Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Julle_Albin78

Batterimätaren visar inte laddström

Rekommendera Poster

Min nyinköpta batterimätare Victron BMV-600S visar inte laddströmmar.

Under helgen har jag varit ute med båten och förbrukat 30 A enligt mätaren. När jag slår av alla förbrukare och laddar med solcell på 50 W vid solsken så visar mätaren 0 A inkommande ström, samma sak när jag kör med motor. Vid hemmabryggan kopplade jag in landström med laddare på 25 A och fortfarande 0 A inkommande ström. Efter ett tag så nollställs batterimätaren automatisk då den anser batteribanken (320 A) vara uppfylld.

Jag anser att inkopplingen följer anvisningen från Victron.

Har ni några tips på vad detta kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att du kopplat som manualen säger, kolla en gång till..det är viktigt att laddningen går via shunten vilket är lätt att glömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade rätt angående kablarna för laddning. Skissen som utvisar kopplingen på shunten var lite undermånlig tycjer jag. Nu har jag köpt en kopplingspli för minus och där har jag anslutit sollcellen och batteriladdaren, minus från generatorn har jag inte lyckas klura ut än.

Däremot så har jag nu en läckström enligt batterimätaren på ca 1,6 A med huvudbrytaren avslagen, trots landström och solcell. Det är riktigt klurigt det här med el...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.6 A låter ju som de ström man kan förvänta sig med solcellen. Det är inte så att du vänt på kablarna på shunten, laddström = urladdningsström och vice versa?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När kylen slår till ökar det negativa värden, således borde det vara kopplat på rätt sida.



Senast ändrad av Julle_Albin78 | 23 maj 2012 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus från generatorn går förmodligen till godset på motorn, dra upp den så den går genom shunten och ner igen efter shunten så har du med den oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara strömmen som går i resp. ur batteriet som shunten ska känna av, generatorns strömleverans till allt annat än just batteriet är ju ointressant så att göra som du westis föreslår är ju inte bara onödigt utan också praktiskt taget omöjligt då genaratorn i så fall måste monteras helt elektriskt isolerad från motorn.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut rätt Roger, den där Westis tänker inte alltid rätt, dock så skall väl ändå gå en minus från generatorn till batteriet via shunten? Nu minns jag att när jag kopplade in min Nasa så lät jag den kabel som gick till godset på motorn vara kvar och drog en ny mellan generator och batteriet via shunten, tog då naturligtvis bort den gamla som gock mellan godset på motorn och batteriet. Hade jag alla hästar i stallet i detta svar Roger?angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betyder detta att jag flyttar minuskabeln som kommer från motorrummet och sitter på startbatteriet till shunten?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...