Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
cefiro68

bensinförbrukning segelbåt

Rekommendera Poster

Jag kommer att gå en längre sträcka med segelbåten, för motor. Därför undrar jag hur mycket bensin jag ska räkna med? Båten är 8 m lång och väger 2 ton, motorn är en utombordare på 8 hk /Calle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre? Det beror väl på faktorer som om det är en fyrtakt eller tvåtakt? Hur fort du tänker ta dig fram, hur långt det är? Min 10 hk fyrtaktare drar ungefär 4,5 liter i timmen på fullgas och 7 knop, båten väger ungefär 1700 kg tom.

post-10016814-1394237077,5591_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Då drar din 0,65/Nm ungefär. Bra då har jag något att gå på. /Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 2-takts 9.9HK drar cirka 3l/h i ~5 knop. Båten väger ca 2.2 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tvåtaktare drar ca halva sitt hästkraftsantal i liter/ tim på fullgas. Sålunda en 9,9HKr drar ca 5 liter /tim på fullgas.

Drar man av gasen drar den givetvis mindre och låter inte lika illa och det kan man utnyttja på segelbåt som går relativt fort med reducerad effekt förutsatt att det inte är motvind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är en tvåtaktare är i sig inget som påverkar bensinförbrukningen. Viktigt bara att man kör tvåtaktaren på optimalt varvtal som kan vara svårt att veta. Tvåtaktare är smalbandiga, fyrtaktare är mera bredbandiga och tål att köras på varvtal en bit ifrån det optimala utan att verkningsgraden drastiskt försämras.

Ovan är för övrigt en del av förklaringen till myten att tvåtaktare skulle vara miljöovänliga. Hälften av bränslet åker ut i havet och liknande knasluvsuttalanden(och efterföljande förbud -såklart!) springer därur.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad du än gör glöm inte att ta hänsyn till vindriktning, vindstyrka och motsjö. Utan att veta exakt får du nog dubbla, kanske tredubbla förbrukningen i stark motsjö. Det surplar bara till och man kommer ingenstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Den drog ca. 0,6 utan vågor och vind (körde göta kanal). Så bensinen räckte. /Calle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...