iceman356 1 Postad 21 Maj , 2012 Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med att koppla in min generator. Jag har köpt Skyllermarks grundsats 2 samt nya kablar och allt är fördikopplat förutom genetatorn. Tidigare var det kopplat enligt bifogad bild. 1:an - gula kabeln från generatorn 2:an- blåa kabeln till batteri 3:an- står det motstånd på och går till huvudsäkringen som det ser ut. 4:an- Går till startmotorn 5:an- Går till Jord i blocket. Frågan är hur skall jag koppla nu ? Mycket tacksam för svar så att jag kan sjösätte snart //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 21 Maj , 2012 Så här ser generatorn ut nu när diodbryggan är borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Maj , 2012 Duktiga dom där kopparförsäljarna, ett ganska bra system byts ut mot ett som är lika bra. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 21 Maj , 2012 Hej, Så här skulle jag ha gjort. B - till blocket eller minus på batteribank B till start / start bank ( ) B till skyllermarks relä, som sedan kopplas vidare till bank 2 W, varvräknare D laddlampa/fältlindnings spänning via tändning 12v, vilket även skyllermarks reläts tillslag kopplas. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 22 Maj , 2012 Vad vet du om TS elsystem, huruvida det är bra eller inte och varför han bestämt sig för att byta till riktiga grejer? Att referera till en skiljediodslösning som ganska bra säger väl iofs en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Maj , 2012 Nu har jag inte sett om det är skiljediod men är det så och den gula är batterisense kan den ganska bra kopplingen bli mycket bra. Bara att dra ut den gula till förbrukningsbanken. Generatorn kompenserar då spänningsfallen över skiljedioderna och inget spänningsfall märks på batteripolerna. Det är så skiljedioder egentligen ska kopplas men det är sällan båtelektrikerna orkar dra iväg senseledaren och låter den sitta kvar på generatorplus. Därför har skiljedioder nedvärderats. Det är ju inte alla generatorer som har en senseledare heller. Då tappar man stinget i generatorn och därför har Skyllermarks fått sälja sitt relä och kopparledare med lite klass. Tjocka saker. Senast ändrad av forgus31 | 22 maj 2012 | 20:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Maj , 2012 Jag ville bara påpeka att man byter från ett system med vissa fördelar, som så riktigt forgus påpekar, till ett som inte är bättre, bara mer klirr i kassan för kopparförsäljarna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 22 Maj , 2012 Men ska 1:an sitta kvar som den var tidigare ? 3:an som tidigare ? 4:an till startmotorn som tidigare ? //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Maj , 2012 Jag skulle ha kollat att den gula verkligen är sense-ledaren. Då ska den sitta på den polsko på generatorn som går till plus på batteriet. Då känner alltså regulatorn på generatorns utspänning. Det är det normala när generatorn levereras. Den gula tar man då bort från polskon, förlänger den och kopplar den på förbrukningsbatteriet. Då kan du lämna tillbaka grejerna till Skyllermarks. Men det är hur jag skulle ha gjort. Det har väl sin tjusning med tjocka kablar kantänka. Det har ju de flesta skaffat sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 23 Maj , 2012 Men ska 4:an som gick till startmotorn fortfarande gå till startmotorn ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Maj , 2012 Jag skulle inte röra andra ledare än den gula. Det har väl fungerat tidigare hoppas jag och då får du ju inte ändra på något. Varför köpte du nya kablar? Jag antar att du hade för dålg laddning. Vilken laddspänning hade du framme vid batteriet? Det verkar som din generator har diodseparering i generatorn eftersom du har två batteriplus. Är det rätt uppfattat eller har du en separat batteriseparator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser