Welam 0 Postad 21 Maj , 2012 tjena jag har en ockelbo t16u med en yamaha 90hk 2takt från -92 som jag inte riktigt får upp i max varv nu gör den 30 knop precis enligt mätaren och varvar som mest 4800 när den är som mest ut trimmad, borde det inte kunna gå att få upp den till omkring 5300-5500 och några knop till ? det är nya stift på den och för övrigt går motorn klockrent tycker jag propellern som sitter på är en 13 1/4 X 17-K nån som har något bra förslag? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 21 Maj , 2012 Jarb kan betydligt mer än jag om detta, men skall försöka svara ändå. Vet inte utväxlingen på denna men tror att den är under 2:1, så propellern verkar rimlig för en toppfart runt 35 kn. Jag skulle därför tro att motorn inte lämnar full effekt, i så fall troligen beroende på att den är svältfödd. Kolla att spjällen öppnar fullt och försök lura i den mer oljeblandad bensin via förgasarportarna. Om du får en kortvarig förbättring, så vet du vad du skall leta efter. Du kan naturligtvis ocskå kolla max tändförställning. Tändstiften kan ha viss betydelse, men de skall vara riktigt dåliga för att vara den enda förklaringen. Senast ändrad av guestsson | 21 maj 2012 | 22:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Maj , 2012 Växlad 2:1, 17 tum på en 35 knops båt ger ofta rätt varv på denna snurra dvs 5500 rpm. Sätter 1 även på Guestssons övriga tips men det är ganska ovanligt att en snurra bara tappar varv utan andra symptom o hyss. Därför kan det nog va ide o titta lite på båten oxå, beväxt botten, hookat skrov, vatten i flytskum/dubbelbotten t ex.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 22 Maj , 2012 okej tack för svaren båten sjösattes igår och botten är ren och fin, enligt mig iaf antar jag får börja med att kolla spjällen och ev se om jag kan lura i den mer sås.. förresten en annan noob fråga, hur mycket törs man trimma ut igentligen? kanske är jag som är feg på det bara vad vet jag MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 Maj , 2012 Du kan trimma ut tills propellern börjar ta luft och sedan in lite därifrån. Styrningen börjar gå lätt, det hörs och varvet stiger. Ta det varligt i slutet av uttrimminingen. Men jag tror inte att du kan hitta ytterligare 5 kn den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Maj , 2012 Om du tar upp båten så Håll nåt långt o rakt längs med botten i aktern. Böjer skrovet av neråt i aktern är det hookat o det tar massa fart. Tvärtom är ovanligare men är lika illa. Skapar ett enormt sug neråt. Botten ska va spikrak. Sen har jag för mej det är rätt mycket skum i Ockelbos o är det surt blir det mycket extravikt. Går motorn helt perfekt förutom att du saknar fart/varv tror jag på nåt av ovan. Har du någon annan symptom på motorn än just brist på varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 23 Maj , 2012 jag tog en sväng i båten idag och provade att varva på neutralen och då varva den utan problem 5800, fast jag vet inte om man kan kolla så men det borde ju betyda att den är varvvillig. får kanske ta upp båten en sväng och kolla om skrovet är rakt, för den var ju ren och fin när jag la i den i måndags så kan ju inte var det som är felet. båten plockades isär för några år sen för totalrust men det klart det kan ju vara vatten i flytskumet eller hookatskrov för det. jag kan inte tycka mig hitta några andra sympton på motorn men jag är heller inte så kunning jag har en propeller liggandes som man kan ställa stigning på man kanske skulle prova med den och ställa ner stigningen till kanske 15-16 dock har ju den fyra blad ? tack för alla tips MVH Senast ändrad av Welam | 23 maj 2012 | 18:12 Senast ändrad av Welam | 23 maj 2012 | 18:13 Senast ändrad av Welam | 23 maj 2012 | 18:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 8 Juni , 2012 Att motorn varvar obalastad säger i princip ingenting om hur den funkar. Motorn varvar aldeles för lite och jag är övertygad om att det beror på något annat än propellerstigningen. Genom att minska stigningen angriper du symptomet, men inte problemet. Med 90 hk på denna lila båt skall toppfarten vara klart över 30 kn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Juni , 2012 Dom där plastpropparna brukar prestera extremt dåligt på lite större snurror men visst kan du prova.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Juni , 2012 Kolla botten o om den är OK så ska jag leda dej genom en felsökning map på om motorn lämnar full effekt. Du kan redan nu börja med att fälla reglaget med kåpan av o motorn stopp o se om du får full öppning på spjällen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 20 Juni , 2012 fan är ju så dålig på sånt här, men det går ju en arm som länkar ihop alla förgasare sen är det ju en arm från den och den går emot en klack eller vad man ska säga så den kan inte komma längre när man har fullgas sen om det är så man kollar vet jag inte ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 Juni , 2012 Skruva bort flamskyddet/insugningsljuddämparen som sitter framför, för om, förgasarna så att du kan se in i förgasarhalsarna. Skicka sen handtaget i botten o se så spjällen öppnar fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 24 Juni , 2012 japp spjällen öppnar fullt, tittar man in i dem så ligger den där plattan helt vågrätt vilket borde betyda att dem inte kan öppna mer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 26 Juni , 2012 Var ner idag till båten och prova att köra motorn på en cylinder i taget och det gick, kanske att den gick lite lite hackigare på den översta cylindern men det var knappt märkbart. Ska nog göra ett komp test och se så dem ligger ungefär lika. Vad kan det annars vara, bränslefilter? Skit i förgasarna ? Bensinpump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 26 Juni , 2012 har nu även kollat bränslefiltret vilket det var obetydligt lite skit i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 Juni , 2012 Komptest är en bra idé och är en av de saker jag tänkte på vad gällde o kolla om motorn lämnar ful effekt. De saker du räknar upp brukar normalt ge andra symptom än att det bara fattas toppvarv, men visst allt är värt att kolla. Har du kollat båten..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 27 Juni , 2012 gjorde kompprov idag och fick ungefär 8 bar på alla tre ? har inte tänkt på att kolla stiften tidigare men upptäckte idag att dem var väldigt oljiga på elektroderna ? provade att sätta på den fyrbladiga propellern med 15 i stigning då varva den 5000 prick men tappa mycket fart, upptäckte på stål proppen att den troligtvis fått sig en smäll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 27 Juni , 2012 en bild på den skadade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 27 Juni , 2012 och en på en av dem som ser hela ut, lite skillnad är det men vet inte hur mycket det kan göra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 29 Juni , 2012 Efter rengöring av stiften går den klockrent på tomgången, bättre än innan. kan det var att den ger för mycket olja eller att den får för dålig gnista? kablar spolar mm.. kan det göra att den tappar varv ? har kört på biltema olja förut men nu har jag bytt till okq8 marin tt, ska man kanske ha ännu bättre olja ? tänkte om det kan vara nå med att fulolja inte tänder lika bra som bättre olja ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 29 Juni , 2012 Ja kör på biltemas 2-takt olja och de funkar fint. Tändstiften kostar typ 30kr/st på ebay. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Juni , 2012 Justering av oljepump på bilden.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 2 Juli , 2012 har justera oljepumpen nu, får se om det blir nå bättre.. gav kanske anningen mer än den ska armen som går till vad jag tror är nån slags CDI box är sned, se bild. Kan det vara som det ska eller har den fått sig en smäll ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Juli , 2012 Den är till TPSen, spjällägesgivaren, och den ser helt klart sned ut, om det spelar nån roll? Tja vem vet. Mät CC-måttet på den. Jag skrev tidigare att jag skulle leda dej genom en felsökning med avseende på om motorn gav full effekt. Ett led i detta är bl a att kolla om motorn är i synk i alla leder för tändning, förgasare och oljepump. Men det är väldigt sällan sånt här ändrar sej så till den grad att motorn tappar massa effekt men ändå går riktigt. Därför tycker jag inte att det är särskilt meningsfullt att göra detta förrän du tagit en titt på båtens botten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 2 Juli , 2012 Tack jarb! Botten ska undersökas under morgondagen, återkommer imorgon kväll med svar MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 3 Juli , 2012 har nu kollat botten, den är rak och rund kölen ända till sista 30-40cm då avtar det runda till rak form och blir samtidigt att luta uppåt 2-3 cm. svårt att förklara så bifogar en bild från när den renoverades och ligger upp och ner där du ser hur kölen går från rund form till rak längstbak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Juli , 2012 Det som är intressant är om skrovet är hookat, dvs böjer av neråt i akterkant. Lägg nåt rakt och långt längs med botten. Lyser det igenom på mitten så är skrovet hookat, lyser det iändarna är det saggat. Ett saggat skrov är väldigt ovanligt men ett sånt skrov suger fast sej i vattnet och går inte o få fart på. Ett hookat skrov överplanar duktigt i o med att hooken fungerar som ett enormt trimplan. Förstår jag dej rätt har du en hook på 2-3 cm. Om så är fallet lär du nog få väldigt svårt att få nån fart över 30 knop. Byt propp så motorn varvar rätt o var nöjd med att du har en ax-snabb båt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Welam 0 Postad 3 Juli , 2012 antar att jag har ett saggat skrov då jag har en glipa längst bak på 2-3 cm men varför är det så att kölen slutar att vara rund längst bak och övergår till plan form ? för det är ju därför den blir att glipa längst bak, glipan börjar ju precis där formen ändrar sig det som är konstigt är ju att den förra ägaren har åkt 33kn med propulsen och varvart 5300 för bara ett år sen vad ska man proppa den med tror du ?? tack för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2012 Det är inte själva kölpartiet som är intressant utan hela ytan, kolla på flera ställen. Man hade lite exprimentlusta vad gällde bottnarna på 70-talet och ditt kölparti är väl ett försök att få till en åkskida ala racerbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser