Pontus_pf 3 Postad 22 Maj , 2012 Jag skrev detta i en gammal tråd, som dessutom var markerad som löst, där jag inte verkar få svar. Så jag försöker med en egen tråd. Jag har idag ett batteri på min Flipper 666 med Mercruiser-motor, och ska komplettera med ett förbrukarbatteri. Jag har ingen möjlighet att sära på förbrukarna från tändning osv vid instrumentpanelen och tänkte alltså lägga allt (förutom matning till startmotor) på det nya förbrukarbatteriet. Enligt ett svar i den andra tråden så ska tändningen ligga på startbatteriet, men det går ju som sagt inte. Jag tänkte då koppla enligt bilden. Se länk nedan för större format på bilden. Allt ligger alltså på förbrukarbatteri, och skulle det bli helt urladdat (lär inte hända så ofta) så kopplar man ihop batterierna med batteriväljaren så att man får kraft att dra relät till startmotorn (eftersom biltema-skiljerelät inte kan det förens generatorn börjat ladda). Funktion på batteriväljaren blir: 0 - Förbrukarbatteri bortkopplat. 1 - Normalläge, Förbrukare, tändning mm kopplade mot förbrukarbatteriet. 1 2 - Båda batterier matar allt (förbikoppling av skiljerelä samt nödstart om förbrukarbatteri är helt slut). 2 - Nödstart om förbrukarbatteri är helt slut (inte helt nödvändig). http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=h9z7h89hj7q1xys Ser ni någon nackdel med denna koppling? (jag har ritat en tråd för mycket på skiljerelät, behövs bara en plus). Kostar endast 350kr plus kabelstumparna, och ny brytare (batteriväljaren) vill jag ändå ha så att man kan tänga av båda batterierna helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Maj , 2012 Det låter konstigt att jag har ingen möjlighet att sära på förbrukarna från tändning osv vid instrumentpanelen . Båten har ju sin förbrukarkrets med matning till säkringscentralen och motorns sitt kablage. Jag tycker det låter krångligt med massa omkopplare, varför jag istället skulle överväga att helt enkelt ta med ett fulladdat reservbatteri samt startkablar för eventuell nödstart. Men var och en måste bli salig på sitt sätt och ditt förslag fungerar nog när du själv vet hur du skall sköta systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grovah 0 Postad 22 Maj , 2012 En enkel och relativt billig lösning är att alltid köra båda batterierna och skydda dom med en batterivakt isället. Har själv kört på två batterier med en Battery Brain, men det finns fler tillverkare att välja på. http://www.batterybrain.co.uk/productspage.php /Grovah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 22 Maj , 2012 Jag har 3 huvudsäkringar vid batteriet, en till wallas-värmaren, en som jag antar går bort till ratten (står manöver/main eller nåt) och en reserv. Den bort till ratten måste ju då gå till allt som sitter där, dvs, 12V-uttag, radio, belysning osv, och då även tändningsnyckel? Hur är det möjligt att dela upp detta menar du? Det går inte att dra några nya matningar då jag inte hittar någon bra väg att dra dessa (det tar stopp i röret där jag tror att de befintliga går). På vilket sätt är detta mer omkopplare än annars? En omkopplare till startbatter och en omkopplare/batteriväljare till förbrukarbatteri. Sen ett skiljerelä för auto-funktion. Jag vill absolut ha en omkopplare till startmotorns batter då jag varit med om saker som hängt sig på äldre båtar och bränt sönder startmotor. Obs, jag är medveten att det kan verka rörigt (därav ordet special i rubriken), men det borde väl fungera bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Maj , 2012 Jag vill inte argumentera mot dig om vad som är bäst för dig, men på dina frågor kan jag spekulera lite. Säkringen till värmaren är självklar och den skall normalt gå direkt från förbrukarbatteriet till värmaren och säledes inte kunna brytas av en huvudbrytare om det nu inte är värmarens reglermatning. Den som det står Main på, tror jag kan vara den som går till elcentralen för konsumtion. Kan nog kollas genom att du tar bort den säkringen och kollar att exempelvis lampan i ruffen och andra förbrukare inte fungerar. Jag tror att tändningslåset får sin matning via motorkablaget, dvs via den grova kabeln som går från batteriet till startmotorn och den grova kabeln till motorblocket på minussidan. Är det så bör motorn kunna startas och köras normalt när säkringen Main är borttagen. Då har du hittat förbrukarkretsens plusmatning. Sedan kan ju vissa förbrukare vara kopplade över tändningslåset, men det får kollas förbrukare för förbrukare när Mainsäkringen är borttagen. Har du inget kopplingsschema över elsystemet i båtens manual? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 Maj , 2012 Jag begrep mig inte riktigt på ditt kopplingsförslag Jag ger dig i stället 2 andra alternativ. 1. Köp en battari-omkopplare 0 eller 1 eller 2 eller 1 2 som du då hanterar helt manuellt, det är billigast. Använder batt 1 som allmänt förbrukarbatteri till allt, och kopplar en solcell till den dessutom. Använder batt 2 som reserv ständigt bortkopplat utom när du går för motor längre sträcka då ställer du omkopplaren i läge 1 2. (skulle batt 1 vara urladdat någon gång ställer du omkopplaren i batt 2 vid motorstart. (undvik att ha separerade batterier i hopkopplade annat än vid laddning) 2. Köp en sats med skiljeräla etc så har du kablar mm och kopplingschema. Typ den nedan så har du en bra automatisk separation som dessutom batteriövervakar så att du alltid har stöm kvar till motorstart, säkert och enkelt se bif länk http://www.benns.se/grundsats-1-p-21235-c-300.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 Maj , 2012 För att reda ut begreppen lite: Normalt sett kan man säga att båtar har två skilda elsystem. Man har motorns elsystem och sedan ett separat elsystem för övriga förbrukare. I motorns system ingår allt som har med motorn att göra så som tändning, powertrim, tändlås, mätare etc. Till detta används startbatteriet. I båtens system ingår alla förbrukare så som lanternor, belysning, värmare, kylskåp, 12-volts uttag etc.Till detta används förbrukarbanken. Det går utmärkt att köra en båt med endast motorns elsystem på samma sätt som det går att använda alla förbrukare utan att man har en motor i båten. (Detta lite förenklat uttryckt.) I vår båt har vi bara motorns elkrets ännu så länge eftersom jag ska totalrenovera hela elsystemet. Vi körde så förra sommaren och de enda förbrukare vi behövde, trimplan och länspump, var provisoriskt kopplade till motorns system. Jag tycker att det är viktigt att förstå att man har två system i båten för att inte blanda ihop begreppen. Dock är givetvis de två systemen sammankopplade via generatorn så att påstå att de är helt separata system är fel men när man är medveten om de två kretsarna blir det lättare att förstå elscheman. Om man t ex tittar på Skyllermarks schema så ser man att de helt har utelämnat motorkretsen eftersom den inte berörs av deras produkter för laddning. När det gäller huvudbrytare så finns det olika uppfattningar om ifall man ska ha det eller inte. Vill man ha brytare så skulle jag rekommendera att ha två stycken, en för förbrukarkretsen och en för motorkretsen, och då endast av/på-brytare. De där flervalsbrytarna är jag klart skeptisk mot, men det är högst personligt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 Maj , 2012 Jag delar uppfattningen att det kan vara bättre med 2 enkla brytare om man har en motorkrets och en övrig förbrukar krets. Det viktiga är att man inte kopplar ifrån batterierna med brytarna när motorn går och du har laddning från generatorn, Gör du det kan tex likriktarbryggan på generatorn brännas. Jag tycker däremot bestämt att man bör ha huvudströmbrytare till alla batterier. 1. I fall elsystemt får ett mindre överledningsfel eller du glömt på en radio eller lampa någonstans så slipper du få urladdade batterier när du skall ut nästa helg. 2. I fall du får kablagebrand någonstans så har du lättare att släcka eländet om du först kan bryta strömmen. Kanske ute på havet i kraftig sjögång, då är det kanske inte läge att krypa ner till batterierna i ett rykande inferno och försöka lossa kablarna från batteriet längst ner i stuvfacket eller i motorrummet. Sen kanske inte Skylermarks är den alra bästa lösningen, det finns säkert fler/andra alternativ. Men jag tror det kan finnas en fördel att köpa ett kitt om man ändå måste köpa allt som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 23 Maj , 2012 robert99: Visste inte att tändningen kanske går via motorkabeln, sådana fall behöver man ju inte vara orolig att förbrukarbatteriet blir urladdat, man kan ändå starta motorn. Eftersom jag ändå ska ha en brytare till mitt nya batteri kan jag ju dock fortfarande köra på batteriväljaren som brytare nr 2. Då behövs inga startkablar för att koppla ihop i nödfall osv, utan jag använder läge 0 och 1 i vanliga fall precis som en vanlig huvudbrytare. Sen om något batteri är slutkört så slår jag helt enkelt över till 1 2 istället för att ta fram startkablarna. Endast läge 2 på batteriväljaren känns överflödig men finns ju där ändå. Vet inte om Hasse_O förståd bättre av denna förklaring, men på detta sätt får jag automatisk styrning, men med möjlighet till manuell ihopkoppling om så önskas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 Maj , 2012 Herregud, säkringar för tusan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Maj , 2012 Ett elschema som ts eftersökte på annat ställe finns inte i maualen till 666 som är gemensam med 705 fast med olika beskrivningar. Däremot ett sk diagram med kontakterna F1-F9 samt bränsletank och inkoppling till motor. Säger inget i detta sammanhang. I fickan längst bak i boken finns en försäkran om överensstämmelse för fritidsbåt enl direktiv 94/25/EG och 2003/44/EG som du borde fått vid köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2012 Tidigare hade jag två förbrukningsbatteribankar i min båt och en omkopplare 1-1 2-2-0. Att det var så berodde på att batteribankarna stod på olika ställen i båten och var av olika typ och ålder. (plus starbatteri) Omkopplaren sitter infälld, åtkommlig i däckssalongen. Nu skall jag ha en stor förbrukningsbatteribank. Kommer att använda omkopplaren för att bryta strömmen till den stora elcentralen. Har en liten säkringshållare direkt på batteriet för länspump och värmare samt avsäkring av solcells- och batteriladdarkablarna. Läge 1 2 skall jag använda för att kunna koppla ihop förbrukningsbatteriet och startbatteriet utifall att. Kommer att göra en förregling med plombertråd, så att man kan koppla 1 eller 0, men spärrar märkbart för de övriga lägen. Dock inte värre än man i nödläge med handkraft kan dra av plombertråden och koppla ihop batterierna. Har gjort såna förregingar i andra sammanhang och det har fungerat bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 27 Maj , 2012 Jag skrotade batteriväljaren. I stället har jag startkablar med mig som jag kan koppla ihop batterierna med vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 28 Maj , 2012 Har man rätt mängd koncentrerad otur kan ju saker ta eld av en ström som är mindre än säkringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 28 Maj , 2012 Ja man kan skjuta sig själv också utan problem..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 1 Juni , 2012 Ja, ett blad har jag som visar vad säkringarna vid ratten går till. Är det automatsäkringar som man återställer genom att trycka in dem igen på gummit? Trodde först det var glasrörssäkringar bakom men det verkar inte var gjort för att man ska pilla bort gummit... Det är möjligt att jag har några direktiv-lappar (vet ej), men där står väl inget om elen...? Tänkte sätta upp schemat på länken nedan vid batteriutrymmet. Någon liten justering blir det kanske när jag varit i båten och tittat noggrannare på verkligheten. http://www.mediafire.com/?pj2znf21wbj6de8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser