Gäst Postad 21 Maj , 2012 Idag har jag hängt över våra två dieslar, borstat bort lite rost och underhållsmålat med VP´ s illgröna färg - rätt kul faktiskt men det hade ju varit lite kuligare om man inte behövde vända ut och in på sig själv för att komma till. En sak som jag kom underfund med idag är att detta med motorer är rätt kul faktiskt. Jag försöker att identifiera följande detalj men har misslyckats trots sökning på VP-s sprängskisser. Det är en gummiklädd bälg med en arm som slutar i ett fäste i den detalj där avgasröret sitter i. Anledningen är att denna detalj saknas på BB motor men sitter där på SB. Motorn funkar utmärkt och uppvisar inga konstiga värden på något sätt; den bara snurrar och spinner som en tiger. Till och med en motornolla som jag inser att den borde göra någon skillnad? Senast ändrad av Seari | 21 maj 2012 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2012 Här kommer bilden igen med detaljen inringad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 21 Maj , 2012 Måhända http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-30-19542B.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2012 Jag är ärligt helt impad av din snabbhet. Vad som kvarstår att lösa är den stora frågan varför bägge motorerna går lika bra fast denna detalj saknas på den ene. What´ s the use of it? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 21 Maj , 2012 Manicken du menar är en aktuator som reglerar ett spjäll i avgaskröken och vars uppgift är att reglera avgasmottrycket på låga varv. Det har dock hänt att spjället har hängt sig halvvägs och orsakat effektförluster därför har man på senare motorer skippat detta helt och hållet. Vad jag har läst så har en del valt att ta bort spjället i efterhand och jag funderade på att göra det på min maskin i samband med mitt turbobyte, men tillslut valde jag att ha kvar spjället så länge det inte ställer till besvär. Det är ju lätt att testa att det inte kärvar, bara pröva för hand genom att dra i armen mellan spjäll och aktuator. //PeltO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2012 Stort tack för ditt svar! Ja vad ska man säga; bägge motorerna funkar fint, en med och en utan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser