dynaflux 12 Postad 20 Maj , 2012 Hur vet jag om min AQ115 är en A, B eller C? Skulle köpa tändfördelare idag och det visade sig att de använt olika tändfördelare på dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 21 Maj , 2012 Här är sida där du kan se olika modeller. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7736850.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 21 Maj , 2012 Den sidan är nästan helt oanvändbar för att försöka identifiera en AQ115A/B/C. I de fall där det är olika ritningar för modellerna ser jag ingen som helst skillnad på dem. Förresten, AQ115C, är det den som kallas BB115C? Är AQ115x samma som BB115x (för x=A/B/C)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 21 Maj , 2012 Bra sida men svårt att identifiera med hjälp av den. En följdfråga: finns det suffix för både motorn och drevet? Jag vet att jag har ett 100A-drev; är det då också en A-motor, alltså: gäller suffixet för hela paketet eller tillverkades det exv. A-motor med B-drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 21 Maj , 2012 Drev och motor uppgraderades inte samtidigt. Åtminstone har 100B-drevet sålts tillsammans med både AQ115A och AQ115B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 21 Maj , 2012 Ok. Men kan jag utgå från att det är en A-motor om jag har ett A-drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 21 Maj , 2012 Om det funkar som jag tror så, ja (med reservation för att jag är ute och cyklar). Om både drev och motor bytte modell rakt av (t.ex. så att när AQ115B kom, så slutade AQ115A att säljas), så borde alla 100A-drev sitta ihop med AQ115A-motorer, och alla AQ115B-motorer sitta ihop med 100B-drev, medan A-motorer och B-drev kan vara med vilket som. Jag tittade närmare på typplåten på min motor, och där står AQ 115 A/100. Det borde ju luta åt att det är en AQ115A-motor (om det inte betyder en AQ 115-motor på ett A/100-drev). Drevet lär enligt sägnen vara ett 100B (kort oljesticka och knutkors). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 21 Maj , 2012 Hittade typskylten som säger att det är en AQ115A/100. Visste inte att det fanns typskylt, i så fall hade jag letat efter den direkt. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 22 Maj , 2012 Det är en sak som gör mig lite misstänksam, och det är att beteckningen AQ115A borde vara en efterhandskonstruktion. Då motorn tillverkades hette den kanske bara AQ115, och först när B-varianten kom till började man kalla den ursprungliga för A. Och detta är ett långskott, men det är ju isåfall möjligt att A/100 syftar på drevet (utan att säga om det är ett 100A eller 100B, bara ett aquamatic 100), motorn heter bara AQ115, och den sista bokstaven står inte med på plåten. Om nån kunde emotsäga detta med en typplåt från en AQ115B som säger AQ 115 B/100 vore det förträffligt. Dessutom, vet nån vad det är för skillnader på motorerna så man vet vad man ska se upp med då man letar reservdelar? De tillgängliga sprängskisserna är ju rätt svåröverskådliga i det avseendet, och letar man begagnat vet man inte alltid om man köper från A eller B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30-06 0 Postad 22 Maj , 2012 Hej, En sida med information om AQ motorer. http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/VP2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 22 Maj , 2012 Hmm, AQ115A med 100A som jag är helt säker på att jag har finns inte med i listan.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 22 Maj , 2012 Skulle kunna vara en rimlig förklaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 22 Maj , 2012 Den listan gör mig också lite fundersam. Den säger att AQ115A/100B tillverkades 1968-1969, men min båt ska vara tillverkad 1977 (en av de sista Folkparca-båtarna). Jag kan förstå om man har motorer tillverkade ett par år innan, men 8-9 år gamla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 22 Maj , 2012 Funderade också på det. Min ska vara tillverkad 1969-70 (och kanske tidigare eftersom den har 100A som inte finns med i förteckningen). Originalmanualen som följer med är från 1972, båten är troligen byggd 1974. Kan ju vara så att det blev några års eftersläpning om de först stod hos Volvo-Penta och sedan kanske även hos båttillverkaren. Fast det kan ju inte riktigt förklara det stora glappet i ditt fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser