Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Seppo Mylläri

Uthyrning

Rekommendera Poster

Gäst Seppo Mylläri

Vi har tänkt att hyra ut våran 34 fotare i sommar. Finns det någon på panelen som har lite goda råd? RTC och Bohuscharter ev. Villka erfarenheter har ni när det gäller uthyrning. Goda som dåliga? Mvh Seglaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Seppo. Jag har testat RTC, de skickade potentiella hyresgäster till mig som inte ens mötte mina baskrav på erfarenhet. Så därför skippade jag dem och testade privat istället. Det fungerar fint. Titta in på min sida http://www.hyrbat.nu för mer information. Du kan lägga upp din båt där också, klicka på fler båtar. Det viktigaste att tänka på är att vara noggrann med vem du hyr ut till. Ta gärna referenser och alltid legitimation. Skriv ett bra kontrakt och se till att få betalt i förskott. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 80-talet hyrde mina föräldrar ut deras båt några ggr till vänner och bekanta. Det var en del som gick sönder kommer jag ihåg. Det är lustigt hur vänner kan bete sig. En granne körde av ett propellerblad och lämnade tillbaka båten som om inget hänt. En annan körde rakt in i bryggan. Nu hyde de ut den privat, så det kanske inte är detsamma som att gå genom förmedlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst STYRMAN

Frågan är villket är bäst, privat eller uthyrningsfirma ? Jag tro inte att det finns några som helst garantier att det blir bra. Så det får bli en chanstagning. Jag tror även att det finns aktsamma familjer som tänker på depositionen. Mvh STYRMAN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att du har större chans att få skötsamma hyresgärster om du hyr ut privat. Kom ihåg att förmedlarna är just förmedlare, inte kvalitetsgranskare. Min erfarenhet av förmedlare är att de skickade icke önskvärda hyresgäster till mig. De tjänar på att förmedla och gör självklart så gott de kan. Jag hoppade av förmedlingen då det gick lika bra att få båten utyrd privat. Förmedlare av rang typ RTC har fördelen att de marknadsför sig aktivt, vilket betyder ökad chans att hyra ut. Men samtidigt går det ju bra att marknadsföra sig själv rätt så billigt via internet. Rent prismässigt förväntas en privatuthyrare ligga lite lägre än en förmedlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst STYRMAN

Helt klart intressant! Fin sida samt klara besked, jag får ta mig en funderare. Mvh STYRMAN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att titta över försäkringen på båten så att den täcker även skador uppkomna under uthyrning. Möjligt att det ingår i alla försäkringar men helt säker kan man aldrig vara när försäkringsbolag är inblandade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...