Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Maj , 2012 Jag har som som uppdrag att utreda om vi kan larma slip området . Har några frågor till er som har larmat på varvsområdet .... När larm går , får medlemmar den info eller bara vaktbolag? Det lär bli en del falsklarm , hur undviker man att vaktbolagen åker på bomkörningar ? Trist att betala flera tusen var gång ..! Vi fundrar på att vid larm skicka ett mail till samtliga medlemmar ! Lite praktiskt , Hur undviker man att folk glömmer larma när man är sist ut ? Frågorna kommer bli många , så är dt någon som vill fylla på med lite erfarenhet ? Gärna sånt som inte funkar bra , så vi slipper göra misstagen andra kanske redan gjort ....tusen tack till er som vill hjälpa oss i ämnet ! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 21 Maj , 2012 Tjena, Jag har inte några svar på dina frågor men även vår klubb står inför en hel del förändringar till nästa höst så jag följer denna tråd med intresse. Vilken klubb tillhör du? Jag är engagerad i Rörstrandsbåtklubb. /Jonas Senast ändrad av jonke_66 | 21 maj 2012 | 11:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 Maj , 2012 Hur har ni tänkt - rörelsevakter? Det betyder ju att varje gång en mås landar på planen går larmet. Tillägg, googlade lite. Tydligen finns det detektorer som klarar det, inga problem alltså. Däremot började jag funder på, hur säkerställer man att man inte larmar in någon? Man måste kanske ha något system med taggar där man loggar in och loggar ut vid passage, sedan håller systemet koll på om någon är inloggad. Efter en tidsperiod - säg 12 timmar? - loggas man ut automatiskt. När ingen är inloggad är larmet på. Senast ändrad av Peter_K | 21 maj 2012 | 13:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Maj , 2012 Här i krokarna har jag inte sett en enda klubb som har larmat på området. Klubblokaler osv, javisst. En del båthus också, men själva området är (sällan eller) aldrig larmat. Jag kan alltså inte komma med några praktiska råd eller erfarenheter men istället dök ett par frågor upp i huvet 1) Har ni verkligen så stora problem med stölder under icke-vaktsäsong att det befogar att larma området? Under vaktsäsongen borde det väl rimligen inte behövas alls? Ställer frågan eftersom jag inte upplever problemen häromkring (Norra Vänern) så stora att man tycker sig behöva larm utomhus. 2) Att larma är möjligen inte så jäkla dyrt nuförtiden, men att effektivt larma utonmhus, med så många oberäkneliga faktorer att ta med i beräkningen, (tänker djur av olika slag, fladdrande presenningar, nerblåsta trädgrenar, rena sabotagelarm a´ la´ busstreck för skojs skull osv osv) verkar nog kunna uppnå en icke föraktlig summa pengar, spec om man inkluderar utryckningar från larmföretaget. En privatutryckning av x antal (om inte alla tänker nån annan tar det? av alla medlemmar som fått ett larm-SMS känns åtminstone i mina ögon bara lite ineffektivt. 3) Hur löser man det praktiskt även om man använder taggar när nån anländer sjövägen. man kan ju knappast ha kortläsare vid varje brygga. Och man kan knappast begära att någon som kommer iland efter en lång dags segling ska springa som en skållad hare utan att förtöja osv upp till inpasseringen för att logga in. Eller tidsfördröjningarna.. Om man loggar in kl säg... 22 med avsikt att övernatta i båten så kan det ju ställa till en del förtret? 4) Spånar lite här nu, sorry: Vet inte hur stor klubb ni har och hur det skulle fungera i praktiken men vore det nte ett alternativ, om nu problemet är såpass stort, att larma varje enskild båt med ex.vis Red Knows eller liknande? Borde väl kunna kapa inköpspriset hyfsat mycket om ett antal hundra båtägare går ihop. Edit: Det man inte har i huvet får man ha i fingrarna... La till en fråga Senast ändrad av KillerBoo | 21 maj 2012 | 13:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Maj , 2012 Man måste kanske ha något system med taggar där man loggar in och loggar ut vid passage, sedan håller systemet koll på om någon är inloggad. Efter en tidsperiod - säg 12 timmar? - loggas man ut automatiskt. Problemet här blir ju att om du blandar in ett par, tre medlemmar vars ankomsttider kanske diffar ett par timmar så är larmet inte på på hela dygnet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 Maj , 2012 För tydlighetens skull - jag tolkade varvsområdet som uppläggningsplatsen, det vid vattnet kallar jag hamnen, men jag kanske har fel? Har jag fel (...vilket händer då och då...) håller jag helt med KillerBoo om problem med övernattningar, sjövägen och taggar på bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 Maj , 2012 Min tanke var att man måste logga ut när man åker, den automatiska urloggningen var bara en säkerhetsspärr ifall någon missar att logga ut. Åter igen - talar vi om uppläggningsplatsen kan man ju stå och vårmecka en halv dag, och då behöver tiden vara ganska lång. Någon form av varningssignal/ljus borde vara på sin plats vid pålarmning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Maj , 2012 Aaaaaahhhhh... jag kanske skulle varit mer observant själv.. Kan ha att göra med att de hamnar jag legat i inte sjort nån skillnad på kranområde, uppläggningsområde, bryggområde osv. Här är helt enkelt hamnen Hamnen el möjligen Klubben Ytterst sällan kallar man det för varv eller annat, om det inte finns båtbyggeri el liknande. Så, troligen är det din tolkning som är den rätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Maj , 2012 Jo, jag förstod hur du menade. Min tanke var bara (lite beroende på hur många medlemmar de har) att av kanske 500 medlemmar så finns månne 20 på plats any given day. Att då 2 ska glömma logga ut är kanske inte helt otroligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Maj , 2012 Vi vill kunna ha larmat from första upptagningen fram till sista sjösättning ! Larma bara på öppna ytor runt båtar på plan . Klubben ser ut som en hästsko i sin form med ytterväggar . Öppet bara mot vattnet och där finns bara sjösättningsbryggor , mao ingen tillströmning av medlemmar den vägen . Bryggor har vi på annat håll . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 Maj , 2012 Hur är det med mastkran? Finns den vid sjösättningsbryggan? Anta att man ska masta av efter första upptagningen, då kommer man ju med båten sjövägen och larmet är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 21 Maj , 2012 Larm på grinden som triggas om den inte öppnats på rätt sätt, dvs med nyckel? Då måste man ta sjövägen för att ta med sig stöldgodset? Eller rörelselarm med videoövervakning som kan förhindra obefogade utryckningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser