Hency 0 Postad 20 Maj , 2012 Hej, Skulle vilja be er alla forumläsare, att ni ber era båtkamrater ta det lite lugnt när dom åker förbi en hamn den här tiden på året. Vi är många som skruvar med båtarna och får stora problem när det kommer svallvågor i hamnen. Dra aldrig upp svall när du åker förbi en mastkran. Vågor vid fel tidpunkt under en påmastning kan skapa allvarliga klämskador. Senast i dag såg jag en omastad segelbåt dra upp stora svall när han körde förbi två mastkranar inom 50 meter. Så det är inte bara motorbåtsägare som inte vet hur mycket som kan gå sönder vid en mastkran. Nöjd dig inte med att du kör i 5 knop. Titta bakom dig. Dra aldrig upp svallvågor när du åker förbi en båthamn nu på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Maj , 2012 Håller fullständigt med - fast inte bara vid mastkranar. Senast ändrad av toaen | 21 maj 2012 | 13:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2012 Klokt inlägg, något att fundera över... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 21 Maj , 2012 Kan inte annat än hålla med. Ligger själv i en hamn med sjömack som tidvis utnyttjas flitigt. Fick en gång kaffekoppen i knäet. Inte lika allvarligt som en mastkran men det brändes som fa..och var högst irriterande. Senast ändrad av blondbella | 21 maj 2012 | 19:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 21 Maj , 2012 Det gäller inte bara på våren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 21 Maj , 2012 Kommer att tänka på när vi för några år sedan låg i Furusunds gästhamn. Vi trodde det skulle bli lite problem med svall etc efter Finlandsfärjorna som går alldeles utanför men det visade sig inte vara några problem. Däremot så körde många ortsbor in till den intilliggande sjömacken med alldeles för hög fart med brutala vågor som följd. Fick rädda såväl koppar som andra saker från att kastas i durken. Så, det är inte bara vid denna tid på året som man bör ta det lugnt. Jag tycker att jag ofta har tid att köra långsamt, speciellt om det inte är så hög sjö vilket ibland kan göra att jag kör fortare i min halvplanande båt som drar upp mycket svall vid maxfart men som bara drar lite svall under 7 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 Maj , 2012 Visst, köra hänsynsfullt året om, men jag håller med TS, vid påmastningarnas tid krävs det inte mycket för att skada sig, en eloge till denna tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 Maj , 2012 Så sant som det var sagt, håller med fullt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hency 0 Postad 22 Maj , 2012 Bump för att nå lite fler läsare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Maj , 2012 Dessvärre läser väl de som bäst behöver uppmaningen aldrig båt på maringuiden - eller!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 23 Maj , 2012 Och släpp häckvågen! Det räcker inte att bara dra ner lite. Slå av nästan helt så att häckvågen kommer ikapp och förbi. Sen kan man dra på igen, till lagom svallfri fart. På så vis kan man köra fortare med mindre svall. Tyvärr väldigt få fritidsskeppare som fattat detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 23 Maj , 2012 toaen, menar du att motorbåten på bilden inte får köra som den gör? Jag ser inget fel, vad tänker du på? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 23 Maj , 2012 Ja inte är det vackert med kylskåpen som plöjer genom sjön. Har man inte råd att dra upp båten i plan kan man köpa en båt man har råd med istället. Oftast verkar ägarna(?) fullständigt oförstående om vad som händer bakom båten. Senast ändrad av coppertail | 23 maj 2012 | 21:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Maj , 2012 Vi lever i ett fritt land och motorbåtsköraren får göra precis som han vill och han bryter kanske inte mot någon lag, men mot det som jag kallar gott sjömanskap. Motorbåten går alldeles för nära den andra båten samtidigt som den river upp en stor våg. Man skulle haft en videofilm på den händelsen, som bara är en i mängden. Nu blev det bara en bild. Många motorbåtskörare skiter fullständigt vad som händer i deras kölvatten. Det finns några seglare som gör det också. Visst jag har en båt som klara betydligt mycket mer än en sån våg, men det blir ju som man stängde av bränsletillförseln till motorbåtar var 5;e minut plus en massa onödigt gungande, som jag inte tycker är trevligt. Jag har haft en mycket possitiv upplevelse. Försommaren 2004 hämtade vi våran nygamla båt i Kåge, strax norr om Skellefteå och seglade nörröver innan vi vände hemmåt. På väg upp mot Luleå kom en av kustbevakningens båtar i kapp oss. Jag såg att hon rev upp en förfärlig massa sjö, men man är ju van att va i närheten av motorbåtar som kör som stollar. Precis i rätt ögonblick sänkte Kbv farten och gick förbi oss med endast några få knop, så vi slapp skvallpet. När de passerat oss så drog de på igen. Det tyckte jag var strongt fast det inte hade spelat oss nån roll om vi fått lite medsjö på oss. Visst - jag har också gjort tabbar. Det finns en som jag skäms för fortfarande - fast det i det närmaste är 40 år sen. Senast ändrad av toaen | 23 maj 2012 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 23 Maj , 2012 Kloka ord. Jag tänkte på det i dag när jag skruvade fast ett motorfäste på badbryggan. Hoppas, hoppas, hoppas att ingen kommer in med en stor bölja för då kommer jag att tappa både skruvar och hylsnyckel. Och si det kom ingen .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Maj , 2012 Det finns seglare som uppvisar grymt dåligt sjömansskap i sin hantering av sin båt - dessa finns på alla båtar; motor som segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2012 Hur myce svallvågor gör dom - eller kan du precisera vari det dåliga sjömanskapet består? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Maj , 2012 Spelar ingen roll om vilken båttyp de har, eller fordon eller annat. Jämför med idioter som sitter i bil med moboltelefon och skiter i övriga, eller ska ligga i mitten på vägen för de har faktiskt betalat vägtrafiksskatt. Eller om man innehar en BMW eller Audi inte kan ligga bakom andra bilar. Och de med båt som inte bryr sig om svall. Rekordet innehas fortfarande av KBV som förra året i hög fart passerade innomskärs i relativt hög fart med stor båt och ett fördjävligt svall efter. Trodde det var allvar tills jag fick se följebåten som troligen filmade deras framfart. Glad att jag bytt ankare från min gamla dragg till ett som riktigt sätter sig i leran. Annars hade den sommaren varit över när det gäller båtliv. Nej man förstöjjer inte för storm när man ligger så långt innomskärs och långt från ordinarie farleder samt bara ska ligga där under dagen. Visst kan man irritera sig på segelbåtar som envisas med att kryssa i smalare passager trotts tät trafik eller de med större motorbåtar som drar upp stora svall när de envisas med att köra lite för fort i hastighetsbegränsade områden. Men de som verkligen ska visa gott föredömme är högst upp på min skamlista. En gång är ingen gån kan man tycka men de har även gjort en film då de i en Cobra kört i 40 blås genom sotenkanalen och ändå gick fria. Men åter till rubriken lugnt förbi hamnarna nja flertalet gånger sett polisbåtar dra på för fullt direkt när de lämnat hamnens hastighetsbergänsade område för att med relativt hög fart gå ut på ICKE utryckningar och deras större båtar gräver enorma svall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2012 Även om jag har en possitiv upplevelse av kustbevakningen i Luleå, så har jag en mycket negativ upplevelse av kustbevakningsbåten från Kungshamn. De körde tätt förbi min akter med en väldig fart och rev upp en saftig sjö. Detta hände vid sydvästra udden på Kleven, Smögen. Sen gick de in och la sig vid sin ordinarie på Guleskär i Kungshamn. Styvt en distansminut från omkörningen. De hade väl brått hem. Hade det varit skarpt läge hade det ju inte spelat mig nån roll. Både jag och båten klarar av sånt, men det kunde ju varit någon annan än jag. Tror aldrig jag skällt så mycket på nån som när jag gick förbi kustbevakningsbåten på väg in till min plats inne i Gravarnes hamn. Fast det är preskiberat nu, men vissa saker glömmer man aldrig. Det var nån gång runt 1980. Den oranga linjen är ungefär hur KBV körde. Fast lite rakare. Det är svårt att rita på frihand. Jag gick samma väg. Senast ändrad av toaen | 24 maj 2012 | 07:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 24 Maj , 2012 ABSOLUT! Seglare som går för motor, men ändå tror att sjövägsreglerna gäller som om de seglade till exempel. Dessutom är de av någon anledning alltid på fel sida i leden. Jag tar mig, som ni märker, friheten att sparka åt alla håll, eftersom jag är både seglare och motorbåtsägare. ;-) Ibland plöjer jag runt med diverse arbetsfartyg i skärgårdarna. Ofta drar dessa hiskeliga svall. Under lågsäsong för fritidsbåtar kan man kosta på sig att köra riktigt snyggt och dra av för seglare osv, men i semestertider blir det tyvärr ogörligt om man ska ta sig någonstans. Dels kostar det fläsk att ta upp farten på nytt, dels blir det omöjligt för andra att följa sjövägsreglerna om man aldrig kan lita på att motparten håller kurs och fart utan far fram som en äggsjuk gräshoppa mellan segelbåtarna. Men jag vidhåller att undermotoriserade fritidsmotorbåtar borde hålla sig till majestätisk deplacementfart istället för att försöka vara något de inte är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Maj , 2012 Oavsett båt typ så br man alltid ansvar för de skaor svallet orsakar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2012 Vad har det för betydelse även om man har ansvar? Två man gör inbrott hos en gammal man (Lindome?) och slår ihjäl honom. Att nån av dem har slagit ihjälhonom är ställt utom allt tvivel. Det går dock inte att bevisa vem. Bägge nekar och skyller på varandra. Därför går bägge fria. Fick dom inte tom skadestånd? Hur skall man kunna bevisa vem som orsakat en skada, tex en stukad finger om man blir omkörd av en båt som river upp en saftig sjö. Obehag och irritation som sådana händelser för det mesta orsakar är väl inget skäl till skadestånd!? Nej det ansvaret är nog lätt att bära. Där det inte finns nån åklagare faller ingen dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Maj , 2012 Ett klipp från ikväll där föraren vänder sig om för att se vilka svall han orsakade http://www.youtube.com/watch?v=J7t_d9OCv7Q Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 27 Maj , 2012 lite väl snabba 5 knop där. har samma problem året om där jag ligger. Ligger på Hasselösund,smögen och passagen mellan kungshamn smögen brukar folk ofta köra 7-8 knop dvs helt värdelösa svall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser