Gustavson 0 Postad 29 Maj , 2012 Bra poängterat angående säkerhet i bil! Det var jag som skrev detta efter att ha sammanblandat och blivit given felaktig information. Men, faktum är att dagens bilar är betydligt osäkrare ur den aspekten en gamla volvo 240 med 2mm plåtskal och gjutjärnsram. Så den är på väg att konverteras men och mer till en myt (beroenda av veteranbilsintresset). Vernon Cooray är professor vid Ångströmslaberatoriet i uppsala och leder forskningen om detta ämne i sverige och han menar på följande: Allt fler delar i dagens moderna bilkarosser görs i plast menar Vernon Cooray och därför blir bilkarossen inte lika säker mot åsknedslag. Men Cooray menar att trots att man har en bil där karossen är helt i metall så bör man ändå hellre stanna inne i sitt hus när det åskar än att springa ut i bilen. För om blixten slår ner i bilen kan tanken antändas och man kan också riskera att att få glassplitter över sig om rutorna spricker. Då är det tryggare i huset med eller utan åskledare. Cooray menar också att betydligt fler skulle klara sig från att träffas av blixten om man lärde sig att inte ta skydd under träd. Vad som dock är fakta är att 3,4 personer dödas av blixten i sverige årligen (17 pers varav 10-30% är dödliga, källa:http://ltarkiv.lakartidningen.se/2004/temp/PC2328) i trafiken dödas 2007 490 personer (källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nara-500-doda-i-trafiken-2007_732411.svd) Att man har 144ggr större chans att dö i bilen är kanske en statistisk anlening (och inte en teknisk) att fundera på sitt eget risktagande. Senast ändrad av Gustavson | 29 maj 2012 | 12:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Maj , 2012 Jag var just nere i båten som min närapå dagliga rutin. Passade på att kolla mastens elektriska förhållande till kölbultarna. Det var 3000Ohm. Troligen pga en stålbricka som rostat upp sig i storlek och nu tangerade mastfotens infästning. Det ska nog va ett gnistgap där egentligen. Men 3 kOhm kan man nog leva med annars går det nog att såga bort lite av den rostiga brickan. Sover gott även i åska med hustru som har en massa statistik bland alla övriga poänger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2012 Då har vi fyra bra åtgärder att ta till när åskan går: 1) jorda mast och stag, antingen permanent eller med startkablar. 2) parkera med marginal till kastvindar som vill trycka upp dig på land, ett par 3-5-8 meter ut från land 3) Häll upp en whisky 4) Ta fram en bra lärobok i statistik att slå blixten med om den inte begriper vilken liten sannolikhet den har att befinna sig just i din båt. Sedan; Njut av skådespelet! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Maj , 2012 En sopskyffel kan också fungera. Min mormor skyfflade med sopskyffeln ut vad jag gissar var en joniserad dammboll som susade runt i köket. Ut genom dörren försökte hon få den. Minns inte om hon lyckades men åskan slog strax därefter ner i järnspisen med en smäll. Det verkar som man bara kan parkera båten när åskan kommer. Det händer att vi har ett dygn till nästa kobbe så vi hoppas på statistiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 30 Maj , 2012 Mycket bra sammanfattat! Jag ber om ursekt om vissa av oss tenderar att grotta ner sig i ämnet fullständigt. Då är det bra med sånana som gallrar ut det relevanta i all irellevans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Maj , 2012 Gustavsson skrev bl.a: Jag ber om ursekt om vissa av oss tenderar att grotta ner sig i ämnet fullständigt Inte då, om alla ständigt tjatade om samma etablerade fakta om och om igen, var skulle nya idéer få plats? :-) I själva verket är det nog så att de som grottar ner sig, som ifrågasätter och undersöker är de som för saker framåt. Iaf i praktiskt kunskapsmässigt hänseende för oss båtägare.Själv har jag stor respekt för Tors hammare men kan faktiskt ändå sova gott i hamn m.h.a. av hörselskydd och rent av ett par pilsner om förtöjningen är säker. För vet jag med mig att jag i stunden gjort det som kan göras skyddsmässigt så är jag liksom inte längre är ansvarig? Oro eller sömnlöshet förbättrar ju ingenting. Men detta med att åstadkomma ett acceptabelt åskskydd som kan ge denna känsla av ansvarsbefrielse underlättas nog om man emellanåt grottar ner sig litet i detaljerna? Kan jag tycka. Senast ändrad av Thomas-1 | 30 maj 2012 | 16:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 30 Maj , 2012 Hur gör man ett åsksydd rent praktiskt? 1) Läs på om åskskydd (i mitt fall segelbåt) http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/blixtskydd.html 2) Bestäm hur seriös du ska vara, det permanenta åskskyddet gick direkt bort för min del. Jag gjorde följande konstruktion baserat på det jag läste och tyckte var lagom nivå för mig. 2.1) Min relingslist är i metall vilket verkade bra att utnytja genom att koppla samman den elektiskt i för och akter. På samma gång blev mantåget elektriskt sammankopplat, vet inte om det är någon fördel. 2.2) Bestämde att jag skulle ansluta masten längs däck med vanten och jorda allt i vattnet. 2.3) Besstämde mig för att ha jordkablar även i för och akterstag. 2.4) Insåg att babystaget slutade på däck vid ruffluckan precis ovanför förpikskojen. Verkade inte bra! 2.5) Insåg att min mast är stöttad med en metallstötta i ruffen ner till kölen, verkade bra. 3) Mät upp vad du behöver skaffa. Jag valde att bygga mitt åskskydd av plastöverdragen smidig stålvajer och lösa batteriklämmor. 3.1) Hopkoppling av relingslisten krävde 4 klämmor och 2 meter vajar. 3.2) Anslutning av masten till relingslist och jordning i vattnet krävde endast 9 meter vajer, inga klämmor. Jag lindar mitten av vajern ett varv runt masten, därefter ett var runt vanten på vardera sida och slutligen hänger jag ner den över relingslisten ner i vattnet. (Det är nog bra att skala bort plasten på de delar som hänger ner i vattnet, i övrigt tror jag blixten har förmåga att ränga igenom ett tunt plasthölje, men jag kanske ha fel.) 3.3) Jordkablar i för och akter kräver 8 meter vajer och två klämmor. 3.4) Babystaget tar jag bort vid åska. 3.5) Jag gjorde inga ansträngningar att ansluta masten elektriskt till stöttan i ruffen, jag tor det räcker med de elanslitningar som ändå går den vägen. 4) Bygg ihop ditt drömåskskydd innan åskan kommer. 5) Vid åska, montera skyddet och ta bort babystaget när åskan närmar sig (mindre än 10 sek mellan blixt och dunder). 6) Sov gott! Mackey PS Kul att få några synpunkter och kommentarer på det jag gjort, kanske onödigt att säga, det brukar ju komma som ett skott på MG. Senast ändrad av Mackey | 30 maj 2012 | 16:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Maj , 2012 Det skulle räcka mer än väl för mig att sova lugnt på min frivakt eller i hamn. Det gäller att efterlikna en täckt bil så bra det går. Det blir ju lite mer avkabbade stilen men riggens vajrar och mastens närapå jordning mot kölregionen får nog räknas som en Faradys bur av sportmodell. Sov lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Juni , 2012 Bara som bakgrund t diskussionen hur blixt bär sig åt: xxxx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_S 0 Postad 17 Juli , 2012 Har vart med om fler oskoväder till havs, men jag fick ett blixtnedslag i min båt under segling mellan Öland och Gotland en gång. Det där med 1 på 1000 kanske stämmer Det som hände vara att samtliga instrument slogs ut, VHF, plotter, AIS, vindmätare, belysning, lanternor, mm. Det var en otrolig smäll och en kraftig ljusbåge, men mer än så hände inte. Besättningen klarade sig helskinnad och motorn startade, kan bero på att min båt är utrustad med åskledare som löper ner i kölen från mastfoten. När jag kontrolerade masttoppen var VHF-antennen helt svart, precis som svart-oxiderad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Juli , 2012 Vi har också haft åsknedslag i två av våra båtar. Den ena låg på landström (med en annan familj i den). Inga åskledare ute och alla instrument inkopplade. Det nedslaget orskade totalskada på all elektronik men inget annat. Nedslag nummer två var i en vik på svaj med åskledarna ute och med instrumenten urkopplade. Där blev det ingen skada men en blåanlupen och något krokig antenn i masten. Vi kör alltså alltid med åskledare ute och elktroniken urkopplad vid åskrisk/åska, senast seglade vi genom åska i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser