Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
allure

Bogpropeller röret sticker utanför skrovet på min fabriksmonterade bogpropeller, skall det vara så?

Rekommendera Poster

När jag tittade runt bland mina båtgrannar på vinterplatsen så är min bogpropeller lite annorlunda monterad är övriga. Det är som att röret sticker ut någon centimeter i den främre delen, emdan bakre delen är jämns längs skrovsidan. Min fråga är om detta har någon betydelse positivt eller negativt. Jag tänker på att det möjligtvis skulle vara negativt för i övrigt strömlinjeformade skrovet vid framdrivning. Vid hög fart så är nog bogpropellern ändå ovan vattenlinjen, men i andra farter?

Är den slarvigt monterad, eller finns det andra alternativ till att den inte avslutas jämns med skrovet? Se bifogad bild.

post-10014300-1394237076,3498_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är nån särskild skillnad i vattenmotstånd på att ha litegrann som sticker ut, och att bara ha det vanliga hålet i skrovet. Däremot ser det ju lite lustigt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hörde nån gång att det skall va på det sättet av någon anledning. Motiveringen kommer jag inte ihåg. har för mig att det hade med vattenströming att göra. Så om det stämmer är det gjort efter alla konstens regler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara positivt att ha ett sådant utstick på din båttyp, eftersom fören är kilformad lurar man vattenströmmarna att det är ett hål där.
Om du inte hade haft den där utbuktningen skulle rörets baksida bromsa båten något.

På en del båtar har man istället en inbuktning i skrovet bakom röret, vattnet skall ju följa skrovet och därför får man anpassa utbuktningen eller inbuktningens storlek till skrovets form. Så på en båt kan det krävas en stor utbuktning medans en annan bara har en liten.

//PeltO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...