Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Meridian

Utombordare - bra tomgång men dör med växel i

Rekommendera Poster

Hur är det med tändningen, den ska ju förändras vid gaspådrag. Hade liknande problem med en tidigare motor, dock Mariner. Fick snabbt gå förbi halvfartsläget när jag skulle upp i plan då den annars dog. Fick snabbt föra ner gasbelagt till närmre halvas och därefter minska. Titta på tändinställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crescent 500cc (35-45 hk) har en fast tändplatta så den ändrar inte tändningen dvs är helt oberoende av gaspådraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update!

Skulle åka ut en fin solig dag, motorn startar inte. Batteriet tar slut. Åker ut en annan dag med hjälpbatteri. Efter att skruvat ut en skruv (kommer till denna skruv senare) ett halvt varv startar den. Åker ut och kör på lite. Justerar samma skruv under gång och den påverkar uppenbart gången.

Åker in igen, slår av tändningen och testar starta igen, startar inte. Har ej tid att mecka just denna dag. Tar med mig förgasaren hem.
Öppnarm, blåser rent, tvättar noga med bensin. Den är nu så gott som ny. Åker ut och monterar fast den. Testar starta, startar inte. Inte tid idag heller, så åker därifrån.

Choken matade jag med 12v hemma, den svarar direkt. Går från av-läge tll på-läge på en millisekund. När jag startar motorn och mäter på choken får den 1-2v. Detta säger mig inte så mycket.

Skruven jag inledde med att skriva om är den som sitter högst upp i bild, i mitten. Under choken (själva skruven syns ej, ser ut som ett rör på bilden); http://tinypic.com/view.php?pic=zxmj9s&s=6
Den påverkar direkt bensintillförseln. Hur fattar jag dock inte. Den är konisk formad och sitter i en fjäder. Konen pekar in i förgasaren INANNFÖR spjället.

Den var från början ett och ett halvt varv från stängt läge. Vilket som är riktigt vet jag inte.
Felet bör vara vid denna skruv alt choken.

Nu ber jag er om hjälp, innan jag kör ut båten och sänker den. Är så otroligt trött på detta, speciellt då det med stor sannolikhet är nåt litet skitfel.

 

Tack på förhand
Meridian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meridian, jag skall ge dig ett råd men inte av den sorten som du frågar efter: Sänk sk--en och använd Crescent som bojsänke om du vill åka båt och inte meka hela tiden. Köp dig något annat, nyare !!! Det brukar vara bra priser på begagnat på hösten.

Surt, men sant !!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för ditt svar. Det kanske är det vettigaste att göra trots allt....

 

Känns tråkigt dock när magkänslan säger att det är en liten justering av något(!?) som krävs.. hade varit annorlunda om motorn skurit el liknande...

 

Jag tar till mig ditt råd och lovar att sova på saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, nu kanske man får hiva den trots allt. Var ute idag och startade den. Gick inte så lätt, men med massa startgas så startade den tillslut. Kontrollerade stiften och det visade sig att den inte går på en cylinder. Stiftet var helt torrt.

Kommer det inte fram bensin så är det väl dålig kompression. Dålig kompression = ej lättlöst problem = kasta motorn i papperskorgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommit fram till att tändspolen (?) är kass.

http://tinypic.com/r/2crq44o/6

Nu går jag på jakt efter nytt sådant.

 

Förstår om folk är trötta på att skriva tips här, updaterar för skojs skull ifall att någon annan skulle råka på liknande problem framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar på begäran:

 

Tändspole inköpt på biltema. Efter det startade motorn efter en stund. Den står på land med motorn i en tunna vatten. Ville därför inte dra på med växel i men den lät bra.

Huruvida problemet är löst eller ej återstå att se till våren....

Stay tuned!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet kvarstår.. Utan kåpa går den bra... gaaaah, nu åker den ut på blocket!!! Ingen som känner nån som känner nån i GBG-området som kan kika på förgasaren? Ligger i björlanda kile, ersättning utlovas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båten med denna problemmotor i höstas. Jag tittade lite i början på vad det kunde vara. Det första jag såg var att tändlåset verkade vara paj så att choken var på hela tiden. Jag köpte ett nytt tändlås sedan fick jag annat att göra så båten har blivit stående ett tag. Idag gjorde jag dock det första startförsöket.

Den startade inte.

Kollade tändningen, ingen gnista.

Jag undersökte vad det kunde bero på. Jag fick plocka bort svänghjulet och upptäckte då att brytarspetsarna var helt brända. De gav ingen kontakt. De var så brända så jag fick plocka bort dom för att kunna slipa dom. Helst borde man byta ut dom men jag ville ju se om jag kunde starta motorn. Efter att ha monterat ihop motorn igen hade jag fin gnista och den startade och gick väldigt bra.

Att den inte ville gå på höga varv var nog att choken låg på hela tiden.

 

Det finns lite annat småfix att göra på båten men annars så kan det bli sommar nu.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...