Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
jisus

backspärr johnson 70 hk -80 utombordare?

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en ht-båt med johnson 70 hk- 80. När vi körde hem den så hade vi motorn uppfälld i transportläge. Vi fick upp motorn genom att manuellt lyfta den. Hydralik hjälper till när man lyfter. Min fråga är hur man sedan spärrar motorn när man kör i vattnet och tex ska backa...låser motorn själv tex hydraliken när man backar eller är det en manuell låsning? Det finns ingen maskinell tilt vad jag vet. Som det är nu är det bara att lyfta upp motorn med handkraft. Det är ju en ganska gammal motor så jag vet inte vilken automatik som finns... Jag ser att det hänger två lösa fjädrar på insidan när man fäller upp motorn så jag undrar om det saknas något för backspärren. jag kan lägga upp ett foto om det hjälper något

Tacksam för svar!!

Nybörjare med båt

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du bör ha en arm/spärr på höger sida av motorn/riggen som du kan fälla upp och ner. Den sitter strax över vattenlinjen.

Senast ändrad av gunny | 21 maj 2012 | 20:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en spak på vänster sida om man står bakom motorn. Det står tilt - run på den. Det är den som motorn stöder på i uppfält läge. Men jag kan inte se att den låser i nerfält läge jag misstänker att de två fjädrar som hänger och dinglar på insidan av riggen i uppfält läge ska sitta fast i något..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja 20 ser bekant ut. Men delarna 79, 81, 85 tycker jag saknas på min motor, fjädrarna  77, 89, 90

hänger och dinglar...var kan man få tag i delarna som saknas? Har du något bra tips? Bor i Stockholmsområdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det är som du fått svar på manuell tilt. Jag brukar i stort aldrig behöva använda låsningen, utan kör med den så att motorn kan slå upp ifall att man skulle gå på något. Sällan man behöver backa så pass så att motorn behöver spärras och då är det ändå bara knöligt/för sent att låsa manuellt...

Mvh

Senast ändrad av Knoparn | 22 maj 2012 | 12:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jo det verkar saknas en hel del..frågan är som ni säger om jag behöver dessa delar eller om det går att köra ändå?

Pratade med tidigare ägaren som har kört utan. Men det känns ändå som man skulle vilja ha det komplett.

Båten står på trailer på Lidingö ska försöka få en snabb genomgång av den innan den hamnar i sjön i nästa vecka.

Tack för tipset med böckerna!

/Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte min båt så var det tvärt om och det kändes inte alls bra, dvs motorn var låst hela tiden. Gick dock att lyfta motorn med spaken i ett mellanläge. Fick göra om staget på höger sida bakifrån så att det fick rätt längd...

Kan faktiskt inte minnas någongång hittills som jag har behövt att låsa motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På de Johnsonmotorer som jag haft förr vill jag minnas att tilltspärren gick i lås bara när backen las i och hindrade således inte motorn från att slå upp vid behov vid gång framåt, eller minns jag detta alldeles fel? Hm. Detta iallafall nämnt för att ev öka förståelsen för hur mekanismen med fjädrar etc är tänkt att funka, ifall det nu kan vara till nån ledning (hoppas nu inte det blev tvärtom).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du beskriver är ju så som det brukar vara uppbyggt, åtminstone på senare motorer. Jag har dock en 70hk Evinrude ifrån -79, som fungerar som beskrivet ovan. Den har ingen automatisk koppling mellan låsningen och back vxl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...