Jsen 0 Postad 22 Maj , 2012 I höstas dränera jag tanken eftersom jag hade fått vatten i den att jag installera ett bränslefilter med vattenavskiljare. Var ute och testa lite igår efter har sjösatt båten, upplevde att det var lite ojämn gång, inte hela tiden men det kom lite på då och då,??? precis som att den fick lite ojämt med soppa på vissa varv? SeaRay 200, Mercruiser 4,3, förslag någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Maj , 2012 Jag hade liknande problem ifjol med min 4-takts utombordare och misstänkte vatten i bränslet. Efter en koll att min motor klarar att köra på eventuellt kommande E10 bensin i stället för nuvarande bensin som vi kan kalla E5. E står för etanolinblandning. Därför köpta jag några liter E85, motoretanol på macken och slog i. Inte mer än att jag kom under 10% etanolkoncentration i bränslet. Efter det försvann problemen, så nu tankar jag endast vanlig bensin E5. Enklast kanske är att köpa bensintillsatster på Biltema, på macken, dvs de finns överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dago 0 Postad 12 Juli , 2012 Hur gick det med det här? Jag har lite halvt samma problem och har exakt samma båt och motor. Hade lite problem att motorn gick ojämt förra året när jag gasade på mer än 2/3 gas och sen blev det värre och värre tills jag fick krypa fram. När jag då tömde bränslefiltret så blev det bättre igen, men aldrig helt bra. I år har jag haft samma problem igen och efter ca 15-20 sjömil på midsommar så började den gå riktigt dåligt igen och det fick gå i ca 6 knop resten av turen. Tömde filtret igen men det blev inte bättre alls. Vet inte vad jag ska göra. Marinan ska kolla på det om ett par veckor men jag skulle vilja hitta någon lösning själv för att slippa kostnaden och vill använda båten innan dess. Jag antar att det första jag borde testa är att tömma tanken men vet inte hur jag gör det själv. Eller kan några tillsattser hjälpa? Jag har kört i K-sprit också utan att märka någon förbättring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 12 Juli , 2012 Prova att byta alla filter, mina filter efter bara 80 timmars gång och en vinterförvaring utan tillsats (Red Line Waterremover) funkade inte, och då stod jag inomhus. I år hade jag båten på tomten och Red Line i tanken...inga problem. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser