kjellson 0 Postad 21 Maj , 2012 Efter några år av försummelse är det dags att göra en uppryckning av min trevliga Misil1:a, nr 87. Hon läcker in från däck! Förra året vid regn blir båda kojer blöta, ung. i höjd med ruffluckan. Dessutom över pentry (originalplacering). Har inhandlat biltemas sikaflex-variant men skulle behöva gå nån slags appliceringskurs, med nymålat däck vill jag att det ska bli snyggt och tätt - så tacksam för tips. Dels alltså var läckor brukar uppkomma samt appliceringsprinciper. Fråga: Är det noga med tätning till relingen (finishen är förskräcklig och låt gå för det i år, men kan det läcka in även från denna? Tacksam för träffsäkra svar från er med erfarenhet. Båten överlevde småbarnsåren med några skavsår, hoppas nu på en lyckad familjesegling i sommar. mvh, /kjellson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 22 Maj , 2012 Hej Kjellson, du har köpt min gamla båt. Jag hade henne i många år och har koll på det mesta. Tråkigt att höra att hon försummats, hoppas hon får den vård hon förtjänar. Misilen brukar kunna läcka i materialskarvar - kolla i övergången mellan ruff-däck, i hörnorna och kanterna på sittbrunnen. Jag hade emellanåt strul med otäta rutramar, det kan kanske förklara läckaget vid pentryt? Relingslisten är i mahogny och bultad genom däcket, det måste vara tätt där och den ska inte vara trären. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellson 0 Postad 22 Maj , 2012 Hej och tackar för infon, hur brukar du applicera? Med diskhandskar, spade eller egentillverkat verktyg? Minns nog fel där med 87:an, återkommer med rätt nummer, du hade väl inombordare (såg nån bild för längesedan på din båt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 22 Maj , 2012 Japp, jag hade inombordare, en liten Vire 7. Skulle nog rekommendera dig att demontera fönstren och lägga Sika om du ska få det tätt. Man kan fuska och maskera och lägga en sträng utanpå och få det ganska snyggt, men då håller det bara några månader (i bästa fall...). En mellan glas och rutram i underkant, en mellan trä och rutram i överkant. Maskeringstejp, sedan dra strängen så bra det går. Doppa fingret i lite lacknafta eller fotogen och dra ut strängen, ta bort tejpen. Ibland kan man behöva dra lätt med fingret igen efter tejpen är borttagen för att snygga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellson 0 Postad 22 Maj , 2012 Tackar för svar, det kommer säkert flera, ;-) PS. Du kanske ska ändra din signatur, klickar jag på misil1.tk kommer jag till ttp://cheapheadphonesnow.com/&_=1337674733 och Norton skriker. Senast ändrad av kjellson | 22 maj 2012 | 10:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 22 Maj , 2012 Bra, tack! Ändrat!!! Jävla skitsajt - får hoppas ändringen slår igenom snart... Senast ändrad av Peter_K | 22 maj 2012 | 11:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil 0 Postad 22 Maj , 2012 Hållit på tättat en misil utan väsentlig framgång, oklar läckage. Den småläckte dock enbart, vid extrem sjö. Inte vid spolning av däck eller regn. Tätade då alla genomföringar, byte tätningslist runt luckor samt tätade rutor. Min nuvarande är dock tät (hittills..) Vid lättare läckage är alltid karamellfärg i vatten en höjdare - lätt att spåra, ta bara ut ev tyg som kan färgas. Visserligen vattenlösligt men onödigt jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 22 Maj , 2012 Sikan löser du med aceton om du spiller och kladdar. Brukar doppa fingrarn i såpvatten när jag formar sikan, glöm inte att ta bort maskering innan det härdar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser