind kan man tåla några m/s till. Annars -ligg kvar och vänta på bättre vind. Att segla över i högre vindstyrkor fungerar nog också men ifall något vitalt går sönder kan man räkna med ordentliga problem. Ett annat tips kan vara att man bör vara observant på dimma som inte är helt ovanligt i dessa vatten på försommaren. Ofta är vinden ganska svag vid dimma men här är den betydande trafiken med handelsfartyg det som skrämmer. En AIS skänker en viss trygghet. Senast ändrad av Mambo | 01 juni 2012 | 14:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 492 Postad 1 Juni , 2012 Bra synpunk med dimman. Dimman kan vara betydligt mer överraskande än man kan föreställa sig i sin vildaste fantasi. Vid en segling i lätt vind och strålande sol utanför Björkskärs skärgård påväg norrut mot Svenska högarna had jag lagom koll på var vi var, men inte detaljkoll (före GPS:ens tid). På ingen tid alls mojnade vinden, dimman bildades sekundsnabbt och jag såg inte fören på båten (en H-båt, ca. 8 m lång). Detta gick så fort att jag endast visste att jag hade öar på styrbordssidan. Igång med motorn på lägsta fart österut till fören bokstavligt stötte emot något hårt (land). Backa, i med ankare och framåt igen. Efter någon timme började det blåsa lite igen, solen sken och vi seglade vidare till Svenska högarna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Juni , 2012 Vindstyrkeuppgiften hoppas jag var säker.. Uppskattade själv vinden till ca 10 m/s, det var i efterhand, på hemresan, stående på övre däck på en färja som jag f skoj skull kollade vilka förhållanden som rått. Uppgifterna kom alltså fr Siljas logg (Frågade en snäll besättningsman som rotade fram uppgifterna åt mig) och sa 12m/s medelvind. 14 m/s i byarna. Men som sagt, det var snällare än på Vänern i liknande förhållanden Att segla i skärgården håller jag med om inte ger någon besvärande sjögång, dock dristar jag mig nog till att säga att fullt ös på vindgudarna på öppna Vänern inte är att jämställa med lung skärgårdssegling och det var just det jag menade: Vågorna -om än ganska höga vid tillfället på Ålands Hav- är inte jämförbara. Hellre 3-metersvågor på havet än 1.5-metersditon på Vänern. Och jodå, jag förstår mkt väl din lite försiktiga inställning när det gäller att ge råd till någn man inte vet vad de har för vare sig erfarenhet eller båt. Ville bara med mtt inlägg säga att SÅ jäkla farligt var det inte och obekvämt eller inte, det är jkl rolig segling iaf Jag har inga livslånga seglarerfarenheter. Dock nära livslång erfarenhet att åka motorbåt så visst, det ska ganska mkt till för att jag ska börja oroa mig under relativt bra förhållanden. Vi hade ju bra sikt, inga direkta överraskningar och vi seglade med storen revad till 1:a. (Dock mer av nödvändighet än annat pga ett litet missöde) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Juni , 2012 Tommy: Nja, alltså jag vet ju inte hur havet ser ut på nära håll vid 16 m/s, Har bara den erfarenheten från Vänern, där vågorna ju inte blir så enormt höga, däremot hamrar vänervågorna brutalt skiten ur väldigt många båtar och deras besättningar om man inte är lite uppmärksam, på ett sätt som efter vad jag hört havet inte kan mäta sig med. Det finns ju ett flertal seglare som sagt Aldrig mer efter att ha upplevt den lilla pölen från sin mer oresonliga sida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Juni , 2012 Det som du har hört stämmer nog ganska bra. Man skall aldrig förakta en sjöman från en insjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 4 Juni , 2012 Just det helt rätt Källskär hette den ju. Tack ! Nedan kopierat från internet Den lilla ön Källskär, längst ut i Kökars arkipelag är bygdens mest kända turistmål. Den kala och bergiga holmen kallas ofta Grevens ö och användes fram till 1950-talet endast som sommarbete. 1958 anlände den originelle och kulturelle svenske friherren Göran Åkerhielm med sin segelbåt till ön. Han måste ha förälskat sig i utskärgården för här lät han senare bygga upp en egen liten värld kring en planterad trädgård, något som egentligen är omöjligt på ett utskär som detta. Han byggde en skyddad hamn mot havet och lät en Millesstaty av Hermes, gudarnas budbärare, trona över hela skapelsen. Kökarborna fick hjälpa till med att transportera ut jord till grevens projekt och han brukade sommartid sysselsätta åtskilliga av ökommunens ungdomar. Men greven övergav plötsligt sin ö på 1980-talet och han är nu död sen några år. Han skänkte sin skapelse till Ålands landskapsstyrelse och numera får kulturpersonligheter komma och vistas på ön för att vila eller hämta inspiration, mot att de hjälper till med städning och trädgårdsarbete. Bland dem som bott här i bland finns Tove Jansson. Men framförallt är grevens trädgård numera öppen även för allmänheten. Källskär var dock redan innan grevens tid ett välkänt åländskt turistmål, tack vare den sk Källskärskannan, en märklig istidspelare i sten som står på den klippiga stranden. Källskär kan lättast och billigast besökas från Kökar under perioden 25/6 - 7/8 då en fiskebåt dagligen går på tur hit, med avgång från Sandvik kl 12 och angöring sker även vid Harparnäs färjfäste, Karlby gästhamn och Hellsö gästhamn. Senast ändrad av saltpeter | 04 juni 2012 | 12:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 4 Juni , 2012 Att stå på däck på en silja båt på 200x20 meter och inte tycka att det verkar vara så farlig sjögång vid 12-14 m/s är helt annat än att sitta i en segelbåt på 3x9 meter vid samma förhållanden. bean there done that Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Juni , 2012 Ehh... Siljabåten tog jag på hemresan. Det var då jag kollade vilka förhållanden som gällde 3 dagar tidigare, när jag gick samma väg med Viggen-båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser