Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Stefan72

Böldpest på Ryds 510 GTI

Rekommendera Poster

Hade fullt med små blåsor under vattenlinjen i gelcoaten på hela båten när den togs upp i höstas. Det är en Ryds 510 GTI årsmodell 2008 som legat i Mälaren hela tiden, och inte hittills bottenmålad. Blåsorna skall tydligen vara osmos eller böldpest eller plastpest, kärt barn verkar ha många namn. Har i vinter haft diskussion med Ryds och med försäkringsbolaget om detta men de tar inget ansvar eller får ingen ersättning. Så nu min fråga, har någon erfarenhet av detta, vem kan åtgärda och vad kostar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Ryds 510 -06 med samma fenomen som du beskriver. Men är du säker på att det är böldpest? I och med att skrovet är vakuuminjicerat så ska det knappast gå att få böldpest. I mitt fall blev jag inte klok på vad det var. Men båtbotten var liksom knottrig på ena sidan vid aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plastpest eller böldpest -- det jag läst så uppstår problemet gradvis och förvärras om båten tas upp sent på hösten så att skrovet inte hinner torka innan frosten ger frostsprängningar. Men dessa blåsor är inne i den glasfiberarmerade plasten. Och de är ganska stora, ofta flera centimeter.

Blåsor i gelcoaten -- de är väl väldigt små blåsor, för gelcoaten är ett tunt lager finish utanpå plastskrovet. Jag minns att det på några ställen blev områden med många väldigt små gropar (cirka 1 mm) i gelcoaten på vår Ryds 478. Jag antog att de berodde på slarv (luftblåsor) i gelcoaten. Dessa var lätta att fixa genom att fylla med ny gelcoat (finns att köpa med rätt färg från Ryds).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Inte så ovanligt på ryds tyvärr... Om det är plastpest märker du om du sticker hål på blåsorna. Luktar det väldigt starkt och fränt så har du plastpest vad jag har hört...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kommer det sig att varken Ryds eller försäkringsbolaget hjälper dig med detta? Är det konstaterat att det är böldpest? Jag menar båten är ju så pass ny att garantierna på skrovet måste gälla (5 år för Ryds om jag inte minns fel).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

så frågorna du ställer är alltså:

1, har någon erfarenhet av detta?

2, vem kan åtgärda?

3, vad kostar det?

--------------------------------------

1, är det ersättningen eller diskussioner med tredje part du syftar på. osmosis/böldpest/små blåsor under vattenlinjen?

2, se ovan

3, se ovan

mvh jonten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet en som har en 568 gti och han hade samma problem! Detta var ej böldpest utan fabrikationsfel. Han fick sin botten åtgärdad med att de slipade och la på 2 komponent. Båten är köpt i norrbotten och tuffat på i Kalix skärgård.

Senast ändrad av mrplasma | 22 maj 2012 | 22:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla kloka inlägg. Bifogar en bild på botten så kanske någon kan se vad det kan vara för något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en 06.a som fick samma problem efter 2 år. Då jag kontaktade Ryds hävdade de att det berodde på att båten inte var bottenmålad, och att alla nya båtar måste bottenmålas pga att den nya miljövänligare plasten är så känslig. Jag påpekade att det kanske var lägligt upplysa kunderna om det då. De ville inte visa nåt intresse av att hjälpa mig, så jag bytte in båten mot en annan. Tror inte jag äger nån fler Ryds, även om jag tycker båten var rätt okej övrigt

Senast ändrad av Stefanius | 23 maj 2012 | 18:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

men bottenfärg har väl ingen tätande funktion.

låter märkligt.....

mvh jonten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ska epoxibehandlas först. Funkar som fuktspärr och fäster bottenfärgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket dåligt av Ryds att mörka ett så alvarligt fel! Vad tror ni händer med dessa bubblor när det blir vinter! Dock har en del fått detta åtgärdat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha? Men Ryds hade ju vacuminjicerade skrov som därmed inte kan drabbas av böldpest, skrev du ju tidigare. ;-)

Köper de gelcoaten från Uzbekistan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stefan,

Ser att du i din sjöbod fortfarande skriver:
Ryds 18 GTS . Ny-06
En kanonbåt, helt enkelt..

... så problemet med blåsorna kan inte ha varit så allvarligt väl? Minns vagt att du skrivit i andra trådar om den båt du har nu, att du hade andra skäl att vilja byta båt.

Och påståendet samma problem verkar svårt att bevisa. Jag vet åtminstone inte om det jag upplevde och fixade var samma problem som TS fått på sin båt. TS har inte lagt in någon bild ännu vad jag kan se och inte svarat på hur stora blåsorna är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag kontaktade Ryds och haft diskussion med Ryds

Skriv gärna tydligare om ni har ringt och pratat med ansvariga på huvudkontoret i Småland, eller om ni har pratat med någon hos en återförsäljare som levererar Ryds-båtar. Min erfarenhet är att de var hjälpsamma och kunniga på huvudkontoret, medan återförsäljarens folk ibland hade dålig koll och gav felaktig information om min båtmodell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och förstora inte problemet i onödan.

Det kostade mig under 200 kronor att köpa en sats med extra gelcoat från Ryds. Om det är samma problem som för mig, så tog det som sagt max en timme att blanda de 2 komponenterna och spackla i groparna (många men väldigt små, på några ytor som en handflata ungefär under min båt). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt riktigt att jag bytte båt mest av andra anledningar. Jag var nöjd med båten i stort, och skrev i mina båtar under mitt första ägandeår. Det var efter andra säsongen jag upptäckte att det börjat komma blåsor, och även om du anser att det är lite jobb i ditt tycke så förväntar jag mig inte ens det då man köper en splitt ny båt för dyra pengar....För mig var det lätt att inte bry mig då jag ändå skulle byta, men jag skulle inte acceptera en sån sak annars. Nytt köper man för att slippa problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt köper man för att slippa problem. 

Jag håller med. Tyvärr blir man ofta besviken... De bilar jag köpt har alla haft något som strulat första året: en hade felmonterad servopump så att olja läckte och remmarna gnisslade, en hade elproblem så att centrallåset inte fungerade, en hade felmonterade högtalare till stereon...

Men TS båt var 3 år gammal i höstas och Stefanius 2 år gammal. Då brukar det börja dyka upp fler fel på bilar och det är väl inte konstigt att det gör det på båtar också. Så länge felen är billiga och ganska enkla att fixa så får man vara ganska nöjd, eller?

Finns ju trådar som handlar om värre problem än små blåsor. Minns ni han som köpte en ny båt där bensintanken började läcka? Eller han som upptäckte att botten på båten var konvex så att båten inte planade normalt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har genom åren insett att ny båt är allt annat än detsamma som problemfri båt oavsett märke. Ibland funderar man om man ens har kontrollerat båtens funktioner och dyl innan leverans. Skulle vara intressant veta felmarginalerna, för jag är tämligen övertygad om att det ofta blir tvister, reklamationer osv just vad gäller båtköp och då även vid nyköp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju tyvärr detsamma med en ny bil. Min senaste bil som jag köpte flong ny hade otroliga problem de första 2 åren,sen efter det har den rullat på helt utan problem, är nu inne på 5 året totalt. Tur att garantin finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...